کسی که اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید اصحاب فتنه را به کار گیرد/ عادیسازی چهرههای فتنه اقدام ضدامنیتی است
به گزارش یزد آوا به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیتالله صادق آملی لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا با تشکر ویژه از عنایت رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظمله نسبت به مسئولان عالی قضایی ابراز فرمودند، گفت: همانطور که رهنمودهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در دیدار اول تیر ماه مسئولان قضایی با ایشان را بستری برای «تدوین سیاستهای قوه قضاییه» قرار دادیم، نکات مذکور در حکم انتصاب مجدد رئیس قوه قضاییه نیز بهدقت پیگیری و اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام میداریم.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که اخیراً صادر فرمودهاند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است، تصریح کرد: مطمئناً مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق اهداف ترسیم شده همراهی خواهند کرد. هرچند مسئولان قضایی خود به برخی کاستیها معترفند و میدانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آنها هنوز برآورده نشده است، اما در عین حال اعلام میکنیم که این دستگاه توفیقهای بسیاری هم در سالهای اخیر داشته است.
رئیس قوه قضاییه با بیان "همانگونه که پیش از این هم اعلام کردهام «سخنان خلاف واقع و سیاهنمایی» رسانههای بیگانه و ضدانقلاب نمیتواند زحمات و تلاشهای کارکنان دستگاه قضایی را تحت الشعاع قرار دهد، «جمع کردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زماندار میدانند که اینک تمام شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشتهایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه میدانیم یا نه؟
آملی لاریجانی با انتقاد از برخی اظهار نظرات راجع به فتنه تأکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد چون انسان جایز الخطاست اما قابل پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضعشان پافشاری میکنند در دستگاههای حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایان یافته تلقی میکند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیدهای تاریخی بود اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال میشود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید: آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کردهاند یا همچنان همان مواضع را تکرار میکنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.
آیتالله آملی لاریجانی «عادیسازی چهرههای فتنه» در برخی رسانههای کشور را حرکتی خلاف «امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعداز اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمتهای مدیریتی داده شود.
رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانههای رسمی دولتهای آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته دربرخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.
آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطرنشان کرد: فراموش نمیکنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری تبلیغ میکردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد اما دیدیم که با صلابت و دقت به آن رسیدگی شد.
رئیس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز « قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشهکنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاهها دست به دست هم بدهند و ریشههای مفاسد را شناسایی و خشک کنند.
آملی لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و« برخورد جدی با جرایم خشن» را از دیگر ویژگیهای عملکرد دستگاه قضا در سالهای اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سر و کار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سر و صداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمیکند افزود: کسی که بهروی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد میشود، همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فی الارض است.
رئیس قوه قضاییه در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و همچنین تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.
آملی لاریجانی با توجه به در پیش بودن هفته دولت این مناسبت را به رئیس جمهوری و هیئت دولت تبریک گفت، همچنین از پیام تبریک رئیس جمهوری بهمناسبت ابقای رئیس قوه قضاییه تشکر کرد.
رئیس دستگاه قضا در ابتدای سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت و افزود: شیعیان بهخصوص از باب ترویج معارف دین و اغتنام فرصتی که آن امام برای تعلیم اصحاب و القای معارف دینی در مذهب تشیع داشتند، مدیون ایشان هستند.
آملی لاریجانی با بیان اینکه معارف ائمه اطهار (ع) برخاسته از «مواجهه با باطن هستی» است اظهار کرد: همانطور که معرفت کتاب خداوند معرفت نقلی صرف نبود، بلکه پیامبر گرامی اسلام(ص) با شهود و رسیدن به حقایق، این کتاب را از طرف حق متعال برای مردم آورده است، معارف ولوی و آنچه از ناحیه ائمه اطهار(ع) برای مؤمنان آورده شده است، صرفاً معارف نقلی نیست.
رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی از مدعیان روشنفکری ادعا کردهاند معارف قرآنی و دینی ائمه(ع) محدود به معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم میشود آن هم بهنحوی که سرتاپا مصرف کننده معارف بشری باشد. این مغالطه از آنجا برخاسته است که توجه نکردند معارف ائمه(ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق توسط ولی خدا است و این چیزی نیست که با گفتوگو و بحث و نقد به دست آید.
آملی لاریجانی تأکید کرد: ما نمیگوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما کثیری از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری برای هر کسی به دست نمیآید.
