شناسه : 24143076
گزارش/

چرا ذائقه ایرانی به سمت چای خارجی رفته است


با توجه به اینکه امروزه چای ایرانی و اصل جای خود را به انواع چای خارجی عطردار داده است این سؤال پیش می‌آید که چرا ذائقه ایرانی به سمت چای خارجی رفته است؟

به گزارش یزد آوا به نقل از یزدرسا، وقتی که به فروشگاه‌های بزرگ قدم می‌گذاری با انبوهی از بسته‌بندی‌های رنگارنگ چای روبرو می‌شوی که درقفسه‌ها چیده شده و با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود، از طرفی سالهاست که در میهمانی‌ها وقتی که میزبان چای به تو تعارف می‌کند عطر خاصی تو را به نوشیدن آن وادار می‌کند.

کارشناسان بر این نظر هستند که امروزه چای ایرانی دستخوش تغییراتی شده که مزه و خاصیت آن به طور کلی عوض شده است و به نظر می‌آید چایی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم تغییر کرده است. با توجه به اینکه امروزه چای ایرانی و اصل جای خود را به انواع چای خارجی عطردار داده است این سؤال پیش می‌آید که چرا ذائقه ایرانی به سمت چای خارجی رفته است؟

علیان یکی از شهروندان با بیان اینکه روزانه در چندین نوبت چای مصرف می کنند، اظهار کرد: بیشتر در منزل از چای خارجی استفاده می کنیم چون کیفیت و عطر بوی خوبی دارد.

وی افزود: چون چای ایرانی کمتر در دسترس است با اینکه قیمت پایین تری دارد ولی یکی از دلایل مصرف نکردن این چای می باشد.

این شهروند ادامه داد: اگر چای ایرانی در فروشگاه ها فراوان باشد و در خصوص فواید آن در رسانه ها تبلیغات مناسب صورت گیرد بدون شک مردم به مصرف چای ایرانی روی می آورند.

جوکار یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: بیشترین چای که مصرف می کنیم چای خارجی است و دلیل آن جا افتادن برخی از برندها می باشد که بیشتر آنها خارجی می باشند.

وی گفت: کارشناسان اگر فواید چای ایرانی را در رسانه ها و صدا وسیما بیان کنند بی شک مردم هم از این نوع چای مصرف خواهند کرد.

از سوی دیگر چای‌های بی‌کیفیت و عطردار وارد بازار شد که بر اساس تبلیغات فراوان انتظار مردم را نسبت به چای باکیفیت تغییر دادند و این تفکر که هر چه عطر چای بیشتر باشد بهتر است را به مردم القا کردند، در حالیکه عطر زیاد چای نشان دهنده اسانس‌های شیمیایی و ضرر بیشتر و کیفیت پائین آن است.

بنابرنظر کارشناسان چای لذت بخش باید خالص، بدون عطر، رنگ و طعم باشد اما متأسفانه ذائقه مردم از دهه 60 تغییر کرد و مردم آگاهی خود را به یک چای خوب از دست دادند و زمانی که به مدت زیاد آن را مصرف کردند آن را به عنوان چای خوب پذیرفتند.

همچنین باید اذعان کرد بیشتر چای‌های عطردار غیرقابل شرب و تاریخ مصرف گذشته هستند و بسیاری از بیماری‌های گوارشی که امروزه مردم به آن مبتلا هستند ناشی از مصرف این گونه چای‌ها است.

هرچند برداشت چای در داخل کشور به صورت گسترده صورت می گیرد و چای ایرانی از آوازه قابل توجهی برخوردار است اما، چای نیز از جمله اقلامی است که مصرف نوع خارجی آن رواج بیشتری در جامعه دارد. به نظر می رسد قیمت چای و همچنین سیاست های دولتی در این عرصه تاثیرگذار بوده اند.

رئیس اتحادیه خواربار، آجیل و خشکبار یزد در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا به میزان مصرف چای اشاره کرد و گفت: متاسفانه در یزد استقبال خوبی از چای ایرانی نشده است و مردم بیشتر برای مصرف خود چای خارجی خریداری می کنند.

سید حسین عقیلی افزود: به دلیل اینکه در جامعه چای ایرانی برای مردم جا نگرفته است استقبال برای این محصول داخلی کم می باشد چراکه چای خارجی از ابتدا در اختیار مردم بوده و به مصرف این نوع چای عادت کرده اند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی نقش اطلاع رسانی خود را در مصرف تولید داخلی باید به نحو احسن اجرا کند، گفت: برگزاری همایش ها و سخنرانی و همچنین تبلغ در رسانه ها می تواند نقش موثری در اطلاع رسانی به مردم در مصرف اینگونه کالا ها داشته باشد.

از طرفی چای به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی در ایران شناخته می‌شود و تقاضای زیاد آن موجب شده تا سودجویان و واردکنندگان، بی‌رویه چای قاچاق به کشور وارد کنند و به تدریج با تغییر ذائقه‌ها، برخی مردم ترجیح داده‌اند به جای چای سالم ایرانی از چای خارجی که مملو از سموم است استفاده کنند، ادامه این روند علاوه بر تهدید سلامت مردم، اقتصادی، پتانسیل تولید چای ایرانی را به ورطه نابودی می‌کشاند.

وضعیت کنونی بازار چای در ایران به گونه‌ای است که حجم عملکرد کارخانه‌های چای‌سازی قابل قیاس با چای‌های خارجی نیست، چرا که تولید داخلی نهایتا 20 درصد از سهم بازار کشور را دارد و به همین نسبت هم در درآمدها اثرگذار است. به عنوان مثال قیمت چای خارجی کیلویی 30 تا 40 هزار تومان و قیمت چای ایرانی بین کیلویی 7 هزار تا نهایتا حدود 18 هزار تومان است.

کارشناس تغذیه در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا اظهار کرد: امروزه با توجه به تغییرات ژنتیکی و اثرات تراریخته صورت گرفته، چای نه تنها مفید نیست بلکه ضرر و زیان‌های فراوانی نیز دارد که به شدت سلامتی افراد را تهدید می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد چایی خارجی که در حال حاضر در دسترس ما قرار دارد از نوع تراریخته است چرا که امروزه خاصیت درمانی چای از بین رفته است و ما در مورد تجویز آن به عنوان دارو به بیمار دچار تردید هستیم.

این کارشناس درخصوص کیفیت چای ایرانی خاطرنشان کرد: چای ایران تنها چایی است که یا بدون سم و یا با میزان سم بسیار کمی تولید می‌شود، در واقع چای ایرانی تنها چای ارگانیک جهان است.

با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای مصرف کننده چای است و روزانه تقریبا 330 تن چای خشک، طبخ و نوشیده می شود و مصرف سالیانه 120 هزار تن می باشد و از این مقدار 100 هزار تن چای وارداتی و 20 هزار تن در شمال کشور تولید می شود. دولت باید با حمایت از محصولات داخلی و همچنین فرهنگ سازی مصرف چای داخلی، از محصولات داخلی حمایت کند.

به راستی در چه تعداد از سازمان ها و ادارات دولتی چای ایرانی مصرف می شود؟! درحالیکه امروزه چای ایرانی 20 درصد چای مصرفی کشور را تشکیل می دهد این میزان از تولید چای، حاصل تلاش 50 هزار خانواده چای کار ایرانی در استان های شمالی کشور است. اگر ما چای داخلی مصرف کنیم حدود 200 هزار خانوار دیگر دارای شغل می شوند. تصمیم با شماست...

در پایان باید اذعان کرد، برای اینکه تولید چای داخلی رونق بگیرد، نیاز است تا حمایت از چایکار و تبلیغات برای مصرف چای داخلی در اولویت دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد، زمان آن رسیده است که برای تقویت و حمایت همه جانبه از این محصول مهم، تبلیغ برای مصرف چای ایرانی را گسترده‌تر کنیم.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.