Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

ده سال از تصویب طرح گذشت

«پتروشیمی هرات» پروژه ای که از نصب تابلو فراتر نرفت


پروژه پتروشیمی هرات، پروژه ای که رهبر معظم انقلاب با توجه به نیاز مبرم شهرستان مصوب ولی اکنون با بیش از یک دهه، برخی از اجرایی آن سر باز زده اند و به بهانه های مختلف درصدد نفی کامل آن در منطقه هستند.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از طنین خاتم؛ «مصوبات سفر» این دو واژه برای استان‌های مختلف پر از معنا است، پر از مفهومی که خیلی از شهرستان‌های کشور از آن بهره‌مند شدند. سفر مقام معظم رهبری در سال 86 در استان یزد سفری پر خیر و برکت برای استان و شهرستان ها بود و مصوباتی تصویب شد که گره بسیاری از مشکلات را در استان و شهرستان ها  حل کرد.

این سفر پر خیر و برکت رهبری برای شهرستان خاتم نیز برکاتی را به همراه داشت که به گفته مسئولین وقت اکثر مصوبات اجرایی شده مصوباتی نظیر کمک به ارتقای راه خاتم به یزد، کمک به ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی خاتم ، اجرای طرح تامین آب کشاورزی با اجرای سیستم تحت فشار آبیاری ، احداث و تجهیز مرکز بهداشتی و درمانی روستای کرخنگان و ده  ها مصوبه دیگر که راه گشای مشکلات مردم این مناطق بود.

تنها مصوبه رهبری که تاکنون در شهرستان خاتم به مرحله اجرا نرسیده است پروژه پتروشیمی هرات است، پروژ ه ای که رهبر معظم انقلاب با توجه به نیاز مبرم شهرستان مصوب ولی اکنون با بیش از یک دهه، برخی از اجرایی آن سر باز زده اند و به بهانه های مختلف درصد نفی کامل آن در منطقه هستند.

شهرستان خاتم یکی از شهرستان های محروم استان یزد محسوب می شود و به دلیل نبود صنایع، جوانان این منطقه اکثر بیکار هستند و برای یافتن شغل مناسب رفتن را به ماندن ترجیح داده اند، زمزمه اجرای پتروشیمی در اوایل روزنه امید را در دل جوانان روشن و نوید یک شهر صنعتی را به ارمغان آورد ولی اکنون بعد از ده سال و با کار شکنی های صورت گرفته ناامیدی جایگزین امید شده است و مهاجرت در شهرستان خاتم رو به افزایش است.

راه اندازی پتروشیمی هرات موجب رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد

سید ناصر امامی فرماندار سابق خاتم در سال 89 در گفتگو با یکی از خبرگزاری دولتی در باره مراحل اجرایی پتروشیمی هرات اظهار داشت:  مقدمات عملیات اجرایی طرح خوراک پتروشیمی در خاتم نیز مشخص شده است و در مرحله قرارداد با پیمانکار می باشیم و انشا ا... با افتتاح این پروژه ها تحول بزرگی در منطقه ایجاد خواهد شد.

در سال 91 " عباسعلی رضایی" معاون منابع انسانی استاندار یزد در جمع مردم خاتم درباره این طرح اظهار داشت: در این زمینه زیرساخت‌های ساخت کارخانه توسط دولت مهیا و مجوزهای لازم صادر و سرمایه گذار بخش خصوصی هم جهت سرمایه گذاری مشخص شده است.

وی گفت :ساخت این طرح بزرگ که از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد است ، موجب رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد.

امروز درحالی که تا پایان سال 96 تنها کمتر از 14 روز باقی مانده است نه تنها هیچ خبری از پروژه شرکت پتروشیمی نیست بلکه خبرهای ضد و نقیضی نیز شنیده می شود که نتیجه آن بلاتکلیفی راه اندازی این پروژه بزرگ صنعتی در شهرستان است. پروژه ای که در حد یک تابلو در سر در ورودی شهر هرات خود نمایی میکند.

علت توقف پروژه پتروشیمی هرات ؛ مخالفت یکی از اعضای شورای اسلامی شهر هرات

سال گذشته نیز علی افخمی صاحب مجوز پتروشیمی هرات در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم درباره علت توقف پروژه پتروشیمی هرات اظهار داشت: در خصوص پتروشیمی خاتم در حالیکه خوراک تمدید و تفاهم نامه خرید دانش فنی با شرکت سوئیسی بسیار پیشرفته دنیا انجام و مذاکرات اجرایی با شرکت پیمانکار داخلی نیز صورت گرفته بود متاسفانه با مخالفت یکی از اعضای شورای اسلامی شهر هرات همه تلاش ها از بین رفت.

افخمی گفت: چند مدت پیش  گروهی از شرکت های پتروشیمی تولید کود شیمیایی کشور در بازدید از هرات قصد آغاز عملیات اجرایی را داشتند که این موضوع در جلسه با معاون استانداری نیز مطرح شده بود که متاسفانه در سفر هیئت کارشناسان اجرایی در محل فرمانداری ظاهرا یکی از اعضای شورای اسلامی شهر هرات اعلام مخالفت خود را با این طرح بیان کردند و بعد از این مخالفت، یک فضا سازی علیه پروژه شروع شد که متاسفانه بعضی دستگاه های استان نیز عدم همراهی کردند و پروژه متوقف شد.

وی افزود: این پروژه به نام شهر هرات زده شده است و به غیر از هرات تعلق به هیچ استانی ندارد البته استان مجاور با تلاش مسئولین کلان پیگیر اجرای این پروژه در شهرستان شهربابک هستند.

علی افخمی خاطر نشان کرد: زمین اولیه به دلایل مختلف مورد تایید کارشناسان قرار نگرفت و در حال حاضر کروکی زمین جا به جا و قرارداد جدید مطالعه مکان سنجی توسط مهندسین مشاور پیرامون محیط زیست آغاز شده که ذاتا زمانبر میباشد و باعث تاخیرافتادن پروژه شده است.

صاحب مجوز پتروشیمی هرات در پایان گفت: منتظر دفاع مهندسین مشاور پیرامون در ستاد مرکزی ارزیابی زیست محیطی کشور هستیم تا مکان تایید و مجددا سرمایه گذاران ترغیب به اجرای طرح در شهرستان شوند.

مهمترین علل توقف پروژه ؛ عدم همکاری صاحب مجوز با سرمایه گذار

در ادامه  حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده نماینده سابق مردم خاتم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم؛ مهمترین علل توقف پروژه پتروشیمی هرات را صاحبان طرح عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه مهمترین مانع و اصلی ترین آن، کسانی هستند که مجوز این طرح را دریافت کردند ولی نه پول راه اندازی آن را دارند نه سرمایه گذار، و حاضر نیستند آن را در اختیار سرمایه گذار واقعی قرار دهند.

زارع زاده گفت: در زمانی که من نماینده مردم خاتم در مجلس شورای اسلامی بودم با جدیت پیگیر این طرح بودم و حتی سرمایه گذار نیز معرفی کردم و ایشان هم قول داد در عرض شش ماه پتروشیمی را راه اندازی کند ولی شخصی که مجوز را مصادره کرده است زیر بار نرفت و حاضر نشد مجوز را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

وی افزود: بحث جا به جایی زمین یک بحث جانبی است و بحث اصلی واگذاری مجوز به سرمایه گذار است و تا زمانیکه این واگذاری صورت نگیرد مردم هرات امیدوار به راه اندازی پتروشیمی نباشند.

با توجه به این اظهارات چند مجهولی مسئولان،  هنوز معلوم نیست مردم خاتم این خلف وعده را باید از کجا و چه کسی مطالبه کنند؟ پروژه ای که بعد از ده سال هنوز در پیچ و خم نامه نگاری ها و دموکراسی اداری مانده است و کسی  جوابگوی خواسته به جای جوانان این منطقه نیست.

انتهای پیام/ک

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد