یزد، نیازمند 6 ایستگاه سنجش آلودگی هوا/آلودگی اخیر یزد ناشی از احتراق سوخت خودروهاست
سید مصطفی میرزاده در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص وضعیت و منابع آلودگی هوا در یزد گفت: با مطالعهای که توسط پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد انجام شده کانونهای مولد گرد و غبار به عنوان بیشترین ذرات معلق در هوای یزد شناسایی شده است که به پنج کانون اصلی تقسیم میشود.
آلودگی شش ماهه نخست سال در یزد ناشی از گرد و غبار است
وی ادامه داد: اراضی طبیعی و ملی که از قدیم نیز به عنوان کانون گرد و غبار بودهاند، اراضی معدنی که باعث تخریب زمینهای اطراف و ایجاد جادههای خاکی شدهاند، صنایع مانند فولاد، کاشی، کورههای آجرپزی و ...، اراضی کشاورزی بایر و عایش که با اندک وزش باد تولید گرد و غبار میکنند و نخالههای ساختمانی تخلیه شده در گوشه و کنار شهر، پنج کانون اصلی ایجاد گرد و غبار طی پژوهش انجام شده محسوب میشوند.
مسئول ایستگاههای سنجش آلودگی هوا اداره کل سازمان محیط زیست استان یزد عنوان کرد: از اواخر اسفندماه و در شش ماهه نخست سال، استان یزد بیشتر درگیر گرد و غبار حاصل از طوفانها و سامانههایی است که از خارج استان وارد میشود، بدین صورت که معمولا چون دما در تابستان هوای یزد بسیار گرم است و سامانههایی وارد شده به استان دمای خیلی کمتری دارند موجب تولید باد میشود و این وزش باد با توجه به شرایط و موقعیت یزد و وجود بیایانها، معادن، جادههای خاکی ایجاد شده و .. موجب تولید خاک بیشتر میشوند و این خاک در سطح شهر قرار میگیرند و بیشترین آلودگی استان در شش ماهه ابتدایی سال ناشی از این گرد و غبار است.
آلایندههای شهری، از عوامل آلودگی در فصول سرد سال
میرزاده با بیان اینکه در شش ماهه دوم سال و تقریبا از اواخر آبان ماه نوع آلودگی هوا با شش ماهه نخست سال متفاوت است، ادامه داد: دراین زمان که هوا رو به سردی میرود بحث وارونگی دما و سنگینی هوا به وجود می آید بدین گونه که در فصول سرد سال، هوای سرد به خصوص در اواخر شب، پایین و در نزدیکی سطح زمین میماند و هوا سنگین میشود و آلایندههای شهری اعم از آلودگی وسایل نقلیه شهری، همچنین آلودگی صنایع و معادن موجب سنگینتر شدن هوا میشوند و آلودگی در نزدیکی سطح زمین افزایش پیدا میکند.
وی افزود: این آلودگی در فصول سرد سال، معمولا در شهر یزد از ساعت 8 شب شروع میشود و در نیمه شب به اوج خود میرسند و با بالا آمدن آفتاب و کم کم با گرم شدن هوا و تقریبا ساعت 11 تا 12 ظهر فروکش میکند که این وضعیت آلودگی در کل استان به صورت مدام ایستگاههای سنجش آلودگی هوا رصد میشود.
یزد، نیازمند حداقل 6 ایستگاه سنجش آلودگی هوا
میرزاده گفت:در استان یزد، چهار شهر اردکان، میبد، بافق و یزد دارای ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستند که شهر یزد دارای دو ایستگاه سنجش است اما طبق مطالعات و اقدامات کارشناسی انجام شده خود شهر یزد حداقل به 6 ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد با این حال سعی شده اطلاعات بدست آمده از دو ایستگاه موجود را به کل شهر تعمیم داده و وضعیت آلودگی تمام شهر پوشش داده شود.
وی ادامه داد: این ایستگاهها هر 10 دقیقه یکبار و به عبارتی 6 بار در یک ساعت، هوا را مکش کرده و در هر یک ساعت یک بار با آنالیزی که انجام میدهد عددی را نشان میدهد و وضعیت آلودگی هوا را در یک یک ساعت به صورت میانگین اعلام میکند، همچنین یک شاخص کیفی نیز که برای همه قابل فهم باشد از ایستگاهها به صورت 24 ساعته میتوان گرفت که براساس آن چنانچه این شاخص از صفر تا 50 باشد، هوا پاک، اگر بین 51 تا 100 باشد، وضعیت هوا قابل قبول، اگر بین 101 تا 150 باشد ناسالم برای گروههای حساس، اگر بین 150 تا 200 باشد ناسالم برای همه گروهها، 200 تا 300 بسیار ناسالم و در حالت اضطراری و بالاتر از این میزان وضعیت آلودگی هوا خطرناک و در حالت بحرانی است.
شاخص کیفی 24 ساعته هوا ملاک ارزیابی وضعیت آلودگی
مسئول ایستگاههای سنجش آلودگی هوای استان یزد ادامه داد: براساس شاخص کیفی هوا که میزان آلودگی هوا در چه بازهای قرار دارد دستورالعمل مشخصی وجود دارد مثلا چنانچه شاخص کیفی هوا بین 120 تا 130 قرار گیرد باید اطلاع رسانی کنیم و به مردم در خصوص وضعیت آلودگی هشدار دهیم و چنانچه شاخص کیفی به 140 نزدیک شود و هواشناسی نیز وضعیت هوا را پایدار اعلام کند حضوری یا غیر حضوری و یا با مکاتباتی که انجام میشود رئیس کمیته اضطرار هوا اگر لازم باشد مدارس را در مقاطع مشخص تعطیل اعلام میکند که در این چند روزه اخیر هیچ موقع شاخص کیفی هوای شهر یزد از 120 بالاتر نرفته است.
میرزاده عنوان کرد: شاخص کیفی هوا که 24 ساعته است ملاک ارزیابی و مواجهه با گرد و غبار و آلودگی هوا است، اما برخی مردم شاخص یک ساعته آلودگی هوای شهر یزد را عنوان میکنند و آن را ملاک قرار میدهند و یا این شاخص یک ساعته یزد را با شاخص 24ساعته هوای شهر مقایسه میکنند که اصلا مقایسه صحیحی نیست.
وی با بیان اینکه طبق گزارش هواشناسی میزان رطوبت هوای یزد در سال گذشته به 20 درصد میرسید، ادامه داد: خوشبختانه امسال در این ایام با توجه به بارندگیهای خوبی که داشتیم رطوبت هوای یزد کمتر از 60 درصد نرسیده است، این رطوبت بالا باعث میشود که پس از غروب آفتاب این رطوبت بخار نشود و صبح این رطوبت و بخار آب بالا میآید و در هر کوچه و خیابانی این مه آلود بودن قابل مشاهده است که بخش اعظمی از آن بخار آب و رطوبت هوا و بخشی از آن نیز آلودگی هوا است.
منشا آلودگی یزد در فصول سرد، خود شهر یزد و ناشی از احتراق سوخت خودروهاست
میرزاده با بیان اینکه احتمالا از جمعه یا شنبه مجددا شاهد دچار آلودگی مقطعی هوای شهر یزد باشیم، عنوان کرد: باید برای رفع این آلودگیها در فصول سرد منبع آن را بشناسیم، صنایع استان یزد بیشتر در شمال و شمال غرب استان که به دشت یزد اردکان معروف هستند، مستقرند اما سرعت باد در این ایام از سمت جنوب و جنوب غرب یعنی شهرستانهای تفت و مهریز که صنایع چندانی وجود ندارد بوده که این سرعت حتی یک متر بر ثانیه بوده است، این موضوع نشان میدهد که منشأ آلودگیهای اخیر شهر یزد از خود شهر بوده است.
وی با بیان اینکه بیشترین عامل آلودگیهای اخیر یزد نتیجه احتراق سوخت خودروها و حجم بالای ترافیک در شهر است، تصریح کرد: وسایل نقلیه، سوخت خودروها و بالا بودن ترافیک در یزد در آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است، حتی مصرف گاز نیز در بخاریها خود مایه انتشار ذرات معلق درهواست به خصوص که فصول سرد سال بیشترین استفاده از بخاری و پکیجها میشود، این آلایندهها در فصول سرد موجب سنگینی و وارونگی هوا و ایجاد آلودگی میشوند.
ترافیک بالا، زنگ خطر برای شهر یزد
مسئول ایستگاههای سنجش آلودگی هوای استان یزد با بیان اینکه هم اکنون ترافیک بالا زنگ خطر برای شهر یزد محسوب میشوند، افزود: منابع آلودگی هوای یزد در شش ماهه نخست سال، بیشتر منابعی ثابت مانند صنایع، معادن، اراضی بیابانی و ... هستند اما در این فصل به طور قاطع اغلب آلودگیهای یزد از خود شهر و نتیجه احتراق ناشی از سوخت خودروها است.
میرزاده با بیان اینکه در خصوص آلودگی هوای یزد درخواست تشکیل کارگروه کردیم، گفت: با توجه به وضعیت خاص هوای یزد در فصول سرد سال باید تمهیدات ترافیکی و خودرویی را برای شهر به کار گیریم و با توجه به اینکه در یزد نیز خودروهای فرسوده وجوددارند باید پلیس راهوار، شهرداری، اداره حمل و نقل و ... در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و در زمینه سوخت، صرفه جویی و مصرف درست کار شود.
وی عنوان کرد: اگر این روند آلودگی هوای یزد ادامه پیدا کند این شهر نیز مانند تهران میشود، باید قبل از اینکه یزد نیز به وضعیت بحرانی تهران برسد، با کار کارشناسی ایرادات و مشکلات را پیدا کرده و با همکاری مسئولان و دستگاههای مرتبط آن را حل کنیم، خوردوهای تک سرنشین خود عاملی در ایجاد آلودگی هوا هستند و ایجاد خطوط بی آر تی در شهر یزد یکی از راه حلهایی است که شاید بتوان از آن استفاده کرد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
- افزایش مراجعه به بیمارستانهای استان بر اثر آلودگی هوا گزارش نشده است
- آلودگی هوای یزد نتیجه فولادمحور کردن توسعه استان/محیطزیست زمانی به مانعی برای توسعه استان متهم شد
- آلودگی هوا موجب افسردگی میشود
- منشا ذرات معلق در هوای استان یزد داخلی است/ افزایش 70 درصدی روزهای آلوده یزد
- هوای یزد در وضعیت ناسالم قرار دارد
- کاهش 40 درصدی روزهای آلوده در استان یزد
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|