یزد قطب هوافضای خاورمیانه می شود/ پرواز اولین هواپیمای ایرانی در سال 1397+ تصاویر
یزد آوا؛ شرکت دانشبنیان توسعه پرواز فعالیت خود را درزمینهٔ آموزش خلبان شخصی با سرمایهگذاری 2 میلیارد تومانی در سال 92 آغاز کرد و توانست در طول یک سال تعداد 20 نفررا آمورش داده و پس از فارغالتحصیلی برای آنان گواهینامه بینالمللی صادر کند.
پس از گذشت حدود یک سال از شروع به کار این شرکت، به دلیل به وجود آمدن برخی مشکلات در صنعت هوایی کشور به طراحی و تولید برخی قطعات و دستگاههای کمک پرواز نظیر دستگاه سوختگیری هواپیماهای آموزشی روی آورد.
این شرکت توانست باهمت بلند مدیریت و کارکنان خود گامهای موفقیت را طی کرده و با ارائه طرحی منحصر فرد درزمینهٔ طراحی و ساخت هواپیما خود را بهعنوان یک شرکت موفق دانشبنیان در کشور و عرصه بینالملل مطرح کند و تنها شرکت دانشبنیان و اولین شرکت یزدی باشد که در سفر هیئت عالیرتبه ایرانی به اروپا اعزام میشود.
خبرنگارسایت خبری تحلیلی یزد امروز بنا بر رسالت ذاتی خویش در معرفی صنایع داخلی موفق و حمایت از اقتصاد مقاومتی به سراغ سید عبدالرضاحسینی نسب مدیرعامل این شرکت دانشبنیان رفته و با وی گفتگویی صمیمانه انجام داده است.
جناب حسینی نسب ایده تولید هواپیما چگونه رقم خورد؟
آموزشگاههای خلبانی در کشور که وظیفه آموزش و تربیت خلبان را بر عهدهدارند ازنظر برخورداری از هواپیمای آموزشی و قطعات آن با مشکلات عدیدهای دستوپنجه نرم میکنند چراکه علاوه بر هزینه سنگین و نقدی خرید هواپیما، هزینههای گمرک و حملونقل نیز به آن اضافهشده و تأمین قطعات نیز سختیهای خود را دارد.
به همین دلیل ایده تولید هواپیما کلیک خورد و با بزرگترین شرکت سازنده هواپیما در دنیا (تک نام ایتالیا) وارد مذاکره شده و در حدود 5 ماه قبل موفق به امضای تفاهمنامهای منبی بر انتقال دانش ساخت و تولید هواپیما در ایران شدیم.
البته این شرکت به دلیل تولید هواپیماهای ارزانقیمت در جهان مطرح بوده و در 10 سال گذشته نیز در بازار ایران حضوری مستمر داشته است.
پس از امضای تفاهمنامه چه اقداماتی برای عقد قرارداد صورت گرفت؟
پس از امضای تفاهمنامه برای دریافت مجوز اقدام کرده و توانستیم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی و استان یزد مجوز ساخت کارخانه هواپیماسازی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنیم.
پس از اخذ مجوز با توجه به اهمیت و بزرگی طرح از سوی وزارت صنعت برای سفر به ایتالیا وعقد قرارداد انتخابشده و به همین دلیل روند مذاکرات را سرعت بخشیده و قراردادی 17 صفحهای تنظیم کردیم که همزمان با سفر رئیسجمهور به ایتالیا توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد طی 24 ماه فنّاوری ساخت و تولید هواپیما به کشور منتقل و اولین کارخانه هواپیماسازی در منطقه خاورمیانه احداث خواهد شد البته این کارخانه در طول سابقه 70 ساله خود برای اولین بار در حال انتقال دانش خود به یک شرکت خارجی است.
جناب مهندس اولین هواپیمای تولید داخل چه زمانی به بهرهبرداری میرسد؟
حدود 32 ماه آینده تولید هواپیما نهائی شده و در این مدت حدود 100 فروند هواپیما ساخته و آماده پرواز میشوند البته گفتن این نکته ضروری است که در طول مدت تولید، درزمینهٔ تولید هواپیماهای اولیه 10 درصد و در 20 فروند آخر 100 درصد مشارکت داریم.
هواپیماهای تولیدی صرفاً آموزشی هستند؟ ببنیدهواپیماهای تولیدی از دونفره تا 11 نفره ساخته خواهند شد که هواپیماهای 11 نفره آن بهمنظور تاکسی هواپیما تولید خواهد شد و در نظر داریم تا 10 سال آینده هواپیمای 20 نفره را به صورت کامل بسازیم.
با توجه به سابقه بدعهدی اروپاییها درمناسبات تجاری خودباایران که نمونه بارز آن شرکت پژو فرانسه می باشد چه تدابیری جهت جلوگیری از این مسئله اتخاذشده است؟
ازیکطرف بر رویبند به بند قراردادی که فیمابین دو شرکت بستهشده بحث و بررسی صورت گرفته و تمام موارد پیشبینیشده است و از طرف دیگر ایتالیاییها همیشه مراودات اقتصادی خوبی با ایران و بهویژه یزد داشتهاند چراکه بهواسطه تجهیز کارخانجات کاشی و سرامیک در یزد بر روی استان شناخت کامل دارند و تاکنون هم به تعهدات خود عمل کردهاند.
انتظار جنابعالی از مسئولین استان چیست؟
اتفاق بزرگی در حال وقوع است و قطعاً اگر نگاه و حمایت مسئولان استان به این طرح معطوف نباشد تمام تلاشهایی که تاکنون صورت گرفته از بین میرود. این طرح به حمایتهای کلان نیاز دارد و برخی مشکلات میتواند با عنایت مسئولین در مدت کوتاهی حل شود هرچند تاکنون حمایتهای خوبی صورت گرفته و به دنبال این هستیم که طرح را بهعنوان طرح ملی مطرح و از اعتبارات ویژه دولتی هم استفاده کنیم
افق فرا روی شرکت دانشبنیان توسعه پرواز چیست؟
تأسیس فرودگاه، احداث کارخانه هواپیماسازی و همچنین ساخت آموزشگاه مدرن خلبانی به همراه خوابگاه دانشجویی از اهداف آینده نزدیک این شرکت خواهد بود که با این کار هر کس در هر نقطه این کشور علاقهمند به خلبانی و دارای شرایط لازم باشد میتواند در این آموزشگاه دوره خلبانی دیده و مدرک بینالمللی دریافت کند.
آیا در حال حاضر نیاز به خلبان در کشور وجود دارد؟
تاکنون به علت کمبود هواپیما این نیاز وجود نداشته اما با توجه به خریدهای اخیر صنعت هوایی کشور این نیاز در آینده مشهود خواهد بود چراکه نزدیک به 160 فروند هواپیما خریداریشده و این تعداد نزدیک به بیش از 4 هزار نفر خلبان نیاز دارد.
مزیتهای تولید هواپیما با این حجم از سرمایهگذاری چیست؟
با تولید هواپیما در کشور چند اتفاق روی میدهد اول اینکه هواپیمای تولیدشده در کشور 35 درصد ارزانتر ازهواپیمای تولید خارج درمیآید و دوم گمرک و هزینه سنگین حمل آن حذف میشود سومین مزیت این طرح نیز این است که تولیدکننده میتواند این هواپیماها را بهصورت اقساطی در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار دهد.
درزمینهٔ تأمین مواد اولیه چه اقداماتی صورت گرفته است؟
خوشبختانه در کشور تمام آلیاژهای تولید هواپیما وجود دارد و از این نظر مشکلی نداریم.
هزینه دوره آموزش خلبانی چقدراست؟
در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینههای هواپیما، هزینه یک فرد برای گذراندن دوره خلبانی بدون در نظر گرفتن هزینههای خوابگاه و خوراک در حدود 120 میلیون تومان است اما زمانی که هواپیما ارزان و امکانات لازم فراهم شود قطعاً قیمت آموزش هم کاهش پیدا خواهد کرد.
و اما نکته پایانی؛
حال که با عنایت خداوند و تلاش همهجانبه در جهت برداشتن گامی بزرگ در تاریخ صنعت استان اقدام کردهایم همت بلند مسئولین میتواند یزد را در صنعت هوایی کشور مطرح کرده و افتخاری بزرگ نصیب این استان نماید.
معتقدیم استان یزد در سه سال آینده بهعنوان قطب بزرگ هوافضا در خاورمیانه مطرحشده و با بهرهمندی از مشاورین داخلی و مشاور خارجی روزنهای از این استان به سمت آسمان بازخواهد شد و برگ زرین دیگری به افتخارات یزد اضافه می شود.
صنعت هوافضا یک صنعت «های تک» بوده که بدون آلودگی و مصرف آب است و میتواند محصولاتی باارزش افزوده بالا تولید کند.
در پایان از رسانهها که در رساندن خبر این موفقیت بزرگ نقش بسزایی داشته تشکر کرده و ازاینجا اعلام میکنم که دست همه شرکتهایی که میتوانند یاری گر ما باشند را به گرمی فشرده و از شرکتهای گردشگری و جهانگردی برای استقرار در فرودگاه و کمک به رونق جهانگردی هوایی دعوت میکنم.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
- بدنه دولت هنوز به شرکتهای دانش بنیان اعتقادی ندارند
- اقداماتی که زمینه ساز حادثه فرودگاه جده شد/ هاشمی و دوستی دیرینه با عربستان!
- روایت خلبان ایرانی پرواز یمن از تلاش جنگندههای سعودی برای فرود هواپیما
- بازگشت هزار و 755 زائر یزدی با 7 پرواز/ زمان برگشت حجاج
- هواپیمایی که چند برابر قیمت خریداری شد و همچنان خاک میخورد
- سکوت؛ تنها واکنش رسانههای اصلاح طلب در خصوص بدعهدیهای آمریکا+ عکس
- چرخ هواپیمای یزد-تهران ترکید
- فرودگاه شهید صدوقی یزد؛ در آستانه دریافت اولین مدرک بینالمللی فرودگاهی در کشور/ نصب سامانه (ILS) در فرودگاه یزد
- آمار تولید علم و تجاریسازی همخوانی ندارد/ ضرورت اعتماد مسئولان به شرکتهای دانشبنیان
- یزد؛ بزرگترین واحد تولید نوشت افزار در خاورمیانه/ تولید روزانه 23 هزار مداد و خودکار
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|