Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مبارز انقلابی در اردکان:

اخراج فرماندار به خاطر بالا کشیدن مجسمه شاه با زنجیر


مبارز انقلابی گفت: شام غریبان سال 57، عزاداران اردکانی به سمت مجسمه شاه حرکت کردند و با هماهنگی با اداره برق، برق اردکان قطع شد، پاسبانان نیز به محض نزدیک شدن مردم به مجسمه فقط چند تیر هوایی زدند و مردم مجسمه را پایین کشیدند.

به گزارش سروابرکوه، رضا شاکر اردکانی فعال انقلابی در بیان خاطرات سال‌های قبل از انقلاب و روزهای منتهی به پیروزی در شهرستان اردکان در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: مردم در زمان طاغوت در رنج و سختی بودند اما انقلاب ما بیشتر به خاطر ارزش‌های اسلامی بود و مردم به تبعیت از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و دیگر علما، بزرگان و روحانیون علیه دولت شاهنشاهی اقدام می‌کردند که در نهایت منجر به پیروزی و شکل گیری نظام اسلامی شد و در اردکان نیز مردم نگاهشان به سمت فرمایشات آیت‌الله سید روح اله خاتمی بود که در همه برنامه‌ها از ایشان اجازه و راهنمایی می‌گرفتیم.

فعال انقلابی در اردکان در شرح آن روزها اظهار کرد: ایام محرم مردم در حسینیه کوشکنو اردکان مشغول عزاداری بودند که رئیس شهربانی وقت به داخل حسینیه آمد و مردم خیلی هوشمندانه زنجیرها را سر و صورتش می‌زدند و وی از ترس فرار کرد و دیگر به مراسمات عزاداری نیامد.

وی در بیان خاطره‌ای دیگر ادامه داد: شاه میخواست در اردکان سینما دایر کند، اما مردم مانع شدند و سرانجام خواستند به وسیله یکی از هموطنان اقلیت این کار را انجام دهند و هدفشان پخش فیلم‌های مبتذل بود که سر انجام در پشت پارک شهر اردکان سینمایی تاسیس کردند که اعتراض‌های مردم و عدم استقبال آنها موجب تعطیلی سینما شد.

شاکر اردکانی ادامه داد: سال 53 مجسمه شاه در پارک شهر اردکان نصب شد و از همان سال هر روز دو نگهبان به صورت تمام وقت از مجسمه محافظت می‌کردند، نکته جالب اینکه زمان بالا بردن مجسمه برای نصب زنجیری به گردن مجسمه شاه انداخته بودند که مجسمه را بالا بکشند، اما این امر زنجیر انداختن گردن مجسمه موجب شد فرماندار اردکان در آن زمان را اخراج کنند زیرا به مزاجشان خوش نیامده بود.

مبارز انقلابی گفت: در سال 57 در شب شام غریبان امام حسین(ع)، عزاداران اردکانی به سمت مجسمه شاه حرکت کردند و با هماهنگی با اداره برق، برق اردکان قطع شد و پاسبانان نیز با مردم همراه بودند و به محض نزدیک شدن مردم به مجسمه فقط چند تیر هوایی زدند و مردم مجسمه را پایین کشیدند.

وی همچنین اذعان کرد: در شهریور 57، مردم مبارز اردکان برای اولین بار در کشور تابلو معابر و خیابان‌ها راعوض کردند، تابلوهای شاهنشاهی را پایین کشیده و اسم کوچه ها را با تابلوهایی که به خط «مهندس حسین جدیدی» بود تغییر نام دادند.

مبارز انقلابی و شاعر توانمند استان یزد گفت: مردم با سختی، با نثار خون و ابا از خودگذشتی و ایثار و با روش‌های مختلف رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند.

انتهای پیام/ز.ک


 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد