کودکان و افراد مسن، 70 درصد متوفیان عابر پیاده در تصادفات یزد/ بانک جامع تصادفات استان راهاندازی میشود
محمد منتظر در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال 117 نفر در استان براثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند، گفت: 49 مورد از این افراد در تصادفات درون شهری و 68 نفر هم در تصادفات برونشهری قربانی حوادث شدهاند.
وی ادامه داد: براساس این آمار تصادفات درون شهری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 53 درصد رشد، تصادفات برون شهری با 1.4 درصد کاهش و حوادث ترافیکی در استان به طور کلی 15 درصد رشد داشته است.
افزایش 32 درصدی تصادفات فوتی راکبان موتورسیکلت در استان یزد
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان یزد با بیان اینکه 37 نفر از متوفیان حوادث ترافیک استان در این مدت از موتورسواران بودهاند، افزود: 25 نفر از فوتیهای موتورسوار در تصادفات درون شهری و 12 نفر از آنها در تصادفات برون شهری استان جان خود را از دست دادهاند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد رشد داشته است.
منتظر با بیان اینکه چهار نفر از موتورسوران متوفی دانش اموز بودهاند، ادامه داد: 54 درصد از متوفیان موتورسوار در رده سنی 18 تا 27 سال بودهاند و 16 درصد آنها نیز زیر 18 سال بودهاند یا به عبارتی بدون داشتن گواهینامه از موتورسیکلت استفاده میکردند.
70 درصد متوفیان عابر پیاده در تصادفات یزد کودکان و افراد مسن هستند
منتظر با بیان اینکه فوتیهای عابرپیاده در تصادفات استان در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه با رسد 13 درصدی روبرو بوده است، گفت: 17 نفر از فوتیهای حوادث ترافیکی استان از عابران پیاده بودند که 16 نفر از این افراد در تصادفات درون شهری و یک نفر در تصادفات برون شهری قربانی این حادثه شدهاند.
وی تصریح کرد: 70 درصد از متوفیان عابر پیاده تصادفات رانندگی استان را افراد زیر 9 سال و یا بالای50 سال تشکیل میدهند و این نشان میدهد بیشتر متوفیان عابر پیاده کودکان و افراد مسن بودند توان حرکت سریع در عرض خیابان را نداشتند و با خودرو که با سرعت در حال حرکت بوده برخورد کردهاند.
دخالت عامل انسانی در وقوع 70 درصد تصادفات استان یزد
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان یزد با بیان اینکه عدم رعایت حق تقدم و سرعت زیاد از علت تامه تصادف است، عنوان کرد: عامل اصلی 70 درصد تصادفات عامل انسانی دارند و راننده و راکب و سرنشین موتورسیکلتدر آن نقش داشتهاند.
منتظر ادامه داد: 44 درصد از حوادث فوتی استان در تصادفات درون شهری و 12 درصد آنها در تصادفات برون شهری از نوع واژگونی بوده و هیچ برخوردی صورت نگرفته است و این آمار 12 درصد واژگونی درون شهری نشان دهنده وجود عامل انسانی و داشتن سرعت بسیار بالا این رانندگان در شهر بوده است.
منتظر با بیان اینکه در خصوص ترافیک، مثلث ترافیک آموزش، اعمال قانون و مهندسی ترافیکی را داریم، تصریح کرد: هر سه این موارد باید با هم وجود داشته باشند و وجود یک مورد بدون موارد دیگر تاثیری در کاهش حوادث ترافیکی نخواهد داشت و دوربینها نیز در این زمینه نقش اعمال قانون را دارند و با وجود آمار بالای کشتههای دورن شهری عدم وجود دوربینها موجب رشد بیشتر این آمار خواهد شد.
وی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز استان گفت: شورای ترافیک هر یک ماه در حال تشکیل است و نقاط حادثه خیز استان بررسی و طرح و پیشنهادات در جهت رفع آن ارائه میشود اما در پنج ماهه نخست امسال تمام تصادفات به صورت پراکنده در نقاط مختلف استان اتفاق افتاده و نقطه خاصی به عنوان نقطه حادثه خیز شناسایی نشده است.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان یزد با بیان اینکه تصادفات و فوتیهای امسال در نقطه مشترکی اتفاق نیفتاده که بتواند عامل جاده را در آن سهیم دانست، گفت: در این مدت زمان تصادفات فوتی در نقاط حادثه خیز استان نیز رخ نداده است، چنانچه نقطه خاصی به عنوان نقطه حادثه خیز در تصادفات شناسایی شود شورای ترافیک، شهرداری را مکلف به رفع این نقطه و تهیه طرح ترافیکی میکند.
بانک جامع تصادفات استان یزد راهاندازی میشود
منتظر تصریح کرد: در جلسه شورای ترافیک که با حضور استاندار برگزار شد، به تصویب رسید که شهرداری و پلیس مکلف شدند تا بانک جامع تصادفات استان را در شهر یزد راهاندازی کند، به این صورت که تمام مشخصات مکانی تصادفات فوتی و جرحی استان در این بانک ثبت شود و براساس این نقاط و نقشه راهها و معابر استان، بتوان تجزیه و تحلیل قویتری از تصادفات استان داشته باشیم و نقاط حادثه خیز استان استخراج و مدیریت ترافیک استان براساس این بانک جامع تصادفات صورت گیرد.
وی با بیان اینکه بیشترین معضل در تصادفات شهری یزد عابرین پیاده و موتورسیکلتها هستند، ادامه داد: این موضوع به سرعت بالای رانندگان و راکبان خودروها در شهر برمیگردد و در داقع 70 درصد این تصادفات عامل انسانی دارند و نقش جاده و نقاط حادثهخیز بسیار کمرنگ است.
انتهای پیام/
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|