Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

هشدار جدی برای شهرستان ابرکوه؛

برداشت بی رویه آب، علت اصلی نشست زمین در ابرکوه است/ نصب کنتور هوشمند راهی برای کاهش فروچاله ها


دبیر ستاد مدیریت بحران ابرکوه گفت: پدیده فروچاله ها، طی سال های اخیر در شهرستان افزایش داشته است و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب و نصب کنتور هوشمند راهی برای کاهش این بحران می باشد.

جواد شمس دبیر ستاد مدیریت بحران ابرکوه در گفتگو با سرو ابرکوه، در خصوص بحران فروچاله ها (نشست زمین) در شهرستان اظهار کرد: در سال های اخیر پدیده فروچاله (نشست زمین) در اکثر نقاط جهان و از جمله ایران به عنوان پدیده ای جدی و مخاطره انگیز رو به افزایش می باشد.

 


علت اصلی فروچاله ها؛ برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی
وی افزود: اظهار نظرهای متفاوتی در مورد دلایل وقوع فروچاله ها توسط کارشناسان وجود دارد، ولی بیشتر آنها دلایلی از جمله برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی، انحلال سنگ ها در لایه های مختلف زمین، عملیات تخریب زمین توسط بشر و ... را علت اصلی این افتاق می دانند.


شمس عنوان کرد: طبق بررسی های به عمل آمده سابقه رخداد تشکیل فروچاله در ابرکوه، به سال 1372 می رسد. اما متأسفانه طی چند سال گذشته فروچاله های جدیدی با شدت عمق و تخریب متفاوت، در نقاط مختلف شهرستان به وجود آمده و در حال فزونی است.


دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان گفت: گزارشات و بازدیدهای به عمل آمده نشان می دهند، در حال حاضر عمده این نشست ها و فروچاله ها، در شرق و ضلع شمالی شهر ابرکوه، شمال روستای فیض آباد، ضلع جنوبی روستای هروک، رودخانه دولت آباد و همچنین در مجاورت کوه گنبدعالی وجود د ارد.
این فروچاله ها دارای عمقی بین 3 الی 16 متر و قطر 10 الی 50 متر می باشند.

 


ناگهانی بودن و آلوده کردن آبهای زیرزمینی خصوصیت فروچاله هاست
وی بیان کرد: با توجه به اینکه تشکیل فروچاله ها دارای خصوصیاتی از جمله ناگهانی و بدون هشدار بودن، خطر ساختاری (احتمال رخداد آن در هر زمان ومکان از منطقه)، خطرآلودگی آب های زیر زمینی و گازدار کردن آب شرب را دارند و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به وجود آورند؛ نیاز به توجه و تحقیقات بیشتر در خصوص علل به وجود آمدن آن ها در شهرستان می باشد.


شمس تاکید کرد: اما به هر نحوی باید برای جلوگیری از به وجود آمدن هرچه بیشتر این بحران، از برداشت بی رویه منابع آب های زیرزمینی جلوگیری کرد. در این راستا شورای مدیریت بحران و شورای حفاظت منابع آب شهرستان، طی یک سال گذشته با عزم جدی، نسبت به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی اقدام نموده اند.

 

 

وی تصریح کرد: باید ضمن بالا بردن بهره وری آب در بخش های مختلف، به ویژه در بخش کشاورزی از برداشت های غیر مجاز جلوگیری کرد، که این امر بدون تلاش دستگاه های اجرایی، همکاری مردم و کشاورزان اتفاق نخواهد افتاد.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد