Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

حواشی دیدار انقلابیون ابرکوه با مسئولین؛

منزل حاج حسین مرکز سازماندهی انقلابیون بود/حفظ اسلام گاهی ایجاب می کند خون ها ریخته شود


به مناسبت سی و هشتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، برخی از مسئولین شهر با جانبازان و فعالان انقلابی ابرکوه دیدار کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، صبح امروز به مناسبت ایام الله دهه فجر رسولی فرماندار، حجت الاسلام حسینی امام جمعه، کمالی فرمانده نیروی انتظامی و اکرمی نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران، با جانبازان و فعالان انقلابی در ابرکوه دیدار کردند.


مهمترین هنر را جانبازان انقلاب ایفا کردند
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه اظهار کرد: اساسأ مهمترین نقش و هنر را جانبازان انقلاب ایفا کردند و در روزهایی که شرایط نامساعد بود و همه با جو خفقان روبرو بودند، با شجاعت حرف حق و حقیقت را بیان می کردند.

حجت الاسلام حسینی افزود: آنها سربازان خط مقدم بودند که با اتکا به رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) از مرزهای خفقان و تاریکی به استقلال و آزادی رسیدند.

وی خاطر نشان کرد: امام راحل تنها کسی بودند که از پیروزی انقلاب اطمینان کامل داشتند و با قوت قلب و ایمان به وحدت و یکپارچگی ملت، رو به جلو حرکت کردند. ایشان هم جایگزینی برای حکومت ستم شاهی اندیشیدند و هم روحیه دشمن شناسی را در مردم تقویت کردند.

 


اولین تظاهرات در ابرکوه در پی دستگیری شیخ اسلامی رخ داد
حاج مومن فلاح زاده یکی از جانبازان انقلابی ابرکوه، گفت: در زمان انقلاب 20 ساله و دانشجوی دوره تربیت معلم در دانشگاه یزد بودم. آیت الله گلپایگانی نمایندگانی به حوزه شمال فارس اعزام کردند که یکی از آنان شیخ علی اسلامی بود.

فلاح زاده ادامه داد: اولین تظاهرات در ابرکوه به علت دستگیری شیخ علی اسلامی، نماینده ای که از طرف آیت الله گلپایگانی به حوزه شمال فارس اعزام شده بود، در ماه مبارک رمضان رخ داد، که یادآور شعار «مردان حق زندان اند یا کشته در میدان اند» است.

وی گفت: تظاهرات بعدی در تاریخ 9 دی (که در تاریخ 10 دی ثبت شده است) با حضور مردم محلات مختلف، از حسینیه درب قلعه آغاز و به سمت خیابان شهید رجایی (شمالی سابق) برگزار شد. مقابل مسجد جامع مأموران ژاندارمری جلوی مردم را گرفتند و مرتب دستور می دادند که مردم متفرق شوند. ناگهان تیراندازی مأموران به سمت مردم آغاز شد و در آن روز من و چند نفر دیگر از همشهریان زخمی شده و به بیمارستان آباده اعزام شدیم.


منزل حاج حسین همیشه مرکز تجمع روحانیون بود
سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه خاطر نشان کرد: منزل حاج حسین فلاح زاده پدر حاج مومن نیز همیشه مرکز تجمع روحانیون و فعالان فرهنگی بود. بعدها هم نیروهای انقلابی جهت تصمیم گیری و انجام برنامه های مختلف سیاسی و فرهنگی، در آنجا جمع می شدند.

 


دومین تظاهرات در ابرکوه به علت شهادت دکتر نجات اللهی برگزار شد
حاج رضا مهدیپور یکی دیگر از انقلابیون ابرکوهی در دیدار با مسئولین شهر گفت: در آن دوران 13 ساله بودم و ماه رمضان برای آموزش قرآن نزد حاج آقا امیر عظیمی روحانی محل می رفتم، که از آنجا وارد فعالیت های انقلابی شدم.

با خبر دستگیری شیخ اسلامی، اولین تظاهرات مردم ابرکوه از مسجد صاحب الزمان(ع) شروع و به سمت استادیوم ورزشی شهید پوراکبری ختم شد.

مهدی پور یادآور شد: دومین تظاهرات در تاریخ 10 دی 1357 بود، که برای گرامیداشت هفتمین روز شهادت دکتر نجات اللهی یکی از اساتید دانشگاه، از حسینیه درب قلعه آغاز و به سمت میدان امام حسین (ع) ادامه داشت. مقابل مسجد جامع مأموران با تیراندازی به سمت مردم، تعدادی از همشهریان را مجروح و جانباز کردند.

 


بخشی از متن اعلامیه های امام(ره): همین تکلیف است، که ایجاب می کند خون ها ریخته شود
حجت الاسلام میرمحمد حسین عظیمی معروف به حاج آقا امیر یکی از انقلابیون و روحانیون پیشکسوت ابرکوه، در این خصوص گفت: در روزهای قبل از پیروزی انقلاب، در جهت تبلیغ و پخش اعلامیه ها که در حیاط منزل و در مسجد زیر سجاده قرار می دادند، اقداماتی را انجام می دادیم.

حاج آقا امیر افزود: در آن زمان هر چند شرایط زندگی و معیشت مردم تعریفی نداشت ولی اتحاد و یکپارچگی آنها بخاطر ایمان قوی و رضایت خداوند، قابل تجمید بود، چیزی که اکنون باعث استمرار انقلاب اسلامی شده است.

عظیمی بیان کرد: دفعات بعدی اعلامیه ها را شیخ محمد هادی فلاح زاده به ابرکوه می آورد و پسرم محمد صادق به همراه دیگران آن را در مناطق مختلف پخش می کردند.

وی گفت: در تاریخ 10 دی ماه 57 مردم تکبیرگویان، تظاهرات را از جلو حسینیه دربقلعه شروع کردند و در مقابل مسجد جامع با تیراندازی مأموران و مجروح شدن تعدادی افراد، متوقف شد. مجروحان با ماشین به بیمارستان آباده اعزام شدند. پس از ده روز که به شهر برمی گشتیم با استقبال بی نظیر همشهریان روبرو شدیم.

حاج آقا امیر تصریح کرد: یکی از جملات به یادماندنی امام (ره) در اعلامیه ها این بود که فرمودند: "ما مکلف هستیم اسلام را حفظ کنیم، این تکلیف از واجبات است حتی از نماز واجب تر. همین تکلیف است، که ایجاب می کند خون ها ریخته شود. خون ما که از خون امام حسین (ع) بالاتر نیست. این را بایستی بدانیم و به دیگران تفهیم کنیم."

گفتنی است مخاطبان می توانند نقش مردم ابرکوه در پیروزی انقلاب اسلامی را در این خبر با عنوان «مردم ابرکوه با بستن دستمال به برف پاک کن ماشین ها و بوق زدن شادی می کردند» بخوانند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد