Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در جلسه شورای فرهنگ عمومی ابرکوه مطرح شد

لازمه توسعه فرهنگی مهیا کردن زیرساخت های رفاهی است/ 250 هزار تردد و اسکان نوروزی در ابرکوه


صبح امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، در دفتر امام جمعه ابرکوه برگزار شد.

به گزارش سرو ابرکوه، صبح امروز جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان با حضور علی غیاثی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و اعضای این شورا در محل دفتر امام جمعه ابرکوه برگزار شد.

شاخصه های ارزشی در تبلیغات نوروزی برجسته شود
در ابتدای این نشست حجت الاسلام حسینی اظهار کرد: ابرکوه علاوه بر داشتن سبقه فرهنگی غنی و آثار تاریخی که نشان از قدمت آن دارد،  مردمانی وفادار به انقلاب نیز دارد که این مهم و بسیاری از شاخصه های ارزشی دیگر باید در تبلیغات برجسته شده و فرهنگ این شهرستان را نیز به همه ایران و حتی جهان معرفی کند.

استفاده از ظرفیت های هنری شهرستان برای توسعه فرهنگ
علی غیاثی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، بیان کرد: استان یزد و شهرستان ابرکوه دارای آیین های خاص و قدیمی است که متمایز از سایر مناطق کشور بوده و نوروز فرصتی ایجاد می کند تا بتوانیم با اندکی هنر و ابتکار این آثار را برجسته و معرفی کنیم.

غیاثی یادآور شد: شاید یکی از اقدامات در معرفی پتانسیل های هر شهر چاپ و نصب بنرهای تبلیغاتی باشد، اما مهم ترین راه برپایی نمایشگاه، استفاده از هنرمندان در زمینه های مختلف از جمله اجرای نمایش های صحنه ای و ... است.

وی با بیان اینکه فرهنگ شهرستان ابرکوه برای مردم استان یزد نیز جذابیت دارد، گفت: در کنار اجرای برنامه های فرهنگی، باید زیرساخت های شهرستان در مسائل رفاهی و استکان مسافران نیز مهیا باشد تا بتوان گردشگران بیشتری جذب کرد؛ چرا که اگر زیرساخت ها ضعیف باشد، نمی توان در فرهنگ شهرستان نیز گام مثبتی برداشت.

بازدید 90 هزار نفر از آثار تاریخی ابرکوه
سید نبی رسولی فرماندار شهرستان نیز در رابطه با فعالیت های صورت گرفته در ستاد خدمات اسکان مسافرین نورزوی گفت: کمیته های 10 گانه نوروزی جلسات متعددی تشکیل داده و با تجربه ای که از سال های گذشته کسب کرده اند، برای سال 1396 برنامه های بهتری تدارک دیده اند.

رسولی ضمن ابراز امیدواری برای جذب گردشگران بیشتر در سال جدید، خاطرنشان کرد: در سال گذشته از 250 هزار تردد و اسکان در ابرکوه، حدود 8 هزار نفر در مهمان سراها، مأمورسراها و مدارس اسکان داشته و بیش از 90 هزار نفر از آثار تاریخی بازدید کرده اند. ضمن اینکه 20 هزار مورد نیز بلیط فروشی برای سرو 4500 ساله، خانه آقازاده و خانه صولت نیز ثبت شده است.

نوروز فرصتی برای تقویت حس وطن دوستی و هویت ایرانی
در ادامه و پس از ارائه گزارش عملکرد هر یک از اعضای شورا پیرامون اقدمات فرهنگی جهت خدمت به مسافران نوروزی، سید حسام هدایتی مسئول دفتر نماینده مردم ابرکوه در مجلس شورای اسلامی، گفت: عید نوروز یک فرصت و سرمایه برای ارتفای فرهنگ عمومی و بازسازی آسیب های جامعه است که در طول سال با آن مواجه بوده ایم.

هدایتی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته استان یزد یکی از استان های غمگین کشور است، تصریح کرد: در ایام عید جامعه انرژی گرفته و شاد می شود؛ همچنین مسافرت های نوروزی به نوعی یک انقلاب اجتماعی است که باعث می شود افراد به گذشته و میراث خود بازگردند و این موقعیت ممتاز می تواند حس وطن دوستی و هویت ایرانی را تقویت کند.

وی اذعان کرد: نورزو فرصتی برای افزایش ارتباط متقابل مردم، رسیدگی به نیازمندان، تعامل و مشارکت مردمی، ارائه الگویی از جامعه ایرانی-اسلامی و استفاده مناسب از بحث فضای مجازی در راستای تقویت فرهنگی است.

نوروز یک جشن ملی و اسلامی است
سپس جمشید مشتاقیان رئیس دانشکده فنی شریف با بیان اینکه نوروز یک جشن ملی و اسلامی است، گفت: تأکید بر فرهنگ نوروز به نوعی تأکید بر فرهنگ های اصیل اسلامی است و هیچ تفکیکی نمی توان بین این دو مبحث قائل شد.

مشتاقیان افزود: حضور مسافران و گردشگران در ابرکوه هم از بُعد اقتصادی و هم از بُعد فرهنگی  اهمیت بسیار دارد در صورتی که ما بتوانیم با کمترین هزینه از پتانسیل های شهرستان درآمد کسب کنیم و از سوی دیگر فرهنگ خود را منتقل کنیم؛ اما بدترین حالت زمانی است که هزینه بدون سودآوری بوده و به جای انتقال فرهنگ، بیشتر تأثیر پذیر باشیم.

رئیس دانشکده فنی شریف ابرکوه در خاتمه بر ضرورت فعالیت NGO ها و نهادهای غیر دولتی، و استفاده از ظرفیت آنها در راستای معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهرستان تأکید کرد.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد