Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

سنت های فراموش شده ماه رمضان در ابرکوه؛

چشم گشودن بر قرآن هنگام رویت هلال ماه رمضان/ رفتن به مساجد در روز عید فطر و خواندن سوره یس


مردم ابرکوه، در زمان قدیم هنگامی که هلال ماه مبارک رمضان را بر پشت بام منازل خود رویت می کردند، چشمان خود را بر قرآن یا چیز متبرک باز می کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، در تاریخ کهن ما ایرانیان آداب و سنن زیبایی وجود داشته است، که اکنون به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شدند.

 

یکی از این آنها آداب مرسوم در ماه مبارک رمضان می باشد، که در شهرستان ابرکوه وجود داشت و در حال حاضر بعضی از آنها با اندکی تغییری هنوز ادامه دارند و خیلی از آنها در ذهن تاریخ به یادگار گذاشته شده اند.


چشم گشودن بر قرآن هنگام رویت هلال ماه رمضان
غلامرضا فلاح زاده پدربزرگ محله ما می گوید: ماه رمضان های قدیم حال و هوای خاصی داشت، به طوری که مردم از روزهای آخر ماه شعبان، با غبارروبی و مرتب کردن مساجد، خود را برای یک ماه روزه داری و بندگی خدا آماده می کردند. این رسم هنوز هم در همه جا وجود دارد.


پدربزرگ ابرکوهی ادامه داد: یکی دیگر از آداب ماه رمضان در ابرکوه رفتن بر پشت بام خانه ها و دیدن هلال اول ماه رمضان بود. در شب پایانی شعبان المعظم مردم برای دیدن هلال ماه رمضان بر روی پشت بام ها رفته و پس از رویت ماه چشمان خود را  می بستند و بر عزیزانی از خود، یا بر جسمی متبرک مثل قران و ... می گشودند.


مناجات خوانی سحر بر پشت بام منازل
فلاح زاده گفت: قدیما که مثل الان ساعت نداشتیم تا هر زمان دلخواه از خواب بیدار شویم، پیشکسوتان و افراد خوش صدا محله ها بر روی پشت بام می رفتند و با خواندن اشعاری که بیشتر هم فارسی بودند، مناجات می خوانند، تا با صدای خوش آنها همسایگان اطراف برای سحر بیدار شوند.


وی بیان کرد: حتی اذان صبح، ظهر و مغرب را موذن هایی همچون مرحوم حسین فلاح زاده فرزند غلامرضا، مرحوم علی بابا اکرمی و.... بر پشت بام می گفتند، متأسفانه اکنون این رسم تقریبا رو به فراموشی است، چرا که بیشتر با وسایل پیشرفته در مساجد اذان می گویند.


نمونه این اشعار:

الهی به محمد که علی را برسان                   

آن یکه سوار حیدری را برسان

آن دم که اگر دامن عمرم گیرد                    

پیش از ملک الموت علی را برسان


پیرمرد ابرکوهی عنوان کرد: بیشتر مردم زمانی که زمان هایی که ماه رمضان در فصل تابستان بود، روی پشت بام ها، سحری و افطاری میل می کردند.


رفتن به مساجد در روز عید فطر و خواندن سوره یس
خانم بی بی فاطمه اکرمی پیرزن ابرکوهی گفت: یکی دیگر از روش های بیدارکردن مردم در سحرهای ماه مبارک، این بود که همسایه ها با مشت به دیوار یکدیگر می کوبیدند و همسایه ها برای اینکه اعلام کنند که بیدار شده اند، جواب شان را می دادند.


این خانم گزارش ما اضافه کرد: همچنین بزرگان محله در کوچه پس کوچه ها راه می رفتند و با کوبیدن بر طبل، اهالی محله را بیدار می کردند.


مادر مهربان خاطر نشان کرد: وقتی مردم روزه های ماه مبارک رمضان را می گرفتند و به عید فطر می رسیدند، رسومات جالبی داشتند که امروز کاملا فراموش شده است. یکی از از این آداب جمع شدن مردم در مساجد در روز عید فطر و قرائت سوره یس و یا سوره های دیگری از قرآن بود.


پختن آش جو، حلیم و یا آش گندم در روز عید فطر
وی گفت: همچنین روز عید فطر، فامیل ها در خانه یکی از اقوام جمع می شدند و پس از روبوسی و تبریک عید، پس از آماده کردن وسایل آش جو، حلیم و یا آش گندم و پختن آن، روز را به شادی در کنا هم سپری می کردند.


انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد