Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

برادران حاتمی‌زاده تنها تصویربرداران ابرکوهی واقعه 15 دی؛ نَمُردیم و بعد یازده سال یکی یادمون کرد

گزارشات سفر رهبری را با تاکسی‌تلفنی به استان می‌فرستادیم/زمان مصاحبه، میکروفن را با گل یاس استتار می‌کردیم/جمعیت 15 دی تکرار نمی‌شود مگر آن سفر تکرار شود


برادران حاتمی‌زاده دنیای هنر، تنها تصویربرداران ابرکوهی روزهای تاریخی سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه، هستند که طی یازده سال که از این واقعه می‌گذرد هیچ‌کس یادی ازشان نکرد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ نام برادران حاتمی زاده دنیای هنر اگرچه برای بسیاری از مخاطبان ناشناخته است، ولی برای مردم ابرکوه اسمی کاملاً آشنا است که یادآور لحظات شیرین، تلخ، خاطره‌انگیز و ماندگار شهرشان است.

یازده سال پیش قرار بود اتفاقی بزرگ و مبارک در شهرستان ابرکوه به وقوع بپیوندد. آن روز مثل امروز نبود که کودک و نوجوان و خلاصه هر کس یک گوشی همراه در دست بگیرد و چیلیک چیلیک از هرلحظه جذاب و غیر جذاب عکس بگیرد.

15 دی‌ماه سال 1386 امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به ابرکوه سفر کردند. روزی که هیچ شهروندی فراموش نمی‌کند و چه‌بسا یادآوری خاطرات آن روز برای نسل‌های بعدی هم شیرین است. اگرچه در دل زمستان بود و هوا بسیار سرد ولی ایامی داغ و پر جنب‌وجوش بود.

برادران حاتمی‌زاده تنها تصویربرداران ابرکوهی در سفر رهبر معظم
اینجا بود که برادران حاتمی‌زاده با اجازه علی‌محمد امیدواری خبرنگار آن زمان صداوسیما استان یزد در ابرکوه، دست‌به‌کار شده و نگذاشتند این لحظات شیرین و به‌یادماندنی در صفحه تاریخ جا بماند. آنها با کمترین امکانات تصویربرداری آن‌هم در شهرستان کوچکی مثل ابرکوه، بهترین تصاویر و فیلم‌ها را ضبط و ثبت کردند.

امروز بهانه‌ای شد تا یادی کنیم از سعید و کریم حاتمی‌زاده دو برادری که همیشه دوربین در دست، در مناسبت‌های ملی، مذهبی، سنتی و... شهر حاضر می‌شوند و بدون اندک چشم‌داشتی به‌صورت خودجوش در معرفی و شناسایی ظرفیت‌های ابرکوه تلاش می‌کنند.

نَمُردیم و بعد یازده سال یکی یادی از ما کرد
صبح امروز وقتی وارد مغازه دنیای هنر شدیم، کریم حاتمی‌زاده با تعجب قبل از هرگونه صحبتی گفت : عجب از این طرفا. نکنه شما برای مناسبت 15 دی اینجا تشریف آوردید. گفتم: بله. بی‌مقدمه ادامه داد : نَمُردیم و بعد یازده سال یکی یادمون کرد.

به‌قول‌معروف «حرف حق جواب نداره».

حرف‌ها رو جمع‌وجور کردیم و گفتیم آقای حاتمی‌زاده گلایه‌هاتون به روی چشم، حالا اگه وقت دارید بریم سر اصل مطلب و شما از اون سال و اون سفر هیجان‌انگیز برامون تعریف کنید.

با برادرم دوربین اس دی خریدیم و سال 81 کار را شروع کردیم
حاتمی‌زاده در پاسخ به خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : پابه‌پای برادرم سعید برای اولین بار سال 81 زمانی که دوربین عکاسی و فیلم‌برداری در ابرکوه نبود، فعالیت تصویربرداری را شروع کردیم.

وی، با اشاره به اینکه کلاس‌های آموزشی تدوین و فتوشاپ در شهرستان نبود، گفت : آن سال‌ها که کمتر کسی به کارهای فرهنگی و هنری اهمیت می‌داد و برای آن ارزش قائل می‌شد، هادی زارع زاده یکی از مشوقان ما برای ادامه و گسترش این حرفه بود.

حاتمی‌زاده افزود : پس از چند سال اولین دوره‌های فتوشاپ توسط حسین زارع زاده و حجت حسینیان در مدرسه 22 بهمن ابرکوه برگزار شد و من و داداشم با خرید دوربین فیلم‌برداری «اس دی» در آن شرکت کردیم. سپس کار تدوین را در 10 جلسه از محسن غلام‌زاده مهرآبادی آموختیم.

دی‌ماه 86 استارت جدی کار زده شد/ عوامل صداوسیما یزد: این‌قدر صنم هست که یاسمن در آن گم است
وی خاطرنشان کرد : بیشترین آثار به‌جامانده از آن سال‌ها مربوط به مراسمات عزاداری محرم و مناسبت‌های مختلف مذهبی است که در آرشیو موجود است. تعدادی از این آثار به مرکز صداوسیما استان یزد ارسال می‌شد ولی برخی از آنها به دلایل نقص فنی و ایرادهای تخصصی پخش نمی‌شد.

تصویربردار ابرکوهی گفت : تا اینکه در سال 86 با ارسال تصاویر شورانگیز و گزارش‌های متنوع روزهای قبل از ورود مقام معظم رهبری به ابرکوه، استارت کار به‌صورت جدی‌تر زده شد. بدین نحو که وقتی برادرم با صداوسیمای استان تماس گرفت که چرا سفر رهبری به ابرکوه در برنامه‌های شما جایی ندارد و به آن اشاره نمی‌شود؛ عوامل پاسخ دادند آن‌قدر صنم هست که یاسمن در آن گم است، همه خبرنگاران و گزارشگران در سطح شهر یزد مشغول هستند و نیرویی نیست که به ابرکوه اعزام کنیم.

به عشق رهبری بدون حمایت هیچ دستگاه استانی و شهرستانی کار را شروع کردیم
حاتمی‌زاده تصریح کرد : بدون حمایت دستگاه‌ها و نهادهای شهرستانی و استانی، خودمان دو نفر فی‌البداهه و به عشق رهبری تصمیم گرفتیم با هماهنگی محسن غلام‌زاده، به‌طور ویژه این اتفاق مهم و حاشیه‌های آن را تصویربرداری کنیم و برای استان ارسال کنیم. هرچند آثار تهیه‌شده اولیه بدون عیب و نقص نبود، ولی این شروع باعث شد ابرکوه هم در حوادث تاریخی دی‌ماه استان یزد ماندگار شود.

تصاویر و گزارش‌ها با تاکسی‌تلفنی به مرکز استان ارسال می‌شد/ کم‌کم کیفیت کار بالا رفت
فعال فرهنگی ابرکوه یادآور شد : از شش هفت روز قبل از ورود رهبر معظم انقلاب به ابرکوه، که خدا را شکر برنامه سفرشان به این شهرستان قطعی شد، گزارش‌های مختلفی از کارهای تبلیغاتی، مصاحبه‌های میدانی و حس و حال مردم سطح شهر و روستاهای توابع، تهیه و چون مثل امروز اینترنت و وسایل ارتباطی مجازی نبود با تاکسی‌تلفنی به یزد ارسال شد.

وی بیان کرد : خانم الهام آدمی به‌عنوان گزارشگر همراه با یکی از اعضای خانواده، در گزارش‌های بعدی ما را یاری کردند و یکی از مصاحبه‌ها را با سید جواد ابطحی راننده اتوبوس خط واحد که برای اولین سال در شهرستان راه‌اندازی شده بود، تهیه کردیم که توجه عوامل صداوسیما را به خود جلب کرد و تأیید شد.

حاتمی‌زاده ادامه داد : به خاطر بالارفتن کیفیت کار حجم فیلم‌های ارسالی که از شبکه استانی پخش می‌شد از 3 الی 4 دقیقه به 13 یا 14 دقیقه رسیده بود.

سرمای زمستان از ذوق و شوق شهروندان کم نمی‌کرد
وی اذعان کرد : هر کس برایش مقدور بود بعضی شب‌ها تا ساعت 3 و 4 نیمه‌شب، در پایگاه تبلیغاتی و ستاد استقبال برادران (واقع در حمام شهرداری قدیم) و خواهران (واقع در حسینیه محله بازار) مشغول بود و با جان‌ودل فعالیت می‌کرد. سرمای زمستان از ذوق و شوق شهروندان کم نمی‌کرد.

تصویربردار توانمند شهرستان عنوان کرد : پخش شربت و شیرینی خوشحالی مغازه‌داران، فرهنگیان، دانش آموزان، پیر و جوان، زن و مرد، همه و همه دیدنی بود و دوربین ما توان گرفتن همه آن لحظات و حالات را نداشت.

جمعیتی که دیگر تکرار نمی‌شود جز اینکه آن سفر تکرار شود
حاتمی‌زاده با یادآوری این مطلب که روز ورودشان شهر خیلی شلوغ شده بود و ازلحاظ امنیتی مسیرها را بسته بودند و ما نمی‌توانستیم زیاد جلو برویم، گفت : از ساعت‌های اولیه صبح سیل جمعیت به سمت استادیم شهید پور اکبری محل استقرار ایشان، درحرکت بود. جمعیتی که واقعاً تکرار نمی‌شود جز اینکه آن سفر تکرار شود. از آباده، اقلید، شیراز و جاهای دیگر آمده بودند.

وی ابراز کرد : بین ساعت 9:30 تا 10 آقا به‌جایگاه رسیدند و ما همچنان مقابل داروخانه دکتر فلاح زاده در حال تصویربرداری و مصاحبه بودیم. این‌قدر مردم مشتاق بودند که بدون استرس هرکسی میکروفن را می‌گرفت و یک متن یا جمله‌ای در وصف آن روز می‌خواند.

طی 11 سال حتی زبانی هم کسی به من و برادرم دست‌مریزاد نگفت
جوان ابرکوهی، در پایان ضمن بیان خوشحالی وصف‌ناپذیر خود در 15 دی 86، گفت : همه تلاشمان برای این بود که جایگاه ابرکوه را برای همه از قاب دوربین به تصویر بکشیم. بدون اجبار وظیفه خود می‌دانستیم که از هیچ کاری دریغ نکنیم.

حاتمی‌زاده تأکید کرد : آن زمان با حداقل امکانات و تجهیزات حتی با هزینه‌های شخصی، کرایه‌های تاکسی‌تلفنی جهت ارسال فیلم و رفت‌وآمدها را پرداخت می‌کردیم، برای همین دوست داشتیم کسی حتی زبانی یک دست‌مریزاد به ما می‌گفت تا خستگی و مشقت کار از تنمان دربیاید.

وی افزود : یازده سال از این جریان گذشته و شما اولین نفری هستید که یادی از ما کردید و مایه مسرت ما شدید که بدانیم هنوز کارهای فرهنگی و هنری مخاطب دارد. الآن نیز خوشحالیم که اثری در این زمینه به یادگار مانده است و خدا را شاکریم که توانسته‌ایم قدمی برداریم.

موقع گرفتن گزارش، میکروفن را با گل‌های یاس استتار می‌کردیم
سعید حاتمی‌زاده که شاید غلو نباشد اگر به‌عنوان برادر دوقلوی آقا کریم ازش یاد کنیم، زیرا همیشه دوشادوش برادر مراسمات و برنامه‌های شهر را پوشش می‌دهند، روز گذشته در ابرکوه نبود.

حاتمی‌زاده در تماس تلفنی با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : روزهای خاطره‌انگیز دی‌ماه سال 86 واقعاً خاطره‌انگیز بود. برای گرفتن یک گزارش خوب تجهیزات مخصوص لازم است اما متأسفانه آن زمان به‌جز یک دوربین دیجیتال و میکروفون معمولی که سیم رابط خوبی نداشت؛ امکانات دیگری نداشتیم. به همان‌ها بسنده کردیم و حتی برای اینکه شکل و شمایل میکروفون مشخص نباشد، آن را با چند شاخه گل یاس استتار کردیم.

همه برای دیدار رهبر آمده بودند اصلاً حزب و گروه معنی نداشت
وی گفت : کوچک و بزرگ، مرد و زن، همه و همه برای دیدار رهبر جهان اسلام و شخص اول مملکت ایران در شهر کوچکی مثل ابرکوه لحظه‌شماری می‌کردند. اصلاً حزب و گروه معنی نداشت. با چشمان سرشار از اشک شوق جلو هر سواره و پیاده را می‌گرفتیم تا ازش مصاحبه بگیریم.

زائر خانه خدا: چی از این بهتر که ورود ما و ورود آقا یکی شده است
فعال فرهنگی ابرکوه، بابیان این مطلب که وِرد زبان ‌همه این جمله بود؛ قدمشان به روی چشم ما، گفت : مصاحبه‌ای که هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، زمانی که اتوبوس حجاج بیت‌الله‌الحرام از یزد به ابرکوه رسید و زائران در میدان امام حسین (ع) پیاده شده و مورد استقبال قرار گرفتند.

وی عنوان کرد : خانم مسنی در بین زائران بود که ازشون پرسیدم قرار است چند روز دیگر رهبرمان به شهر ما بیان چه حسی دارید؟ در پاسخ گفت : خیلی خوشحالم چی از این بهتر که ورود ما و ورود آقا یکی شده است.

مجوزی نداشتیم خودمان بودیم و دوربین و میکروفون
حاتمی‌زاده تأکید کرد : آخرین پلان‌های ما روز 15 دی‌ماه و زمانی بود که رهبر انقلاب در استادیوم سخنرانی می‌کردند، و ما برای این کار در ورزشگاه هیچ نوع مجوزی نداشتیم؛ خودمان بودیم و دوربین و میکروفون.

در حین گرفتن مصاحبه از مردم ناگهان فیلم‌های خام تمام شد
وی افزود : روز ورود مقام معظم رهبری در حین گرفتن گزارش، ناگهان متوجه شدم فیلم‌های خام تمام‌شده و مردم همچنان مشتاق و آماده مصاحبه بودند. تا یک حلقه فیلم از مغازه بیاورم، برادرم با هماهنگی خانم آدمی با دوربین خاموش، 10 الی 15 مصاحبه بدون تصویر از مردم و حرف‌های دلشان گرفتند که فقط صوت آن ضبط شد.

اگرچه تصویربردار بودیم ولی مثل همیشه رهبر را از تلویزیون دیدیم
تصویربردار ابرکوهی یادآور شد : جالب‌تر از همه این‌که روز ورود مقام معظم رهبری به ابرکوه، اگرچه من و برادرم تصویربردار بودیم ولی فرصت نشد در استادیوم رهبر را از نزدیک و مستقیم ببینیم و بعدها گزارش آن روز را مثل همیشه به‌صورت غیرمستقیم و از تلویزیون دیدیم. مهدی غیب الهی و هادی زارع زاده تنها عکاسان ابرکوهی بودند که مجوز عکاسی در محوطه ورزشگاه را داشتند.

قرائت دکلمه توسط خانم آدمی و مصاحبه از پدر سه‌قلوها آخرین سکانس 15 دی 86 بود
حاتمی‌زاده بیان کرد : آخرین فیلم و تصاویری که از آن روز بر جامانده است، مربوط به آخرین لحظه پس از صحبت‌های رهبری است که به خاطر شلوغی وارد داروخانه شدیم و خانم آدمی دکلمه‌ای برای آقا گفتند که هرسال از صداوسیما پخش می‌شود.

وی ادامه داد : هنوز داخل داروخانه بودیم که آقایی به نام فیروز جنگ شیرازی ساکن ابرکوه، به همراه 3 قلوهایش یک دختر و دو پسر که  الآن تقریباً 16 -17 سال دارند، با شور و حال خاصی وارد شدند و از آنها مصاحبه گرفتیم.

اگر بار دیگر این سفر تکرار شود، دیدار حضوری را به تصویربرداری ترجیح می‌دهم
حاتمی‌زاده در صحبت‌های پایانی خود ضمن ابراز تأسف که هیچ‌کس در شهرستان برای این کار ماندگار ارزش قائل نشده است، گفت : از بس من و برادرم مورد بی‌توجهی قرار گرفتیم و دلسرد شدیم، اگر یک‌بار دیگر این جریان تکرار شود، به‌جای اینکه تصویربرداری کنم همچون دیگر مردم در محل حاضر می‌شوم تا لااقل رهبر را حضوری ملاقات کنم نه از پشت دریچه تلویزیون.

کار بی‌مزد و منت یعنی وظیفه
وی خاطرنشان کرد : متأسفانه افرادی که بیشتر در عرصه فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنند، کسانی هستند که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند و به چشم می‌آیند. اگر کسی برای رضای خدا بدون چشم‌داشت کار کند و دستمزدی دریافت نکند، انجام دیگر فعالیت‌ها نیز به‌عنوان وظیفه او قلمداد می‌شود.

حاتمی‌زاده ضمن آرزوی موفقیت برای جوانان و فعالانی که پا به عرصه فرهنگ و هنر می‌گذارند، گفت : امیدوارم روزی برسد که لااقل از شما خبرنگاران که به‌سختی گزارش تهیه می‌کنید قدردانی شود و شما مورد بی‌مهری قرار نگیرید.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 4.5 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد