Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/

فعالیت آزادانه کوه‌خواران در مناطق ییلاقی شهرستان تفت


فعالیت آزادانه سوداگران در تصرف غیرقانونی اراضی ملی و تعرض به مناطق کوه‌پایه‌ای در مناطق ییلاقی شهرستان تفت شائبه‌های اساسی در خصوص عملکرد متولیان حفظ اراضی ملی و طبیعی این شهرستان ایجاد کرده است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از فارس؛ در چندساله اخیر شاهد رشد قابل‌توجه زمین‌خواری و کوه خواری در سراسر کشور بوده‌ایم که این موضوع در استان کویری یزد نیز به‌وفور وجود دارد. امروزه دست‌درازی و تعرض به اراضی ملی و کشاورزی به موضوعی پیش پا افتاده تبدیل‌شده است که اقلیت شهرنشین مرفه با استفاده از نفوذ و شاید خلأ قانونی در این حوزه با خرید اراضی کشاورزی و یا تصرف غیرقانونی اراضی ملی در کم‌ترین زمان ممکن ساختمانی را علم می‌کنند.

امروزه علاوه بر زمین‌خواری و تعرض به اراضی کشاورزی و ملی در برخی از مناطق استان یزد نظیر روستای ده بالا سوداگران تعرض به مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند و عملاً پدیده کوه خواری در این منطقه روی‌داده و تا مرحله ساخت‌وساز نیز پیش رفته است.

شواهد خبرگزاری فارس از این منطقه حکایت از آن دارد که در جدیدترین اقدام سوداگران دو نمونه کوه خواری در جریان است که در مورد نخست ساخت یک ویلا در منطقه کوهپایه‌ای ده بالا عملیات اجرایی آن ادامه دارد و مراحل سفت‌کاری آن نیز به اتمام رسیده است. در پروژه دوم که ظاهراً بر اساس تابلویی که در محل با اطلاعات کاملاً ناقص قرارگرفته حاکی از ساخت باغ تفریحی و گردشگری است که با سؤالاتی که از اهالی محل صورت گرفته، مکان موردنظر با مالکیت شخصی در حال ساخت است که غیرمجاز بودن آن‌ها بسیار واضح و مبرهن است.

موضوع دیگری که از تحقیقات میدانی در خصوص این روستا حاصل شد، حفر چاهه‌ای غیرمجاز در این روستا است به‌گونه‌ای که در اکثر ویلاهای موجود چاه غیرمجاز حفر و منبع‌های با ظرفیت بالای صد هزار لیتر ساخته‌شده است که جهت ذخیره آب مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 انجام این اقدامات از یک‌سو و کاهش نزولات جوی از سوی دیگر منجر به کاهش شدید آب قنات‌های روستا و خشک شدن درختان در پایین‌دست شده است.

 حال سؤالاتی ذهن هر فردی را به کنکاش وامی‌دارد این است که آیا مسئولین استان یزد و شهرستان تفت از این تخلفات مشهود بی‌اطلاع‌اند و یا خدای‌ناکرده چشم بر آن بسته‌اند؟

 آیا برای ساخت این بناها در دل کوه مجوز صادرشده است که اگر چنین است صادرکننده مجوز با چه استدلال، منطق و صلاحیتی کوه را بذل و بخشش کرده است؟ اگر مجوزی در این خصوص صادر نشده متعدیان چگونه به‌راحتی با دستگاه‌های سنگ‌شکن به جان کوه افتاده‌اند؟

 آیا دهیار این روستا از این وضع بی‌خبر است؟

 چرا از سوی منابع طبیعی شهرستان که باید حافظ این منابع باشد، گزارشی به مراجع ذیصلاح واصل نشده است و چرا هیچ‌گونه برخوردی با متخلفان صورت نگرفته است؟

چرا نهادهای متولی حفاظت از راضی ملی و طبیعی هیچ اقدامی برای جلوگیری از ادامه کار پروژه‌های ساخت‌وساز صورت نداده‌اند؟ و قص علی‌هذا...

بدون شک برای مواجه با این تخلفات مشهود باید دستگاه نظارتی استان وارد عمل شوند و با اقدام به‌موقع خود از کوه خواری در این جلوگیری کنند؛ چراکه عدم برخورد قاطع با متخلفان خود مجوزی به ادامه این جرم و تخلف مشهود است.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد