شناسه : 17242070
نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد تشریح کرد

چرا صلح امام حسن(ع) را با شرایط جامعه امروز نمی‌توان مقایسه کرد؟/ جلوه نرمش قهرمانانه در بخشی از صلح امام حسن نه تمام آن


امام جمعه حومه شرقی یزد با بیان اینکه به جای گفتن صلح امام حسن(علیه السّلام) باید گفت معاهده نامه تحمیلی که بین حضرت و معاویه منعقد شد گفت: این اتفاق به خاطر شرایط خاص آن زمان به سه دلیل به امام حسن(علیه السّلام) تحمیل شد.

به گزارش یزد آوا، حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی در مصاحبه با خبرنگار حوزه از یزد، با تسلیت ارتحال رسول اکرم(صلّی الله و آله و سلّم) و امام حسن مجتبی(علیه السّلام)  در خصوص صلح امام حسن مجتبی(علیه السّلام) اظهار داشت: در خصوص این صلح چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد یکی اینکه این صلح، صلحی اختیاری و ارادی نبود و به عبارت دیگر اطلاق واژه صلح به این موضوع درست نیست چون این مسئله بر سردار فداکار اسلام امام مجتبی(علیه السّلام) تحمیل شد.
 
 
نائب رئیس شورای اداری حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: به جای گفتن صلح امام حسن(علیه السّلام) باید گفت معاهده نامه ای که بین حضرت و معاویه منعقد شد.
امام جمعه حومه شرقی یزد گفت: این اتفاق به خاطر شرایط خاص آن زمان به سه دلیل به امام حسن(علیه السّلام) تحمیل شد یکی بی وفایی مردم جامعه آن روز، غدّاری دشمن و سوم بی بصیرتی اطرافیان حضرت، که مجموع این عوامل امام را مجبور به پذیرش این معاهده نامه کرد.
 
عضو شورای اداری حوزه علمیه استان یزد خاطرنشان کرد: اگر به متن معاهده نامه امام حسن مجتبی(علیه السّلام) با معاویه نگاه کنیم خواهیم دید که حضرت عزت اسلامی و تمام خواسته هایی که مد نظر دین مبین اسلام بوده را کاملاً در این معاهده نامه درج کرده است از جمله نکات بسیار مهمی که در این معاهده به آن اشاره شده است این بوده که معاویه نمی تواند برای خود جانشینی را انتخاب کند.
 
وی گفت: دشمن تمام برنامه ریزی خود را برای مورثی کردن خلافت و جانشینی یزید به جای معاویه کرده بود اما با تیزهوشی امام حسن مجتبی(علیه السّلام) این موضوع در معاهدنامه گنجانده نشد و قیام امام حسین(علیه السّلام)بعد از فوت معاویه هم به این دلیل بود که یزید، معاهدنامه بین پدرش با امام حسن(علیه السّلام) را زیر پا گذاشته بود و ادعای جانشینی کرده بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی در بخش دیگر صحبت های خود با بیان اینکه متاسفانه عده ای شرایط امروز جامعه ایران را با زمان صلح امام حسن(علیه السّلام) مقایسه می کنند گفت: درست است که در زمان امام حسن مجتبی(علیه السّلام)، حضرت به عنوان حاکم معصوم مسلمین شناخته می شدند، اما شرایط حاضر با شرایط زمان امام حسن(علیه السّلام) کاملاً متفاوت است، زیرا نه تنها عامه مردم آن زمان بصیرت لازم را نداشتند بلکه حتی خواص هم جز معدودی از آن ها بینش سیاسی و بصیرت لازم را نداشتند.
نائب رئیس شورای اداری حوزه علمیه استان یزد عنوان کرد: در جامعه ما شرایط و سازگار به گونه ای است که علاوه بر خواص، توده های مردمی ما که قاعده و پایه هرم انقلاب اسلامی بر دوش آن ها است علاوه بر مقاوم بودن، بصیرت سیاسی و دینی لازم را دارند و دنیا طلب و تجمل گرا و رفاه طلب نیز نیستند و اگر امام حسن مجتبی(علیه السّلام) نیز اینچنین یارانی را داشتند هرگز تن به این معاهده نامه تحمیلی نمی دادند و راه اصیل خود را با پیکار و نبرد و مبارزه و استقامت در برابر دشمن انجام می دادند.
 
وی ادامه داد: مدعیان تکرار صلح امام حسن(علیه السّلام)، اگر شرایط تاریخی زمان حضرت و پیمان هایی که در پرتو این معاهده نامه بین امام حسن(علیه السّلام) و معاویه منعقد شد را به دقت مطالعه کنند دیگر چنین حرفی را نمی زنند.
وی گفت: در حال حاضر جمهوری اسلامی مبسوط الید و دست برتر را در منطقه داشته و حرف اول را در منطقه می زند، و اگر بگذارند صدای اسلام و جمهوری اسلامی به گوش بشریت برسد تمام ملت ها و مظلومین عالم از آن استقبال خواهند کرد، بنابراین شرایط کنونی این نظام با زمان امام حسن(علیه السّلام) کاملاً متفاوت و متغایر است و اینچنین مقایسه ای کاملاً نادرست است. 
 
حجت الاسلام و المسلمین مدرسی در بخش دیگر صحبت های خود در خصوص ارتباط بین معاهده نامه (صلح) امام حسن( علیه السّلام و نرمش قهرمانانه اذعان داشت: نرمش قهرمانانه عبارت است از مقاومت همراه با انعطاف، که جلوه ها و بخش هایی از این نرمش قهرمانانه را در صلح امام حسن می بینیم نه تمام آن را، زیرا شرایط امروز جامعه ما با زمان صلح امام حسن(علیه السّلام) کاملاً متفاوت است.
 
وی گفت: اینکه در صلح امام حسن(علیه السّلام) حضرت تاکید دارند که بعد از معاویه، یزید نباید بر مسند قدرت بنشیند و شیعیان نباید تحت فشار قرار بگیرند اینها گویای این موضوع است که حضرت عزت جامعه اسلامی را در این معاهده نامه کاملاً لحاظ کرده اند اما با توجه به محدودیت هایی که دشمن برای امام به وجود آورده بود و کارشکنی بعضی از سرداران فریب خورده حضرت و جو نامناسب تبلیغاتی که بر مردم بی بصیرت آن زمان حاکم شده بود حضرت با وجود تمام تلاششان به خاطر مجموع این شرایط بیشتر نتوانستند در معاهده نامه در برابر دشمن مقاومت کنند، اما با تمام توان، قهرمانی خود را در متن معاهده نامه نشان دادند.
 
انتهای پیام/ع

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.