Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یکی از پزشکان پیشکسوت ابرکوه مطرح کرد

مادرم می گفت: به هر قیمتی، مخارج تحصیلت را فراهم می کنم/ یک روز 250 بیمار را ویزیت کردم/ پزشکی؛ بازنشستگی ندارد


یکی از پزشکان پیشکسوت ابرکوهی گفت: با خدا عهد کردم اگر پزشکی قبول شدم، تمام عمر به مردم شهرم خدمت کنم و اکنون 36 سال است که برای کار از شهرم بیرون نرفته ام.

به گزارش سرو ابرکوه، امروز اول شهریور ماه که مصادف است با روز بزرگداشت بو علی سینا و روز پزشک، خوب است یادی کنیم از آقایان دکتر روحی، پیروز و امامی خواه و... که از پیشکسوتان جامعه پزشکی شهرستان ابرکوه، هستند.

اولین نفری بودم که سال 53 در ابرکوه دیپلم گرفتم
دکتر کرامت اله امامی خواه پزشک عمومی ابرکوه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سرو ابرکوه، ضمن ارائه مختصری از زندگینامه خود، اظهار کرد: اولین نفری بودم که در سال 1353 از شهر ابرکوه دیپلم گرفتم و همان سال در رشته دامپزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم.

امامی خواه افزود: آن دوران دانش آموزان مقطع دبیرستانی در درس زبان خارجه (انگلیسی) خیلی ضعیف بودیم تا جایی که از 60 نفر تنها 3 نفرمان از این درس نمره بالای ده گرفتیم. مثل امروز کسی به آن اهمیت نمی داد که کلاس های تقویت درسی و دوره های آموزشی برگزار کند.

پزشک ابرکوهی خاطر نشان کرد: اینقدر اعتراض کردیم تا اینکه یه دبیر زبان خارجه از شهرستان آباده، جمعه های بعد از عید نوروز تا قبل از کنکور تابستان برای تدریس به ابرکوه می آمد و با ما کار می کرد.

در مقطع دبیرستان در درس زبان خارجه ضعیف بودیم/ از صد، نمره 90 گرفتم
وی گفت: از طرفی دانشگاه شیراز در رشته هایی که واحد زبان خارجه داشت، خیلی به دانشجویان سخت می گرفت و از آنها می خواست همیشه با انگلیسی صحبت کنند. زمان ورود به دانشگاه از ما تست گرفتند که گروه بندی شویم، باورتان نمی شود از نمره صد فقط 8 گرفتم، ولی پایان ترم دوم از 100 نمره درس زبان 90 گرفتم و همین در قبولی من در رشته پزشکی دانشگاه مشهد تأثیر بسزایی داشت.

امامی خواه بیان کرد: چون وضعیت بهداشت و پزشک در ابرکوه، مناسب نبود و همیشه مردم شهرم باید منتظر پزشکان خارجی می ماندند که آنها هم برای درآمدزایی کار می کردند و نه برای معالجه بیماران. خیلی ها بخاطر دردهای ناچیز، جان خود را از دست می داند.

مادرم می گفت: به هر قیمتی شده مخارج تحصیلت را فراهم می کنم
وی تصریح کرد: لذا از خدا خواستم اگر پزشک شدم به همشهریانم خدمت کنم و خدا هم راضی باشد. حتی مرحوم مادرم خیلی دوست داشت درس بخوانم و به من سفارش می کرد، تو درس بخوان، مخارج آن را به هر قیمتی شده برایت فراهم می کنم.

پزشک پیشکسوت ابرکوهی گفت: سال 57 که انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها رخ داد و دانشگاه مشهد هم به مدت شش سال تعطیل شد، در آن زمان من به مرحله بیمارستان وارد شده بودم و درسم را ادامه دادم تا اینکه سال 60 اوایل جنگ تحمیلی فارغ التحصیل شدم. به علت کمبود پزشک، در قالب خدمت سربازی در خرمشهر و بوشهر مشغول کار شدم.

امام خواه عنوان کرد: سپس هیجده ماه طرح پزشکی را در منطقه دهشیر استان یزد سپری کردم و مردم ابرکوه با نوشتن طومار درخواست کردند چون پزشک بومی هستم در شهر خودم مشغول شوم. به همین خاطر پس از دکتر روحی اولین پزشک ابرکوهی، من و دکتر پیروز وارد شهرستان شدیم.

یک روز جمعه 250 بیمار را ویزیت کردم/ قیمت اولین ویزیت 30 تومان بود
وی ادامه داد: یادم می آید زمانی که رئیس بهداری ابرکوه بودم، یک روز جمعه از صبح تا شب قریب به 250 نفر را ویزیت کردم. قیمت ویزیت آن زمان 30 تومان بود ولی خیلی از مردم وضع مالی مناسبی نداشتند، بنابراین از آنها پول نمی گرفتم. در حال حاضر نیز به منشی سفارش می کنم به همین طریق، از مستمندان و قشر ضعیف حمایت کند و بعضاً افراد در روزهای تعطیل به منزل مراجعه می کنند.

پزشک باید از همه چیز خود بگذرد
امامی خواه به جوانانی که دوست دارند در این رشته ادامه تحصیل دهند، گفت: واقعاً در راهی قدم گذاشته اید که خدا دوست دارد. البته همچنان که به فرزندان خودم سفارش کردم به شما هم می گویم که پزشکی برای مردم و جامعه خوب است ولی فرد پزشک باید سعه صدر، صبر و استقامت، ایثار و گذشت داشته باشد، زیرا در این راه باید از همه چیز خود بگذرد و بهترین دوران عمرش را صرف درس و آموزش کند. پزشکی منبع درآمدزایی نیست.

پزشک ابرکوهی تأکید کرد: اگر چه ابرکوه از نظر امکانات با شهرهای بزرگ کشور برابری نمی کند ولی شهر بسیار خوبی برای زندگی کردن است و آرامش دارد. در طول تاریخ همیشه پتانسیل ها و استعدادهای زیادی در عرصه های مختلف تحویل جامعه داده است، که سرآمد بودند و حرفی برای گفتن داشتند.

وی اذعان کرد: چرا که تنها عامل موفقیت و پیروزی، امکانات و تجهیزات نیست، بلکه گذر زمان نشان می دهد که همت بالا، تلاش روزافزون، ایمان و توکل به خدا، علاقه و... در پیشرفت نخبگان موثر بوده است.

36 سال است در لباس سفید پزشکی خدمت می کنم
امامی خواه با اشاره به اینکه پشت هر مرد موفق، خانمی صبور و با گذشت است، بیان کرد: حاصل ازدواجم یک دختر و دو پسر است، که یکی پزشک عمومی، یکی دندان پزشک و دیگری در رشته مغز تخصص دارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه حدود 36 سال است در لباس سفید پزشکی، دردهای مردم را شناسایی می کند، خاطر نشان کرد: پزشکی شغلی است که بازنشستگی ندارد و معتقدم اگر ابرکوهی به ابرکوهی خدمت نکند، توقع از غیر بومی جایی ندارد.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد