Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کاهش 80 درصدی تولید انار تفت در پی سرما زدگی؛

سرمازدگی 15 میلیارد تومان به انارکاران تفتی خسارت زد


سرمازدگی و تغییر شرایط اقلیمی باعث کاهش 80 درصدی تولید محصول انار و کاهش 70 درصدی محصول پسته در شهرستان تفت شده است.

به گزارش سرو ابرکوه، کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان تفت در گفتگو با خبرنگار صبح تفت، از کاهش تولید 10 هزار تنی انار به علت سرما زدگی در شهرستان تفت خبر داد.

«کاوه صالحی» افزود: سرما زودرس پاییزی در آذرماه ساعت گذشته و بارش ناگهانی برف باعث شد تا درختان انار که هنوز بیدار و به خواب زمستانی نرفته بوده اند سرما زده شود و در نتیجه تولید محصول انار شهرستان تفت در سالجاری بیش از 80 درصد کاهش یابد.

وی میزان خسارت سرمازدگی به محصول انار تفت را حدود 15 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با کاهش 80 درصدی تولید این محصول کشاورزان تفتی خسارتی در حدود 10 هزار تن انار متحمل شدند.

وی همچنین از کاهش 60 درصدی برداشت محصول پسته در شهرستان تفت خبر داد و گفت: همچنین عدم تامین نیاز سرمایی پسته در سال گذشته باعث شد تا برداشت پسته در تفت 4 هزار تن و حدود  70 درصد کاهش داشته باشد.

کارشناس جهادکشاورزی تفت با انتقاد از قانون بیمه گفت: از آنجا که سرمازدگی این محصولات در بازه زمانی بیمه قرار نداشت؛ خسارتی به کشاورزان پرداخت نشد که امیدواریم قانون در این مورد اصلاح شود.

صالحی با بیان اینکه دلیل این مشکلات تغییرات اقلیمی است، اذعان داشت: تغییرات اقلیمی موضوعی جهانی است که با گرم تر شدن دمای هوای جهان و افزایش گازهای گلخانه ای در حال وقوع است.

این کارشناس افزود:  تغییرات اقلیمی در کنار کاهش نزولات آسمانی باعث ضعیف شدن درختان و نتیجه سرمازدگی و خشکسالی می شود به گونه ای که میانگین بارندگی استان در سالجاری تنها 1.5 نیم میلیمتر است و این یعنی یک فاجعه بزرگ.

وی همچنین در رابطه با راهکار مقابله با تغییرات اقلیمی گفت: یزدی ها در طول تاریخ بهترین مقاومت و سازگاری را با تغییرات اقلیمی داشته اند که قنات به عنوان یکی از بزرگترین اختراعات بشر یکی از راهکار مقابله با ابن تغییرات بوده است.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی تفت تصریح کرد: شهرستان تفت با تعداد هزار و 800 رشته قنات رتبه اول دنیا در تعداد قنات را دارد که متاسفانه حفر چاه های غیرمجاز و مجاز باعث کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی و مرگ بیش از نیمی از قنات های تفت شده است.

صالحی اضافه کرد: همراه با تغییرات اقلیمی ما هم باید تغییر کنیم و با تغییر اقلام و انواع محصول، کاشت گیاه های کم آبخواه و تغییر مدل و نوع آبیاری حداکثر بهره وری و استفاده را از آب داشته باشیم.

انتهای پیام/م*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد