شناسه : 41097348
رویدادی برای زنان سرزمینم؛

«طنین» موفقیت بانوان یزدی در رویدادی رسانه‌ای


رویداد رسانه‌ای «طنین»، نخستین رویداد رسانه‌ای ویژه بانوان یزدی و نمونه‌ای مثال زدنی است که در راستای بیان توانمندی‌ها و نقش‌آفرینی زنان موفق و تأثیرگذار یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدآوا»، رویداد رسانه‌ای طنین یزد صبح روز ۱۷ شهریورماه با حضور جمعی از بانوان فعال رسانه‌ای استان یزد در پاتوق دختران ریحان آغاز شد و این بانوان فعال رسانه تقریباً به مدت ۲۴ ساعت فرصت داشتند تا در قالب‌های مختلف مصاحبه، گزارش، یادداشت، عمکس و... به روایت توانمندی‌های زنان موفق و تأثیرگذار یزدی بپردازند و آن‌ها را در راستای نقش تأثیرگذار زن در نظام جمهوری اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی به جامعه معرفی کنند.

علی پورمیرزایی رئیس بسیج رسانه استان یزد در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: رویداد طنین ویژه بانوان رسانه‌ای طراحی شده که در راستای برگزاری جشنواره کشوری بانوان حریم رسالت در استان یزد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف رویداد طنین ادامه داد: در این رویداد  توانمندی‌های زنان در قالب‌های مختلف مصاحبه، گزارش، یادداشت، گزارش ویدیویی و... روایت خواهد شد و با توجه به اینکه زنان و کانون خانواده مرکز سیبل دشمن آن هم با استفاده از ابزار رسانه است نیاز است که اصحاب رسانه تولید محتوای هدفمند و مؤثری داشته باشند.

پورمیرزایی گفت: ما در یک نبرد تمدنی قرار دادیم، نبردی که غرب سعی دارد سبک زندگی و الگوهای خود را بر ما تحمیل کند و این موجب انفعال دختران و زنان ما شده است و ما باید به این تهاجم پاسخ دهیم بدین صورت هم که هم هدف غرب و سبک زندگی غرب را بیان، نقد و تشریح کنیم و هم الگوهای موفق زن مسلمان را در جامعه معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از زنان و دختران موفق جامعه ما که در عرصه‌های مختلف موفق هستند و جایگاه بالایی دارند از دید جامعه ما پنهان مانده‌اند باید این الگوهای موفق را با استفاده از چنین رویدادهایی معرفی کنیم و در جنگ رسانه‌ای و تمدنی که برپاست رسانه نقش خود را ایفا کند و در حوزه زنان و خانواده به تولید محتوا بپردازد.

سپیده رضایی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه الغدیر استان یزد نیز در آئین افتتاحیه رویداد طنین، این رویداد را آغازی بر معرفی بانوان موفق ایران زمین دانست و گفت: هدف از برگزاری این رویداد معرفی الگوی سوم زن مسلمان و  بانوی در تراز انقلاب است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری یک الگوی جدیدی از زن مسلمان را تشریح کردند که در بانوان ایرانی نمود دارد اینکه یک زن هم می‌تواند در خانواده نقش خود را به خوبی ایفا کند و هم اینکه در جامعه حضر داشته باشد و نقش‌آفرین باشد.

رضایی گفت:  روایت زندگی بانوان موفق ایرانی، واقعیت زندگی زن در کشور‌های غربی، روایت پیشرفت زنان در انقلاب اسلامی، نقش زن در تحکیم بنیان خانواده، چالش جمعیت، سبک زندگی ایرانی اسلامی و... از جمله محورهایی است که در این رویداد به آن پرداخته می‌شود و بانوان فعال رسانه‌ای استان به تولید محتوا حول آن می‌پردازند.

وی ادامه داد: بانوان موفق استان یزد با برگزاری این رویداد و تولید محتوا توسط بانوان فعال در حوزه رسانه در عرصه رسانه و فضای مجازی معرفی می‌شوند و بار دیگر آن‌ها سرمشق و الگویی برای افتخار به این نظام و ارزش‌های این انقلاب خواهند شد.

حمیدرضا محدث جانشین فرمانده سپاه الغدیر در اقشار تخصصی بسیج نیز در این مراسم، با بیان اینکه بانوان فعل رسانه تولید محتوا بر منویات و منظومه فکری مقام معظم رهبری در خصوص زن منطبق کنند، گفت: نیمی از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند اما قطعاً نقش‌آفرینی آن‌ها بیش از این میزان است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند زن به یک جایگاه مصنوعی تصنعی و تشریفاتی که دون شأن متانت و آرامش روحیه زن است نیاز ندارد و از واژه‌ی به عنوان الگوی سوم زن مسلمان نام می‌برند، زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ‌سازی و در تعریف غالباً غربی به مثابه موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و نگاه ابزاری به وی می‌شود اما نگاه انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از زن ارائه داده است.

محدث اضافه کرد: زنان در انقلاب اسلامی با رشادت‌ها و ایثارگری‌ها در پیروزی انقلاب و همچنین نقش‌آفرینی در عرصه دفاع مقدس و عرصه پشتیبانی از دفاع مقدس نگاه جدیدی از زن به دنیا عرضه داشت، اینکه زن می‌تواند غیر از  آن نگاه شرقی و غربی باشد و زنان جامعه اسلامی یک الگوی زن مسلمان ایرانی و اسلامی را به دنیا ارائه دادند که الان هم انتظار و توقع این هست این زنان به عنوان الگوی سوم نقش آفرین باشند.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم اهمیتی که انقلاب اسلامی برای زنان قائل است را حتی از نظر کمی با دوران پهلوی مقایسه کنیم، قابل قیاس نیست، نگاه محمدرضا پهلوی به زن این بود که زن تا زمانی که به عنوان ابزار بتوان از آن استفاه کرد مؤثر است، اما در تاریخ انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی زنان را دیده‌ایم که قابل اغماض نیست و هر چند دشمن با هجمه بسیار سعی بر القای ظلم به زنان در جمهوری اسلامی دارد اما به راحتی می‌توان مشاهده کرد که زن در نظام جمهوری اسلامی ارزش و بها پیدا کرد.

جانشین فرمانده سپاه الغدیر در اقشار تخصصی بسیج با اشاره به سیاست‌های کلی نظام گفت: در همه سیاست‌های نظام از جمله سیاست‌های خانواده، جمعیتی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی ، اصلاح الگوی مصرف، زنان نقش‌آفرین هستند و در این سیاست‌‌‌ها به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلی جمعیت در خصوص نقش‌آفرینی زنان به الگوی زن سوم اشاره شده است که می‌تواند برای تمام زن‌های دنیا الگو باشد و تمدن‌ساز باشد و در فرایند پنج گام انقلاب اسلامی که  در نهایت منجر به تمدن‌سازی و تحقق ظهور می‌شود نقش‌آفرین باشد.

محدث گفت: در سیاست‌های کلی نظام در حوزه جمعیت از تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، تربیت نسل صالح و کارآمد، تحکیم بنیان و پایداری خانواده، اصالت کانون خانواده و فرزندپروری، مهارت‌های زندگی، خدمات مشاوره‌ای، مراقبت‌های پزشکی، درمانی و بهداشتی، ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی ایرانی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تقویت هویت ملی ایرانی اسلامی و... از جمله واژه‌هایی است که به نقش زن اشاره دارد.

وی با بیان اینکه وفاق ملی و همگرایی از جمله دیگر مواردی است که زنان می‌توانند نقش‌آفرین باشند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال گذشته سه راهبرد اصلی که همگی از جنس جهاد هستند شامل جهاد امیدآفرینی، جهاد خدمات‌رسانی و جهاد تبیین را برای ما مشخص کردند که زنان در این زمینه بسیار نقش‌آفرین هستند.

محدث با اشاره به نقش زنان در جهاد امیدآفرینی گفت: امیدآفرینی در اجتماع یکی از کارکردهای اصلی زنان و بانوان است که بسیار می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرین باشند که روایت زندگی بانوان موفق یزدی یکی از این اقداماتی است که می‌تواند در جامعه امید ایجاد کند.

وی اضافه کرد: همه بانوان با حضور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز می‌توانند نقش آفرین باشند و جهاد خدمات رسانی را رقم بزنند، همچنین با حضور در اجتماع و عرصه‌های مختلف رسانه‌ای در فضای مجازی می‌توانند   در جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی نقش‌آفرین باشند.

محدث با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری در حوزه هجمه‌هایی که غرب به نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان دارد، گفت: به فرموده رهبری نگاه نظام اسلامی در این حوزه نگاه آفندی و هجوم است است و نه پدافندی و دفاع، ما در مسئله زن از غرب طلبکاریم ما مدعی هستیم که آن‌ها به زن ظلم می‌کنند، زن را تحقیر می‌کنند و جایگاه زن را پایین می‌آورند و به اسم آزادی، اشتغال و مسئولیت دادن، آن‌ها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی، اهانت شخصیتی قرار می‌دهندکه نگاه رسانه و نگاه بانوان فعال رسانه نیز باید این‌گونه باشد.

پس از آئین افتتاحیه رویداد طنین، چند تن از بانوان فرهیخته و موفق استان در جمع بانوان فعال رسانه حاضر در این رویداد در محورهای مختلف به ایراد سخن پرداختند.

معصومه حکیمیان، معاون اسبق فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور، دانشجوی دکترای فلسفه تربیت، روانشناس و مدرس دانشگاه که خود را تنها یک فعال فرهنگی و اجتماعی می‌داند در این رویداد با اشاره به نگاه غرب به زنان گفت: مهم‌ترین مورد در نگاه غرب به زن و جایگاه و نقش زن در جامعه و خانواده این است که به هیچ این نگاه از دریچه فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی نبوده و نیست و کارنامه 100 سال اخیر غرب این پدیده و نگاه شوم را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نگاه غرب به زنان و دختران در طی 100 سال اخیر را می‌توان در مستنند جهانی تلبیس مشاهده کرد و اسناد و مدارک را ببینیم، افزود: نگاه غرب به زن و دختر یک نگاه کاملاً سیاسی و اقتصادی است،  این  هرگز به معنا نیست که به زنان سیاستمداران بیشتری اضافه کند یا به زنان قدرت اقتصادی بدهند، در نگاه غرب زنان و دختران ابزار سیاسی و اقتصادی هستند و از زنان و دختران برای رسیدن به اهداف سیاسی از طریق اهداف اقتصادی استفاده می‌کنند که خود آنها به این امر معترف هستند.

 حکیمیان اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری ابزار جنسی قلمداد کردن زن و دختر از اقدامات غربی‌هاست، اینکه با عریان کردن زنان، فضای مناسبی برای شهوت‌رانی فراهم شود البته این یکی از اهداف حاشیه‌ای غربی‌هاست و  هدف اصلی آن‌ها این است که از طریق زنان و ترویج بی بندو باری در جامعه، عقلانیت را از مردم بگیرند و بر آن‌ها حکومت کنند.

وی با بیان اینکه نیازهای ذاتی بشر ابزاری است که غرب برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند، گفت: زنان اینقدر ارزشمند هستند که نباید خود را ابزار کنند و ما باید این بلایی که غرب بر سر جامعه و نه فقط جامعه ایرانی و زنان مسلمان بلکه همه دنیا از جمله زنان زرتشت، یهود و مسیحیت و... آورده‌اند را بزداییم و زنان و دختران خود را نجات دهیم که این مهم با جهاد تبیین انجام می‌گیرد.

این فعال فرهنگی اجتماعی عنوان کرد: رسانه‌ها‌ و فعالان رسانه از آنجا راحت‌تر و سریع‌تر به مردم دسترسی دارند، بزرگ‌ترین و مؤثرترین عنصر در جهاد تبیین هستند و زودتر می‌توان به زلزله‌زده‌هایی که در اثر وقوع زلزله‌ مدیریت ذهن در جهان اتفاق افتاده کمک کنند و این فهم و بصیرت را در خصوص کلاهی که غرب بر سر دختران و زنان دنیا می‌گذارد ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: نگاهی که فعلاً در غرب وجود دارد نه تنها انسان‌ساز و تعالی بخش نیست بلکه وجود مقدس زن را از جیوان پایین‌تر آورده است و زنان و دختران ما با فتنه‌‌های  غرب در حال فاصله گرفتن از انسانیت هستند و برای اینکه بیشتز از این زنان و دختران ما قربانی این فتنه نشوند باید راهکار داشته باشیم.

حکیمیان گفت: سه راهکار اساسی برای مقابله با فتنه‌های غرب و تفکر غرب، احیا، تحکیم و مقاوم سازی هویت انسانی، احیا، تحکیم و مقاوم‌سازی هویت دینی و احیا، تحکیم و مقاوم‌سازی هویت ملی است که با این اقدامات و اجرایی کردن این راهکارها می‌توان با فتنه غرب به مقابله برخاست.

فاطمه السادات آیتیان از جمله بانوان محجبه، تحصیل‌کرده، مخترع یزدی است که مسلط به دو زبان انگلیسی و کره‌ای است و در رویداد رسانه‌ای طنین در جمع بانوان خبرنگار یزدی به بیان دلایل موفقیت‌های خود پرداخت.

وی که تحصیل‌کرده دانشگاه علامه طباطبایی است و با همکاری دیگران تاکنون 12 اختراع را در زمینه‌های مختلف به ثبت رسانده است، گفت: از همان دوران مدرسه تاکنون در همه زمینه‌هایی که وارد شدم تمام توان و تلاش خود را به کار بستم تا بهترین اتفاق برایم رقم بخورد.

آیتیان با اشاره به پیشرفت زنان در نظام جمهوری اسلامی گفت: اینکه برخی ادعا دارند که به واسطه زن بودن در جمهوری اسلامی نمی‌توانند پیشرفت کنند، اصلا قابل قبول نیست، که برای نمونه در دوران تحصیل من دو خبرنگار از کشورهای خارجی به محل تحصیل ما آمده بودند و همینطور چند ساعت در وسط حیاط دانشگاه سرگردان بودند، بعد از اینکه یکی از دانشجویان علت را از آنها جویا شد پاسخ دادند هدف ما تهیه گزارشی از نبود فرصت تحصیلی برای بانوان بوده است اما چیزی که مشاهده کردیم این بود که تعداد دانشجویان دختر این دانشگاه بیشتر از پسر است.

وی تصریح کرد: محدودیتی در عرصه های مختلف برای زنان در جمهوری اسلامی وجود ندارد و با حجاب و ارزش‌های اسلامی هیچ منافای ندارد و حتی بانوان محجبه آزادی عمل بیشتری دارند و آن چه من دیدم این است که زنانی که مقید به حجاب نیستند معمولا تمرکز کمتری در فعالیت‌های خود دارند و با مزاحمت‌های محیطی بیشتری مواجه خواهند بود که آن‌ها از مسیر پیشرفت دور نگه می‌دارد.

حانیه مازارچی دیگر بانوی فعال فرهنگی است که با 3 فرزند در حوزه زنان و خانواده در استان نیزد فعالیت دارد و در رویداد رسانه طنین به اهمیت نقش زن پرداخت.

وی  گفت: در زندگی دو مدیر وجود دارد یک مدیر اقتصادی و یک مدیر عاطفی، که زن مدیریت عاطفی خانه را بر عهده دارد و بانوانی که به درستی احساسات و عواطف خود را مدیریت می‌کنند در اجتماع نیز مؤثرتر و مفیدتر حاضر خواهند شد.

مازارچی اضافه کرد: بزرگ مرد تاریخ حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند که  نقش زن در جامعه بسیار مهم‌تر از مردان است چرا که زن هم خودش رشد می‌کند و هم بستر رشد دیگران را فراهم می‌کند، بنابراین این مأموریت بر عهده یک بانوی تراز انقلاب است.

وی ادامه داد: همان‌گونه که مدافعان سلامت، مدافعان حرم و مدافعان امنیت مدال پر افتخار بر سینه دارند و به خاطر هدفی که دارند سختی کار را به جان می‌خرند، زنان نیز مدال پر افتخار مدافعان خانواده را به سینه دارند و نقش آن‌ها نه تنها کمتر از مدافعان سلامت، حرم و امنیت نیست بلکه بیش‌تر و مهم‌تر است و با این دیدگاه باید با تمام سختی‌ها در این راه قدم برداریم.

وی که مسئول رویشکده «مادر و فرزندی راه» در یزد است، اضافه کرد: این رویشکده با این هدف راه‌اندازی شدکه بانوی تراز انقلاب نباید با خودنمایی و تن‌نمایی خود را نشان دهد و از طرف دیگر نیز نباید در کنج خانه بنشیند و هیچ اطلاعاتی از جامعه نداشته باشد هیچ کدام از این‌ها محور الگوی زن سوم نیست و در این رویشکده فضایی فراهم شده است که مادران در کنار فرزندان خود، به فعالیت اجتماعی بپردازند و تعالی و تحکیم خانواده را نیز رقم بزنند.

بتول دهقان بانوی ۷۰ ساله یزدی است که هم تنها فرزند خود شهید حسین رشیدی‌فر را در جبهه‌های حق علیه باطل از دست داده است و هم همسر شهید رشیدی‌فر و هم خواهر شهید احمد دهقانی اشکذری است، وی که روزهای سختی را در زندگی خود سپری کرده همچنان سرحال و پر انرژی در حوزه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی در یزد فعالیت دارد.

وی نمونه دیگری از بانوی صبور و موفق یزدی و الگویی برای مادران ایران اسلامی است که با راه‌اندازی مؤسسه خیریه‌ای با نام شهید دهقانی و شهید رشیدی‌فر به نیازمندان کمک می‌کند و به خصوص در امر ازدواج جوانان و ارائه مشاوره به آن‌ها فعالیت دارد.

رویداد رسانه‌ای طنین از جمله اقدامات مثال‌زدنی است که زندگی بانوان موفق یزدی، واقعیت زندگی زن در کشورهای غربی،روایت پیشرفت زنان در انقلاب اسلامی، نقش زن در تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی را از دید بانوان موفق و فرهیخته استان روایت می‌کند و با برگزاری مستمر این رویدادها می‌توان اهداف نظام جمهوری اسلامی و نقش زنان در سیاست‌های کلی نظام را محقق کرد.

انتهای خبر/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.