رئیس قوه قضاییه سپس روایتی از جلد اول اصول کافی را مبنی بر «وَ اللهِ إنِّی لَاعْلَمُ كِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَی آخِرهِ كَأنَّهُ فِی كَفِّی. فِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ. قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: فِیهِ تِبْیَانُ كُلِّ شَیْءٍ.» قرائت کرد و گفت : امام صادق(ع) در این روایت به مضمون فرمایش حق تعالی «فِیهِ تِبْیَانُ كُلِّ شَیْءٍ» (که اصل آن در قرآن تِیْیاناً لِکُلّ شَیْءٍ است) استناد میکند و در ادامه حضرت می فرماید: آنچه تبیان کل شیء است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا به آخرش میدانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است: «ِفیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.
آملی لاریجانی از مغالطهای دیگر در این باب نام برد و اظهار کرد: اگر کسانی فکر میکنند میتوان بهجای معارف ائمه(ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه میکنند. ما معتقدیم بحثهای فلسفی میتواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما باید بدانیم مسیر تفکر، انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر است و مواجهه حضوری با عالم حقایق،کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.
رئیس قوه قضاییه محرومیت خودخواسته بعضی از مدعیان روشنفکری از انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تأکید کرد: حوزههای علمیه باید همانطور که در بحث فروعات فقهی کار میکنند و اجتهاد مستمر دارند، در امور اصولی هم از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی، باید با نگاه اجتهادی معارف حقه را مورد بررسی اجتهادی قرار دهند.
آملی لاریجانی در ادامه روایتی از امام صادق در کتاب توحید شیخ صدوق قرائت کرد با مضمون «سئل أبوعبدالله(ع) عن التوحید، فقال: هو عزوجل مثبت موجود ... والله نور لا ظلام فیه، حی لا موت له وعالم لا جهل فیه وصمد لا مدخل فیه، ربنا نوری الذات حی الذات، عالم الذات، صمدی الذات» و گفت: واقعاً این معارف را بهآسانی نمیتوان فهم کرد و بهآسانی هم نباید از دست داد؛ امام(ع) موضوع را اینطور تبیین میکند که حقیقت خداوند نوری است که هیچ ظلمتی در او نیست، حیای است که هیچ موتی ندارد، عالمی است که جهل در او راه ندارد، صمدی است که هیچ مدخلی و راه نفوذی در او نیست.
رئیس دستگاه قضا روایتی از امام محمد باقر(ع) را نیز خواند که آن حضرت فرموده: «قال ان الله تبارک وَ تَعَالَى کَانَ وَ لَا شَیْءَ غَیْرُهُ نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ و حی لاموت فیه» و با بیان اینکه روایتی با این مضمون کمتر پیدا میشود، گفت: براساس تعبیر امام محمد باقر(ع) خداوند در صعقی و مرتبهای بود که هیچ شیئی با او نبود، نوری که هیچ ظلمتی در او نیست، صادقی که هیچ کذبی در او نیست . پس از این عبارات تعبیر عجیبی میبینیم مبنی بر اینکه «کذلک هوالیوم » یعنی امروز هم همینطور است و «کذلک لایزال ابداً » تا ابد هم همینطور خواهد ماند زیرا حق متعال نحوه بودنش طوری است که مجالی برای استقلال هیچ شیئی باقی نمیگذارد.
رئیس دستگاه قضا تفسیر معارف اهلبیت(ع) را ضروری برشمرد وافزود: البته این تفسیر، تفسیر کلام منبعث از عالم باطن است. معارف اهلبیت(ع) را باید گرامی بداریم؛ این معارف در باب فروع، راه را برای عمل فقهی باز میکند، در باب اخلاق راه را برای عمل اخلاقی باز میکند، معارف اصولی آنها در باب توحید، نبوت، معاد و ولایت راه را برای معرفت انسان به باطن هستی باز میکند.
مطالب مرتبط:
- حجت الاسلام رئیسی دادستان کل کشور و حجت الاسلام اژهای معاون اول قوه قضاییه شدند
- اقدام شهردار تهران تحسینبرانگیز است/ نباید بگذاریم رسانههای بیگانه ارزشهای اصیل ما را پایمال کنند
- تیزبینی مقام معظم رهبری، رفتار منافقانه آمریکا را آشکار کرد
- پایداری بر ارزشها در مذاکرات خط قرمز انقلاب، نظام و رهبری است
- پیشنهاد آملی لاریجانی به دولت/ سوءاستفاده از خبر فساد 12هزار میلیاردی
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|