Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

فضیلت روزه در کلام مردم ابرکوهی:

توانایی ایستادن در برابر فشار زندگی از اثرات روزه است/ روزه، سلامتی جسم را تضمین می کند


مردم روزه دار ابرکوه از زیبایی های روزه گرفتن و اثرات آن می گویند، که باعث سلامتی جسم و روح انسان می شود.

به گزارش سرو ابرکوه، خداوند در آیه 183 سوره بقره می فرماید: يا ايّها الّذين آمنوا كُتب عليكم الصيام كما كتب علي الّذين من قبلكم لعلّكم تتّقون. اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، روزه بر شما واجب شد همچنان كه بر كساني كه قبل از شما بودند واجب شده بود، شايد پرهيزكار شويد و تقوا پيشه كنيد.


روزه فواید زیادی برای جسم و روح انسان در بردارد، که اولين و بزرگ‌ترين اثر آن تقوا است. انسان می داند که اگر بخواهد به مقام بلند كمال و روحانيت برسد، باید از افسار گسيختگي خود جلوگيري كند. به عبارتی از هر چيزي كه او را از پروردگار متعال دور می کند، بپرهيزد.


اين تقوا تنها از راه روزه و خودداري از شهوات به دست مي‌آيد و نزديك‌ترين راه و مؤثرترين رژيم معنوي و عمومي‌ترين آن ـ به طوري كه همه مردم در همه اعصار بتوانند از آن بهره‌مند شوند و نيز هم اهل آخرت از آن رژيم سود ببرد و هم شكم‌بارگان اهل دنيا ـ عبارت است از شهوت.
قطعأ حقیقت روزه، تنها دست كشيدن از طعام و آشاميدنی نيست، بلکه شرایط دیگری نیز برای آن وجود دارد.


زمانی که جسم انسان روزه است، باید تمام اعضاء و جوارحش نیز از رذائل و بدی ها روزه باشد. باید زبان خود را از دروغ نگه دارد و از بکار بردن القاب زشت و ناسزا بپرهیزد، غيبت نكند، چشم از ناروا بپوشد، نزاع نكند و... در مقابل از آرامش، وقار، خضوع و خشوع بهره مند شوند.


خالی از لطف نیست در اینجا اثرات و فواید روزه را از زبان کارگران زحمت کش شهرستان در گفتگو با سرو ابرکوه بخوانید، که با دهان روزه در دل آفتاب، زیبایی های اطاعت از امر خدا را توصیف می کنند.


روزه گرفتن تمرین صبر و استقامت است
ابراهیم خانی اهل مهردشت اپراتور دستگاه پمپ انتقال بتن در ابرکوه، در محل کار خود در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه عنوان کرد: حدودأ 16 سال هست که از این شغل امرار معاش کرده و زندگی سپری می کنم.

 


اپراتور دستگاه پمپ انتقال بتن اضافه کرد: مدت 4 یا 5  اخیر در شهرستان ابرکوه مشغول می باشم، چرا که قبل از آن در بوشهر، بندرعباس، عسلویه و جاهای دیگر کار می کردم.


وی گفت: این موقعیت شغلی برای من و دیگر همکاران ایجاب می کند، که در گرما و سرما خارج از ساختمان و در فضای آزاد، مشغول باشیم.  اکنون نیز که ماه مبارک رمضان با فصل تابستان مصادف شده است، با دیگر مواقع سال برای ما تفاوتی ندارد. همانند طول سال فعالیت خود را ادامه داده و از ساعت 7:30 صبح تا 4:30 عصر کار می کنیم.


خانی تاکید کرد: وظیفه ما است که در هر لحظه و در هر حالت به فرمان خدا احترام گذاشته و نافرمانی نکنیم. امر روزه گرفتن خود، آستانه صبر و استقامت انسان را بالا برده و تحمل تشنگی و گرسنگی را آسان می کند.


وی ضمن بیان این مطلب که در سحر و افطار بیشتر میوه های آبدار و عرقیجات استفاده می کند، تصریح کرد: روزه داری مخصوصا در این فصل گرم و روزهای طولانی، سخت و طاقت فرسا است ولی خداوند نیرویی به بدن می دهد که ناخودآگاه تحمل این شرایط برای انسان راحت تر می شود.


کارگر ابرکوهی بیان کرد: آدم نباید صرفأ بخاطر سختی های یک عمل مثبت و مفید، خود را از انجام آن منع کند. چرا که دین اسلام هیچ گاه بر بندگان سخت نمی گیرد و حتی در امر روزه داری هم سفارش کرده است روزه را کامل بجا آوردید و چنانچه در طول مدت روزه داری با مشکل مواجه شدید که ادامه آن برایتان مقدور نیست، روزه تان را افطار کنید.


اثرات روزه مثل صبوری در افراد روزه دار مشهود است
جواد شرافت سرپرست دستگاه پمپ انتقال بتن در خصوص تاثیرات روزه گفت: یکی از شاخصه های روزه؛ این است که آستانه صبر و حوصله افراد روزه دار را افزایش می دهد.

 


شرافت با اشاره به همکار خود، افزود: خانی یکی از اپراتورهای شرکت است که از این ویژگی صبر بهره مند می باشد و همین امر باعث شده است که خصلت مشتری مداری در او بیشتر رشد کند و همه را راضی نگه دارد. نمونه آن سلام کردن به افراد کوچک و بزرگتر از خودش می باشد.


وی خاطر نشان کرد: وقت اذان بدون اتلاف وقت، اگر در شهر باشد، نمازش را به جماعت و در مسجد اقامه می کند و در غیر این صورت در پای دستگاه و روی سجاده نمازش را می خواند.


توانایی ایستادن در برابر فشار زندگی از اثرات روزه است
محمد رضا اکرمی گچ کار و بنای ابرکوهی بیان کرد: برای روزه گرفتن انگیزه ای بالاتر از اطاعت امر خدا و انجام واجبات نیست.

 


وی ضمن اشاره به ساعت کاری خود که از 6 صبح تا 13 می باشد، گفت: درست است که هر شغلی سختی ها و مشکلاتی دارد، ولی این موضوع دلیل قانع کننده ای برای روزه نگرفتن نیست.


اکرمی تصریح کرد: قطعأ انجام هر کاری برای رسیدن به موفقیت، سختی هایی دارد، که در ابتدای راه نمود پیدا می کند ولی پس از طی کردن مسیر و رسیدن به هدف، شیرینی آن حس می شود.


وی تاکید کرد: روزه علاوه بر اینکه صبر و حوصله افراد در برابر خوردن و آشامیدن که از حلال خدا است، را آزمایش می کند، سلامتی جسم را هم تضمین می کند. چه خوب است که انسان حوصله داشته باشد و در برابر فشار زندگی و اوضاع ناملایم ناشی از وضعیت معیشت و اقتصاد، ایستادگی کند.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد