شناسه : 10314977
دکترای حرفه‌ای روانشناسی تربیتی در گفتگو با یزد آوا:

آسیب شبکه‌های اجتماعی ناشی از نوع ارتباط با آنهاست/ نبود چارچوب مناسب، موجب تحمیل فرهنگ شبکه‌های اجتماعی به افراد می‌شود


سید علی موسوی راد دکترای حرفه‌ای روانشناسی تربیتی با بیان اینکه نمی‌توان دائم از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی صحبت به میان آورد، خاطر نشان کرد: چنانچه فرهنگ مناسب و تعریف و چارچوب و ساختار مناسبی برای در اختیار گرفتن وسایل و شبکه‌های نداشته باشیم، قاعدتا این شبکه ها ساختار و فرهنگ خودشان را به ما تحمیل می کنند.

دکتر سید علی موسوی راد گفت: : شبکه‌های اجتماعی عموما در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار دارند و با برقرای ارتباط با این شبکه‌ها دائما تمایل، تفکرات و میزان خواسته های مردم در جامعه هدف سنجیده می‌شود.

نسل جدید شبکه‌های مجازی با تبادل کلام، تصویر و رفتارهای محاوره‌ای تعریف می‌شود

سید علی موسوی راد دکترای حرفه‌ای روانشناسی تربیتی در بخش اول گفتگوی خود با خبرنگار یزد آوا با اشاره به شبکه‌های مجازی گفت: وب دو تعریف جدیدی است که اکنون برای نسل جدید از اینترنت داریم که برخلاف گذشته کمتر دریافت و بیشتر ارسال فایل در آن صورت می‌گیرد و با تبادل کلام، تبادل تصویر و تبادل رفتارهای محاوره ای تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به نسل اول اینترنت داشته باشیم، کامیپوترهای ثابتی وجود داشت ولی به مرور با ورود به نسل دوم و وجود لپ تاپ، گوشی های تلفن همراه و تبلت بیشترین میزان فاصله را از کامپیوترهای ثابت گرفتیم و ارتباطات موجود را به همراه خود  داریم و اکنون سرعت پرتابل بودن و تحرک سازی منبع داده‌ها زیاد شده و در آینده شاهد سیستم‌های دیگری خواهیم بود که این انتقال را سرعت ببخشند.

شبکه‌های اجتماعی فی نفسه تهدید نیستند/ آسیب شبکه‌های اجتماعی ناشی از نوع برقراری ارتباط با آنهاست

دکتر موسوی راد با بیان اینکه نوع رفتار کلان جامعه به سمت نیاز به برقراری ارتباط گرایش پیدا کرده، تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی فی نفسه تهدید نیستند و بحث آسیب و معضل شبکه‌های اجتماعی از نوع برقراری ارتباط با آن‌ها آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان حضور و بروز شبکه های اجتماعی را در زندگی انسان و عصر حاضر نادیده گرفت، افزود: با سرعت بالایی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد روزانه یک هزار و 200 میلیارد ایمیل و شاید تعدادی بیشتر از این، پیامک جا به جا می‌شود.

نبود چارچوب مناسب موجب تحمیل فرهنگ شبکه‌های اجتماعی به افراد می‌شود

این دکترای روانشناسی تربیتی با بیان اینکه نمی‌توان دائم از آسیب شبکه‌های اجتماعی گفت، خاطر نشان کرد: چنانچه فرهنگ مناسب و تعریف و چارچوب و ساختار مناسبی برای در اختیار گرفتن وسایل و شبکه‌های نداشته باشیم، قاعدتا این شبکه ها ساختار و فرهنگ خودشان را به ما تحمیل می کنند.

آسیب‌های سیاسی امنیتی از جمله آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی است

وی با ابراز تأثر و تأسف از آنچه در بستر شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، یکی از آسیب‌های شبکه های مجازی را آسیب‌های سیاسی امنیتی عنوان کرد.

دکتر موسوی راد با اشاره به بستر مکان‌های طراحی، مدیریت و کانالیزه شبکه های اجتماعی افزود: امروز بر کسی پوشیده نیست و حتی خود کسانی که این شبکه‌ها را سرویس دهی می کنند به این موضوع معترفند که شبکه‌های اجتماعی با سازمان‌های امنیتی و مراکزی که تمام هم و غمشان کنترل اطلاعات جهانی برای اهداف خاص سیاسی است ارتباط و تعامل دارند.

شبکه‌های اجتماعی عموما در اختیار سازمان‌های جاسوسی است

وی ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی عموما در اختیار این مراکز قرار دارند و با برقرای ارتباط با این شبکه‌ها دائما تمایل، تفکرات و میزان خواسته های مردم در جامعه هدف سنجیده می‌شود.

دکتر موسوی راد با بیان اینکه این شبکه‌ها به همین راحتی در زمینه سیاسی امنیتی ما را مورد تهدید قرار می‌دهند، یادآور شد: چنانچه درک درستی از موقعیت و لایه‌های پنهان شبکه های اجتماعی نداشته باشیم، امنیت ما درمعرض خطر و آسیب قرار می‌گیرد.

وی افزود: از فیسبوک که نمونه واضحی از شبکه‌های اجتماعی است و  رویکرد و کارکرد آن بر کسی پوشیده نیست تا جدیدترین سیستم‌هایی که عموم مردم با آن ارتباط دارند، اغلب ابزار جاسوس رایگان برای کشورهایی هستند که جز چپاول بشریت هدف دیگری ندارند.

ادامه دارد...




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.