Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

جانباز ابرکوهی و فعال انقلاب در سال 57:

نحوه شکل گیری اولین تظاهرات ضد شاه در ابرکوه/ خبر فرار شاه را در اصفهان شنیدم


جانباز ابرکوهی در تظاهرات سال 57 گفت: با شنیدن خبر دستگیری شیخ اسلامی، مردم ابرکوه اولین تظاهرات خود را ماه رمضان سال 57 با شعار «مردان حق زندان‌اند یا کشته در میدان‌اند» شروع کردند.

به گزارش سرو ابرکوه، دهه فجر فرصت مناسبی است تا یاد کنیم از افرادی که در زمستان 57 گام‌به‌گام با ملت ایران پیش رفتند و با به ثمر رساندن انقلاب، برگ زرینی در تاریخ به وجود آوردند.

مردم ولایتمدار و باغیرت ابرکوه نیز از این جریانات مستثنا نبودند و به‌اندازه یک شهرستان در رخداد 22 بهمن سال 1357 سهیم بودند.

مؤمن فلاح زاده یکی از فعالان و جانبازان انقلاب که در آن زمان حدود 20 بهار و زمستان از عمر خود را سپری کرده بود، در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: زمان پیروزی انقلاب در دانشسرای راهنمایی یزد (تربیت‌معلم فعلی) مشغول تحصیل بودم.

فلاح زاده گفت: شیخ علی اسلامی یکی از نمایندگان آیت‌الله گلپایگانی در حوزه شمال فارس بود، که جهت تبلیغ امور دینی و برگزاری برنامه‌های مذهبی فرهنگی به ابرکوه اعزام‌شده بود. همزمان با دوران فعالیت اسلامی در شهر، به علت حضور کثیر روحانیت در خانه پدرم حسین فلاح زاده، من نیز ارتباط تنگاتنگی با آنها داشتم.

برخی فعالان انقلاب سال 57 در ابرکوه
وی افزود: در آن زمان شیخ محمدحسین فلاح زاده و برادرش شیخ هادی، حجت‌الاسلام سید محمدحسین عظیمی (مشهور به حاج‌آقا امیر)، رضا مهدی پور، سید علی‌اکبر مطهری، حسن فلاح زاده، سید اکبر و سید محمدصادق عظیمی، محمدعلی عزیزی پناه، ابوالقاسم صالح زاده، میرزا مرتضی رستگار پناه، اسدقلی حمیدی، سید حیدر فلاح زاده، سید حسین حسینی خواه و دادراست و کاظم ارزانی که از دانشجویان فعال بودند و خیلی افراد دیگر که خاطرم نیست، برای رساندن اعلامیه‌ها از قم و پخش کردن آن در ابرکوه، فعالیت می‌کردند.

فلاح زاده عنوان کرد: بعضی شب‌ها، برای هماهنگ کردن کارهای روز بعدش مثل توزیع اعلامیه، شعارنویسی و ... با بچه‌های محل در باغ جمع می‌شدیم و برنامه‌ریزی می‌کردیم. نیمه‌شب یکی از این روزها که حوالی مسجد صاحب‌الزمان (عج) رد می‌شدم، 3 نفر ژاندارم مسلّح که پشت کامیون پنهان شده بودند، دیدم.

جانباز انقلاب با اشاره به اینکه نمی‌دانستم قرار است چه اتفاقی بیفتد، گفت: کمی آن‌طرف‌تر از آنها یک خودرو پیکان جوانان بود که چند نفر ساواکی در آن منتظر نشسته بودند.

در تظاهرات 10 دی‌ماه سال 57 تعدادی افراد مجروح شدند
وی خاطرنشان کرد: صبح روز بعد خبر رسید که شیخ اسلامی سحرگاه هنگام عزیمت از منزل محمود صالحی (که شب پیش را در آنجا افطار مهمان بودند) به مسجد، توسط مأموران شاه دستگیرشده است.

فلاح زاده تصریح کرد: شنیدن این خبر موجب شد تعدادی از نمازگزاران پس از تجمع در مسجد صاحب‌الزمان (عج)، اولین تظاهرات خود در ماه رمضان سال 57 با اولین شعار «مردان حق زندان‌اند یا کشته در میدان‌اند» در اعتراض به زندانی شدن امام جماعت مسجد، از حسینیه درب قلعه آغاز و به سمت خیابان شهید رجایی (شمالی سابق) ادامه دهند.

فعال انقلابی در ابرکوه تأکید داد: این جریانات ادامه داشت تا تاریخ 10 دی ماه سال 57 که در تظاهراتی دیگر مقابل مسجد جامع، مأموران ژاندارمری جلوی مردم را گرفتند و هر چه دستور متفرق شدن دادند کسی اعتنا نکرد. چنان شور و هیجان در بین مردم به‌ویژه جوانان افتاده بود، که انگار هیچ‌کس گوش شنوای این حرف‌ها را ندارد.

در تظاهرات گلوله به‌پایم اصابت کرد
وی اذعان کرد: در همین تظاهرات ناگهان تیراندازی مأموران شروع شد و یک گلوله به ‌پای من اصابت کرد. عباس عادل، مرا روی دوش خود گذاشت و به سمت ماشین برد، تا به بیمارستان شهرستان آباده بریم. هنگام سوارشدن حاج‌آقا امیر، بیژن فتاحی، میرزا احمد عادل و رضا مهدی پور را دیدم که زخمی شدند و باهم به سمت آباده حرکت کردیم.

وی که در روز فرار شاه در اصفهان حضور داشت و این خبر مسرت‌بخش را از رادیو شنیده بود، یادآور شد: دو روز قبل از فرار شاه از بیمارستان مرخص شدم و با دیگران به ابرکوه آمدم. هنگام ورود به شهر با استقبال بی‌نظیر مردم روبرو شدم.

انقلاب آسان به دست نیامده که آسان از دست برود
فلاح زاده، افزود: ای شاه خائن آواره گردی خاک وطن را ویرانه کردی* کشتی جوانان وطن الله‌اکبر کردی هزاران در کفن* الله‌اکبر/ زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی* جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی/ مرگ بر شاه مرگ بر شاه/ ای شهید حق آیم به سویت* بهشت موعود در پیش رویت* مادر نشسته سوگ تو* پدر ندیده روی تو* الله‌اکبر/ وای به حالت بختیار اگر امام فردا نیاد* مسلسل‌ها بیرون میاد/ ما میگیم شاه نمی خوایم نخست‌وزیر عوض می شه* ما میگیم خر نمی خوایم پالان خر عوض می شه، شعارهایی بود مردم زمان انقلاب سر می‌دادند.

جانباز انقلاب در ابرکوه با تأکید بر اینکه ابرکوه یکی از اولین شهرهای شمال فارس بود که به انقلاب پیوست و فعالیت‌های انقلابی خود را شروع کرد، گفت: این انقلاب که با کمترین تجهیزات و امکانات و تنها با خون شهدا و ایثارگری‌های عاشقان ولایت و نظام به‌دست‌آمده است، پس کسی نمی‌تواند به‌آسانی به آن آسیب برساند.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد