شناسه : 28161238
اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی:

بیکاری ۱۳ درصدی و کارخانه‌های نیمه تعطیل میراث روحانی برای رئیس دولت دوازدهم


تنها دستاورد دولت یازدهم توافقی سیاسی است که افق روشنی را هم در برندارد. اغلب بانک‌های کشور امروز ورشکست شدند، قیمت کالاهای اساسی به سرعت در حال پیشروی است، این تصویر واقعی اقتصاد ایران است.

به گزارش یزد آوا؛ محمدرضا جهان‌بیگلری، دکترای اقتصاد و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین» با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت یازدهم در حوزه اقتصادی اظهار کرد: دولت آقای روحانی، دولتی بود که مسبب مشکلات اقتصادی بی‌سابقه‌ای در کشور شد و در خلاف جهت شعارهای انتخاباتی خود که وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده بود عمل کرد. 

وی خاطرنشان کرد: عدم اطلاع رییس جمهور از اقتصاد و شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی، استفاده نادرست از مشاوران اقتصادی، انتخاب وزیران اقتصادی ناکار آمد و به دنبال آن گماردن مدیران میانی سفارشی، تمرکز کامل بر سیاست خارجی و گره زدن برجام به اقتصاد، نداشتن برنامه ریزی و برنامه زمان‌بندی برای اقتصاد، فراهم نکردن بسترهای جذب سرمایه گذاری، اجرا نکردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی، عدم پیگیری برنامه‌ها و پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل، تلاش در حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ابزار سیاسی، دراختیار گرفتن بخش خصوصی با اختیارات دولتی و حذف مدیران لایق اقتصادی که در دولت‌های قبل مشغول به کار بودند از جمله دلایل این بی‌تدبیری‌ها و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی آقای روحانی است.

عضو اتاق بازرگانی گفت: مدیران مجبورند برای توجیه عملکرد به سمت آمارسازی و جابجایی شاخص‌ها پیش بروند و به جای برنامه‌ریزی صحیح کارشناسی در بهبود فضای کسب وکار و جذب سرمایه گذاری و ارتقاء شاخص‌ها در مجامع بین المللی، تلاش برای برآورد خواسته‌ها از طریق سیاسی و دادن امکانات حل و فصل نمایند.

جهان بیگلری عنوان کرد: بانک‌ها و بیمه‌های خارجی و سرمایه گذاران که از این مسئله آگاه بودند نیز همچنان با قطع همکاری با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند و نتیجه اقتصادی برجام همچنان در خاموشی به سر می‌برد.

وی عنوان کرد: تنها دستاورد دولت یازدهم توافقی است سیاسی که افق روشنی را هم در بر ندارد. هم اکنون کشور، اقتصادی بیمار و بازاری آشفته دارد که رشد اقتصادی یازده درصدی دارد و نرخ بیکاری سیزده درصدی، و دارای چندین بانک ورشکسته است.

متاسفانه هم اکنون کارخانجات نیمه تعطیل به صورت فراوان در جامعه مشاهده می‌شود، در طرف مقابل، تورم تک رقمی به ثبت میرسد و افزایش قیمتها با سرعت زیاد به پیش می‌رود. این یک تصویر واقعی از اقتصاد ایران در سال 96 است و لذا به راحتی میتوان اذعان کرد بیکاری 13 درصدی، بانک‌های ورشکسته و کارخانه‌های نیمه تعطیل میراث دولت یازدهم برای رئیس دولت دوازدهم است.

جهان بیگلری تصریح کرد:  همه این موارد نتیجه بی توجهی رئیس جمهور به مسئله مهمی بنام اقتصاد کشور بود، سرفصلی که با شعار بهبود آن پا به عرصه انتخابات گذاشت و انتخاب شد.

اتنهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.