Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئول انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان ابرکوه:

عدم‌حمایت مسئولین از مقوله فرهنگ و هنر، موجب افزایش نفوذ فرهنگی دشمن می شود


مسئول انجمن شعر و ادب بسیج هنرمندان ابرکوه گفت: مقوله فرهنگ و هنر در جامعه امروزی کمرنگ شده و و علی رغم تاکیدات فراوان رهبر انقلاب، مسئولین حمایت رسمی از این عرصه ها ندارند و این انفعال در جامعه موجب افزایش نفوذ فرهنگی بیگانه خواهد شد.

به گزارش سرو ابرکوه، روز بیست و هفتم شهریور ماه در تقویم ملی ایران به نام «روز شعر و ادب فارسی» و همچنین گرامیداشت استاد محمدحسین شهریار نام‌گذاری شده است. به همین مناسبت خبرنگار فارس گفتگویی با مریم عابدین پور یکی از شعرای شهرستان ابرکوه و مسئول انجمن شعر و ادب کانون بسیج هنرمندان شهرستان ترتیب داده است.

عابدین پور در رابطه با آغاز فعالیت هنری خود، اظهار کرد: در خانواده‌ای متولد شدم که باهنر بیگانه نبودند و از همان کودکی به شعر و ترانه علاقه‌مند بودم. با حمایت‌های والدین و بعدها همسرم و از سوی دیگر باراهنمایی‌های استادم احمدرضا قدیریان شاخه‌های درخت شعر در دفترم به بار نشست.

وی که به شغل معلمی نیز مشغول است، تصریح کرد: سرودن، مطالعه و نوشتن را بسیار دوست دارم؛ گاه قصه‌ای می‌نویسم، گاهی شعر که اشعارم بیشتر در قالب غزل، چهار پاره و سپید است.

مسئول انجمن شعر و ادب ابرکوه در معرفی مختصری از پرونده ادبی خود گفت: در سوگواره کشوری شعر عاشورایی، کنگره سراسر شعر بسیج، جشنواره کشوری شعر بهشت تهران و ... به‌عنوان برگزیده معرفی‌شده و توانستم مقام برتر سومین کنگره سراسر شعر روستا، مقام اول قصه‌گویی جشنواره قصه‌گویی کشوری مازندران، مقام اول هفتمین کنگره سراسر شعر کویر، مقام دوم کنگره سراسر شعر فاطمه کوثر هستی، مقاوم دوم استانی جشنواره تئاتر در زمینه کارگردانی و ... را به خود اختصاص دهم.

شعر سرودن استعداد ذاتی می‌خواهد، نه آموزش

عابدین پور که موفق به چاپ کتاب داستانی «ماجراهای آقای تمیز» نیز شده است، ادامه داد: ساخت پویانمایی، نمایشنامه، فیلم‌نامه و داستان‌نویسی، داوری تئاترهای مختلف (صحنه‌ای، عروسکی) و اجرا در جشن‌ها و برنامه‌های مختلف ِ مربوط به کودکان و نوجوانان به‌عنوان مجری از دیگر فعالیت‌های هنری من هستند.

وی با اشاره به اینکه شعر گفتن استعداد ذاتی می‌خواهد نه آموزش، یادآور شد: شناخت استعداد و مهم‌تر از آن پرورش استعداد که در شاعری به آن «فن شعر» می‌گویند، بسیار اهمیت دارد. امروز شاعر در فضایی سورئالیستی و پر از الهام قرار می‌گیرد؛ بااستعداد ذاتی و تجربیات زندگی انسانی خویش، واژگان درخشنده الهام را می‌گیرد و باسواد فن شعر آن را به بند می‌کشد.

این بانوی هنرمند ابرکوهی افزود: علاقه زیادی به مطالعه شعرهای حافظ، سعدی، مولانا، فروع فرخزاد، نیما یوشیج و سهراب سپهری دارم و از شاعران معاصر بیشتر برای مطالعه اشعار محمدعلی بهمنی، حسین منزوی، قیصر امین پور، استاد شهریار و فاضل نظری وقت صرف می‌کنم.

ابرکوه شهر شاعر خیز و شاعر پرور است

عابدین پور در رابطه با وضعیت شعر در ابرکوه، تأکید کرد: ابرکوه شاعر خیز و شاعر پرور است و هم‌اکنون بیش از 50 شاعر به‌صورت سازمان‌یافته در این شهرستان فعالیت می‌کنند که هرکدام در جشنواره و کنگره‌های مختلف حائز مقام‌های استانی و کشوری بسیاری شده‌اند.

وی در همین راستا ادامه داد: مقوله فرهنگ و هنر در جامعه امروزی کمرنگ شده و شعر نیز به‌عنوان یکی از رشته‌های فرهنگی هنری از این شرایط مستثنا نیست. با توجه به اینکه نظرات رهبری در رابطه جبهه جنگ نرم و فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیار راهگشا بوده و بارها در قبال نفوذ فرهنگی تذکر داده‌اند، اما کماکان مسئولین حمایت رسمی از مقوله‌های فرهنگی هنری ندارند و این انفعال در جامعه موجب افزایش نفوذ فرهنگی بیگانه خواهد شد.

مسئول انجمن شعر و ادب ابرکوه، افزود: در شرایط موجود افرادی هستند که دل درگرو انقلاب داشته و به عهد خود با رهبری پایبند هستند؛ از حداقل امکانات بهره برده و در راستای ایجاد حلقه‌ها، گروه‌ها، فعالیت‌های انفرادی و یا جمعی فرهنگی هنری تلاش می‌کنند و به زبان ساده‌تر، در این مسیر پرمشقت آتش به اختیار به راه خود ادامه می‌دهند.

عابدین پور بابیان اینکه کانون بسیج هنرمندان اقدامات شایسته‌ای در جهت ساماندهی شاعران شهرستان انجام داده است، ابراز کرد: برگزاری کنگره‌ها و جشنواره‌های ادبی در ابرکوه باعث ایجاد تبادل تجربه و همچنین معرفی شهر و استعدادهای آن خواهد بود. این رفت‌وآمدها موجب افزایش سطح کیفی سروده‌های شعرا و ترغیب آنان به شرکت در جشنواره‌ها و کنگره‌های کشوری و کسب تجربه از اساتید بزرگ در این زمینه می‌شود.

وی در خاتمه به افراد علاقه‌مند به شاعری توصیه کرد تا می‌توانند کتاب‌های شاعران بزرگ را مطالعه کنند تا افکارشان به‌سوی زیبا اندیشی هدایت‌شده و با تکرار در نوشتن قلم خود را به سمت زیبانویسی هدایت کنند.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد