برخی از پل های عابر پیاده صرفاً جنبه تبلیغاتی دارند/ حفظ امنیت جانی مردم دلیل تعطیلی آسانسور پلهای عابرپیاده است
ونوس عامري در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص جمعآوری پلهاي عابر پياده غیرضروری در سطح شهر گفت: پيشنهاد جمعآوری 11 پل عابر پياده در شوراي شهر وصولشده اما هنوز شورا در مورد آن تصميمي نگرفته و در حال بررسي بيشتر موضوع هستيم.
وي در خصوص دلايل جمعآوری اين پلها گفت: بعضي از پلهاي عابر پياده در حقيقت براي مردم زده نشدهاند و صرفاً براي شرکتهای تبلیغاتی احداث شده اند درواقع شرکتهای تبليغاتي بر اساس منافع خودشان مکانهایی كه براي تبليغات مناسب بوده را براي احداث پل عابر پياده انتخاب و سپس با شهرداري براي احداث ان قرارداد منعقد کردهاند.
نایبرئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای شهر يزد عنوان كرد: طبق نيازسنجي و بررسیهای واحد شهرسازي و ترافيك شهرداري يزد مشخصشده كه برخي از پلهاي عابر پياده هيچ استفادهای از آنها نمیشود و با توجه به آنکه نبايد فضا و منظر شهر را با سازههای فلزي اشغال كرد؛ بايد اين پلهاي عابر پياده كه كاركردي ندارند يا جابهجا شوند و يا بهطورکلی جمعآوری شوند.
عامري يادآور شد: بخش عمدهای اين پلهاي عابر پياده توسط بخش خصوصي احداثشدهاند و دليل اصلي اینکه جانمايي صحيحي براي آنها صورت نگرفته نيز همين بوده است؛ پلهاي عابر پياده در مکانهایی احداثشده كه براي تبليغ مناسب باشند و حتي درجاهایی كه مردم بهراحتی از عرض بلوار و خيابان رد میشدند آمدند وسط خيابان را نردهکشی کردهاند تا احداث پل را توجيه كنند.
وي بابیان اینکه اين پلها براي شهر و مردم كاركردي نداشتهاند و بايد جمعآوری شوند و در مکانهایی كه محل رفت و آمد مردم است مانند روبروي سيد جعفر، بیمارستانها و ... احداث شود افزود: تقويت خطوط عابر پياده، احداث پلهاي عابر پياده و جانمايي صحيح آنها در دستور كار شورا قرار دارد و با توجه به اهميت فرهنگسازی در اين زمينه بايد تدابيري در جهت فرهنگسازی هر چه بيشتر نيز اتخاذ شود.
عامري در خصوص خاموش بودن پلههای برقي و آسانسور پلهاي عابر پياده نيز گفت: از ابتداي شروع به كار شوراي پنجم پيگير اين موضوع بودهایم اما در قراردادهايي اين نوع پل با بخش خصوصي متأسفانه ايرادات و اشكالات فراواني وجود دارد كه كار را دشوار كرده است.
وي افزود: بهطور مثال در قراردادها ديده نشده كه شهرداري قبل از بهرهبرداری بتواند امنيت، كيفيت، نوع و مارك پلهها برقي و آسانسور را بررسی و سپس آن را تائید كند؛ در دورهای معين كه عموماً پنج با هفت سال است طرف قرارداد بهرهبرداری خود از اين پل را انجام میدهد و بعد از اتمام قرارداد تازه شهرداري پل را تحويل میگیرد و در مدتي كه اين پل در اختيار شهرداري نيست به كاركرد اصلي پل توجهي نشده است.
عضو شوراي شهر يزد بابیان اینکه قرارداد پلهاي عابر پياده به نفع مردم شهر بسته نشده است عنوان كرد: شورا به اين موضوع واردشده و قراردادها در حال بازبيني و بررسي بيشتر است و مشخص میشود كه قرارداد بايد تغيير كند و يا ملغي شود.
عامري بابیان اینکه اصلاح قرارداد پلهاي عابر پياده پيچيدگي حقوقي دارد اظهار داشت: تعدادي از اين پلهاي عابر پياده در اختيار شهرداري نيست و مشكلات حقوقي در قراردادهاي آنها وجود دارد كه بايد رفع شود در حال حاضر در حال پيگيري رفع مشكلات حقوقي اين قراردادها هستيم تا بتوانيم پلها را تحويل بگيريم يا اینکه ازنظر حقوقي مالك و طرف قرارداد را ملزم به تغيير و اصلاح پل كنيم.
وي خاطرنشان كرد: متوجه لزوم و اهميت موضوع هستيم و حتي دليل قفل شدن و تعطيل بودن آسانسورها و پلهبرقی پلهاي عابر پياده نيز به دليل حفظ امنيت جاني مردم بوده چراکه برخي از آنها از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند و از ابتدا در اختيار شهرداري هم نبودهاند.
انتهاي پيام/ق
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|