شناسه : 32824995
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد:

یزد جز 6 استان با کمترین کشته حوادث جاده‌ای است/نصب دوربین‌های ثبت تخلف در تمام راه‌های شریانی استان


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: استان یزد جز 6 استان کشور است که کمترین کشته جاده ای را دارد و این جای خوشبختی است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا با اشاره به آمار تلفات جاده ای در استان گفت: استان یزد جز 6 استان کشور است که کمترین کشته جاده ای را دارد و این جای خوشبختی است.

محسن صادقیان افزود: با این حال از لحاظ درصد فوتی ها شاهد افزایش هستیم، چرا که تعداد تصادفات جاده ای در استان یزد کم است و با فوت چند نفر می بینیم درصد نیز افزایش می یابد. هر چند یک نفر کشته حوادث جاده ای هم زیاد است اما ما جز 6 استان اول کشور با کمترین کشته هستیم.

وی تاکید کرد: به لحاظ کاهش تعداد مصدومین در رتبه اول کشور قرار داریم همچنین  از نظر تعداد تصادفات هم کاهش داشته ایم لذا باید گفت مجموعاً از لحاظ تعداد تصادفات و تعداد مصدومین کاهش رخ داده ولی متاسفانه از لحاظ درصد کشته شدگان شاهد افزایش هستیم.

این مقام مسئول بیان داشت: چند عامل باعث این افزایش درصد کشته شدگان شده، اولاً 70 درصد تصادفات منجر به فوت در 6 ماه اول سال اتفاق افتاده است و 30 درصد در شش ماهه دوم، لذا به لحاظ درصدی در شش ماه نخست سال در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش بوده ایم. از طرف دیگر عامل عمده این تصادفات واژگونی است، خصوصاً در فصل تابستان که بیشتر تصادفات ناشی از واژگونی در اثر خواب آلودگی است لذا از الان باید به فکر شش ماهه نخست سال بعد باشیم تا بتوانیم اقدام موثری در این خصوص انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که برای کاهش تلفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان باید انجام داد، احداث پارکینگ و استراحت گاه کنار جاده ای است تا شهروندان عزیز بتوانند در این پارکینگ ها و توقف گاه ها استراحت کنند. همچنین باید روی بُعد خواب آلودگی به صورت علمی کار تحقیقاتی انجام شود تا ببینیم چرا در استان یزد خواب آلودگی شدید اتفاق می افتد. البته علت تا حدودی مشخص است، شرایط استان به گونه ای است که وجود جاده های کویریِ یک نواخت و گرمای هوا خواب آلودگی را تشدید می کند.

صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تمام راه های شریانی استان دوربین های ثبت تخلف نصب شده و فقط چند دوربینی که در محور یزد-طبس راه اندازی شده، منتظر دریافت کد پلیس برای ثبت تخلف است که انشاالله این روند نیز تا عید امسال به اتمام خواهد رسید.

وی بیان داشت: اقدامات دیگری که در راستای افزایش ایمنی انجام شده اصلاح شیب شیروانی جاده ها بوده که خوشبختانه در راه های شریانی ما مقدار زیادی اصلاح شیب انجام شده که این هم می تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد تصریح کرد: وقتی بررسی می کنیم می بینیم جدا از واژگونی ها بسیاری از تصادفات در یزد ناشی از رها شدن یا افتادن خودروها در دهانه پل ها است. از آنجا که یزد جز استان های کم باران بوده پل های بزرگ کم داریم، اما تعداد پل های کوچک خیلی زیاد است و هیچ کدام گارد ریل ندارد، چون مطابق با آئین نامه در سال های دور که این جاده ها ساخته شده اند تنها پل هایی با دهانه 8 متر به بالا باید گارد ریل داشته باشد، اکنون با توجه به میزان حوادث رخ داده باید برای تمامی این پل های کوچک نیز گارد ریل نصب کنیم، لذا یکی از اقداماتی که با همکاری مسئولین استان و کشور باید انجام شود، احداث گارد ریل برای این پل ها است تا بتواند در آینده در کاهش تلفات جاده ای موثر باشد.

وی اذعان داشت: متاسفانه امسال شاهد بودیم در تصادفاتی که رخ داد در یک حادثه بیشتر از سه، چهار و پنج نفر فوت کردند. این در حالی است که سال های گذشته در هر حادثه یک یا حداکثر دو تلفات جاده ای داشته ایم. اما متاسفانه امسال محورهایی مثل دهشیر، گاریزات-تنگ چنار، یزد-طبس، هرات- شهر بابک، یزد-خاتم، اردکان-چوپانان تصادفاتی رخ داد که متاسفانه در یک حادثه سه، چهار یا پنج نفر جان خود را از دست داده اند،  وقتی نگاه می کنیم می بینیم این جاده ها، جاده هایی هستند که دو طرفه هستند. متاسفانه بیشتر تصادف منجر به فوت در این جاده ها رخ می دهد و متاسفانه حادثه شاخ به شاخ و تصادف از روبرو را داشته ایم که تلفات را افزایش داده است.

صادقیان اضافه کرد: لذا لازم است دو بانده کردن این جاده ها علی الخصوص جاده های یزد-خاتم، یزد-طبس، هرات-شهر بابک در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی قرار بگیرد تا در کاهش تصادفات نقش داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه تلاش ما در اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان  بر این است که کشته ها جاده ای کاهش پیدا کند. اما کارهای ما تعداد اندکی از این آمار را در سال کاهش می دهد و حتی در بزرگراه های استان که جاده ها استاندارد هستند و باندهای رفت و برگشت دارند باز هم ما شاهد کشته شدن تعدادی از هموطنانمان هستیم. این به رعایت قوانین و مقرارت توسط رانندگان، خواب آلودگی که یک عامل انسانی است، سرعت زیاد و سبقت های غیر مجاز باز می گردد. انشاالله در بحث آموزش و فرهنگسازی با همکاری نهادهای مختلف بتوانیم شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.