شناسه : 34540338
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خبر داد

پایان اعتراض کامیون‌داران در یزد/ تشریح برنامه های اداره کل راهداری برای حل مشکلات رانندگان


برازنده مقدم گفت: کامیون داران یزدی به اعتراض خود پایان دادند و لذا پایانه بار در یزد امروز بدون هیچ تنشی مجدداً فعالیت خود را از سر گرفت و بارگیری انجام شد.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به اعتراضات اخیر رانندگان کامیون گفت: کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور در روزهای اخیر با نمایندگان در کمیسیون های مختلف مجلس،  همچنین آقای نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور و وزیر راه و شهرسازی جلسات جداگانه ای برگزار کرده که نتیجتاً برای حل مسائل و مشکلات کامیون داران تصمیماتی اتخاذ شد.

سعید برازنده مقدم افزود: مجموعه این تصمیمات به تائید نمایندگان مجلس رسید و به ادارات راهداری استان ها ارسال شد. در هفتم خردادماه با انتشار بیانیه ای  از سوی کانون انجمن‌های صنفی رانندگان اعلام شد که اعتراضات پایان یابد تا فرصتی برای پیگیری مطالبات به حق کامیون داران و عمل به وعده مسئولین ایجاد شود. روز گذشته در پایانه یزد این تفهیم انجام شد و کامیون داران یزد به اعتراض خود پایان دادند. لذا پایانه بار در یزد امروز بدون هیچ تنشی مجددا فعالیت خود را از سر گرفت و از ساعت 8:15 بارگیری انجام شد.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم در دیگر شهرها هم بعد از اطلاع رسانی و اینکه رانندگان متوجه شدند که حرفها و خواسته های به حقشان به اطلاع مسئولان بالادستی رسیده مجدا فعالیت خود را آغاز کنند.

نصب سامانه سپهتن بر روی کامیون ها منتفی است

این مقام مسئول با اشاره به اعتراض رانندگان کامیون به نصب دوربین در کابین اعلام کرد: متولی نصب دوربین ها بخش خصوصی است که زیر نظر نیروی انتظامی فعالیت می کند. این سامانه سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان) نام دارد که در حال حاضر طبق قانون باید در اتوبوس ها نصب شود. در واقع کنترل ناوگان اتوبوس رانی به صورت آنلاین از این طریق برای پلیس میسر می شود و کارایی بسیاری دارد.

وی افزود: اما حرف رانندگان این است که اتوبوس ها وسایل نقلیه عمومی است ولی کامیون یک محیط خصوصی است و در حریم خصوصی عکس گرفتن درست نیست و به همین خاطر به این امر اعتراض هایی شد. البته تا کنون پیشنهاد و یا قانون و ابلاغی برای نصب این سامانه در کامیون ها ارائه نشده، تنها قرار بود فقط در ناوگان شرکت نفت با هماهنگی نیروی انتظامی از این سامانه استفاده شود که مورد اعتراض قرار گرفت و حتی در این خودروها نیز نصب نشد.

 

تسهیل امکان شکایت رانندگان از متخلفان

برازنده مقدم در پاسخ به درخواست رانندگان کامیون برای تسهیل امکان شکایت از تخلفات صورت گرفته گفت: در مجموعه سازمان راهداری دو کمیسیون ماده یازده و کمیسیون ماده دوازده وجود دارد که تخلفات راننده ها و تخلفات شرکت های باربری را بررسی می کنند. هر هفته یک روز کمیسیون ها بعد از وقت اداری برگزار شده و اعضا به شکایات رسیدگی می کنند. اما برای مطرح شدن شکایات در کمیسیون لازم است که شکایت کتبی و مستند وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تا کنون شکایات از طریق صندوق های رسیدگی به شکایات که در پایانه نصب شده اند و یا مراجعه به  سازمان بررسی می شد. اما اخیراً برای تسهیل رسیدگی به شکایات در حال تهیه یک سامانه هستیم که از طریق یک اپلیکیشن موبایل بتوانیم ارتباطی مستقیم و راحت برای دریافت شکایات و موارد این چنینی داشته باشیم. با راه اندازی این سامانه در آینده ای نزدیک امکان شکایت و رسیدگی به آن تسهیل شده و نتیجه نیز بلافاصله به صورت الکترونیکی به افراد اطلاع داده می شود.

 

ساماندهی نحوه فعالیت واسطه ها در پایانه بار

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد در مرود اعتراضات به حضور دلالان در پایانه نیز اظهار داشت: کار دلالان کاری خلاف قانون نیست، بلکه این افراد تا کنون در سر جای واقعی و درست خود فعالیت نمی کردند. از سال گذشته برای مدیریت این وضعیت پایانه بار را به روی دلالان بستیم و به تمامی شرکت ها اعلام کردیم که باید اسم و مشخصات واسطه های خود را اعلام کرده تا برای آنها کارت مخصوصی صادر شود، تا فقط همان افراد اجازه داشته باشند وارد پایانه بار شده و در آنجا فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: اما نحوه فعالیت این دلالان بدین صورت است که اگر همه یا بخشی از بار که در سالن اعلان بار اعلام می شود، بعد از گذشت زمان مشخص، متقاضی نداشته باشد شرکت باربری موظف است از آنجا به بعد با استفاده از دلال ها حمل بار را به صورت توافقی به راننده ها بسپارند. چون نمی توان بار صاحب کالا را زمین گذاشت، پس فعالیت دلال به این صورت، قانونی و با تعداد مشخص رسما خلاف نیست.

برازنده مقدم ادامه داد: قبلاً در پایانه تعداد زیادی دلال وجود داشت حتی می توان گفت تعدادشان از راننده ها هم بیشتر بود، این افراد قبل از اعلام بار، بار را واگذار می کردند ولی اکنون این مشکل با همکاری خود راننده ها حل شده است. اکنون به نسبت سال گذشته این تعداد شاید به کمتر از یک دهم رسیده یعنی بالای 90 درصد این افراد پایانه بار را ترک کرده اند، این نشان می دهد این موضوع کنترل شده است. 

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.