شناسه : 13229619
آماری نگران کننده؛

رشد 4درصدی طلاق و کاهش 12درصدی ازدواج در استان یزد


آمار اداره کل ثبت احوال استان حکایت از افزایش 4درصدی طلاق در استان دارد و دخالت اطرافیان همچنان مهم‌ترین عاملی است که پایداری خانواده‌های یزدی را نشانه رفته است...

به گزارش یزد آوا،  آمار اداره کل ثبت احوال استان حکایت از افزایش 4درصدی طلاق در استان دارد و دخالت اطرافیان همچنان مهم‌ترین عاملی است که پایداری خانواده‌های یزدی را نشانه رفته است. یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن بیشتر کارشناسان و حتی عموم را به خود مشغول کرده، مسئله طلاق است. پدیده طلاق در جامعه متمدن و صنعتی امروز، پیامدهای خاصی به دنبال دارد که از جمله آنها تزلزل و سستی بنیادهای خانواده و کاهش عاطفه و محبت در میان افراد آن است.

 

وقوع 1325 واقعه طلاق در سال 93
مسئول آمار جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان اعلام کرد: سال گذشته 1325 واقعه طلاق و در سال 92 تعداد 1278 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است که رشدی 4درصدی را نشان می‌دهد.«مهدی مصدق» ادامه داد: آمار طلاق در کشور نیز سال گذشته نسبت به سال‌92 بیش از 5درصد رشد داشت.وی با اشاره به اینکه از هر 7 ازدواج در استان یک مورد آن به طلاق می‌انجامد، افزود: آمار طلاق در سال‌های گذشته افزایش یافته است.مصدق درباره نرخ طلاق و ازدواج گفت: نرخ طلاق در استان در مقایسه با سال قبل با حدود 0/03درصد افزایش از عدد 1/22 به 1/25 افزایش یافت و به عبارتی به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، 125‌زوج متارکه کرده‌اند.
 

جایگاه بیست‌ونهم استان از نظر نرخ طلاق
مسئول آمار جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان، متوسط نرخ طلاق را در کشور 2/1درصد اعلام کرد و افزود: بر این اساس رتبه استان ما در بین 31 استان کشور 29 است و به عبارتی 28 استان نرخ طلاقشان بیشتر از نرخ طلاق استان یزد است.وی با بیان اینکه استان‌های ایلام و سیستان و بلوچستان تنها استان‌هایی هستند که نرخ طلاقشان کمتر از نرخ طلاق استان یزد است گفت: متوسط سن طلاق در مردان 34‌سال و در زنان 29/5سال است که نشان‌دهنده کوتاه‌بودن طول زندگی مشترک زوجین مطلقه است. وی گفت: براساس اطلاعات ثبت شده حدود 44درصد طلاق‌ها در 5 سال اول زندگی و حدود 20درصد آنها در سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد.

این مسئول با اشاره به این که در حال حاضر میانگین طول زندگی مشترک زندگی‌های منجر به طلاق 8‌سال است گفت: امیدواریم با اتخاذ تصمیمات درست جوانان و خانواده‌ها هنگام ازدواج بتوانیم آمار طلاق را در استان کاهش دهیم. همچنین انتظار می‌رود با آموزش‌های مختلف به زوجین بتوانیم آمار 24درصدی زوجینی راکه بین سال‌های اول تا پنجم زندگی مشترک به طلاق روی می‌آورند کاهش دهیم.
 

کاهش 12درصدی ازدواج
مسئول آمار جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان با بیان اینکه درسال93،  8929  واقعه ازدواج در استان ثبت شده است، آمار واقعه ازدواج استان در سال92 را  10215 ازدواج اعلام کرد.مصدق گفت: به این ترتیب آمار ازدواج استان در سال گذشته نسبت به سال 1392 حدود 12درصد کاهش داشته است که علت اصلی کم شدن این آمار، کاهش جمعیت در معرض ازدواج استان است.وی افزود: براین اساس، نرخ ازدواج استان 8/5درصد است به این معنی که طی سال گذشته به ازای هر هزار نفر 8/5 واقعه ازدواج در استان روی داده است که این آمار در سال 1392، 10درصد بوده و این روند نزولی طی سال‌های گذشته ادامه داشته است.

این مسئول اشاره کرد: طی سال‌های گذشته استان در شاخص نرخ ازدواج رتبه‌های 19 تا 22 را در کشور برای خود ثبت کرد درحالی که همین پیش‌دستی باعث شد با افول جمعیت جوان ازدواج نکرده، رتبه استان در نرخ ازدواج به  27 برسد. مصدق با بیان اینکه میانگین نرخ ازدواج در کشور 9/39 است، افزود: در حال حاضر استان‌های کردستان و اردبیل با نرخ بالای12درصد بالاترین نرخ ازدواج را بین استان‌های کشور دارند. به گفته‌ مسئول آمار جمعیتی و مهاجرت ثبت احوال استان، طبق اطلاعات ثبت شده سال 1393 از سن زوجین، متوسط سن ازدواج در مردان 27  و در زنان 22/4 بوده است. وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج طی چند سال اخیر تغییرات چندانی را نشان نمی‌دهد اما مقایسه میانگین سن ازدواج برای یک دهه نشان دهنده افزایش میانگین سن ازدواج چه برای مردان و چه برای زنان است.
 

مهم‌ترین علت اختلاف زوج‌ها
کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان گفت: مهم‌ترین علت مراجعه زوجین یزدی متقاضی طلاق، دخالت اطرافیان، مشکلات رفتاری از جمله بی احترامی، بی‌توجهی، سوء ظن و بدبینی، تنفر، عدم علاقه به یکدیگر و دروغگویی است.«سیدمحمدرضا قائم‌محمدی» گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که در استان انجام شده است عواملی نظیر عدم مسئولیت پذیری همسر، دخالت اطرافیان، اعتیاد و بیکاری مرد به عنوان مهم‌ترین علل درخواست طلاق از طرف زوجه شناسایی شده است. وی افزود: میزان تحصیلات پاسخگویان عمدتا در حد دوره دبیرستان و پایین‌تر بوده است به طوری که کمتر از 20درصد مردان و حدود 27درصد زنان تحصیلاتی بیشتر از دیپلم دارند. این کارشناس با بیان اینکه حدود 85درصد از مراجعان، بومی ‌‌استان و سایر آنها از سایر استان‌های کشور و یا از اتبارع خارجی هستند گفت: بیش از 27درصد مراجعین اعلام کرده‌اند که سابقه طلاق در خانواده آنها وجود داشته است. به گفته قائم‌محمدی حدود 43درصد از مراجعان فرزند نداشته و نزدیک به 30درصد آنها نیز تنها یک فرزند داشته‌اند. این مسئول افزود: نزدیک به 44درصد از زنان مراجعه کننده متقاضی طلاق در سنین قبل از 20 سالگی ازدواج کرده و نزدیک به 94درصد از مردان و بیش از 88درصد از زنان به اختیار خود ازدواج کرده‌اند.
 
 

تاثیر آشنایی قبل از ازدواج
کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان گفت: حدود یک چهارم از  ازدواج‌های مراجعان به‌صورت فامیلی بوده و تنها 27درصد از زوجین قبل از ازدواج با یکدیگر آشنایی خانوادگی داشتند. این مسئول افزود: نزدیک به نیمی‌از مراجعان از طریق خانواده و بستگان و نزدیک به 20درصد از آنها از طریق دوستان با یکدیگر آشنا شده و 30درصد از مراجعان قبل از ازدواج با یکدیگر ارتباط داشته‌اند. وی با بیان اینکه نزدیک به 11درصد از مراجعان سابقه ازدواج قبلی داشته‌اند، گفت: آمارها حکایت از آن دارد که 65درصد از مردان و 85درصد از زنانی که یک بار طلاق گرفته‌اند، برای طلاق دوم نیز به دادگاه مراجعه می‌کنند.
 

مکث
نقش اعتیاد زوجین در بروز طلاق

کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان گفت: 63 درصد مراجعان و متقاضیان طلاق در 6 ماه اول زندگی مشترکشان با مشکل اساسی برخورد می‌کنند و متقاضی طلاق هستند. «سیدمحمدرضا قائم‌محمدی» ادامه داد: اعتیاد بیش از 26 درصد مردان و بیش از 8 درصد زنان به مواد مخدر، عامل اصلی درخواست طلاق از سوی زوجه برای جدایی از زوج بوده است. این کارشناس با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد از مراجعان در مناطق میانی و مرکزی شهر زندگی می‌کنند، افزود: نزدیک به 25 درصد مراجعان درآمدی بالاتر از 600 هزار تومان و  بیش از 40 درصد مردان درآمدی کمتر از 400 هزار تومان داشته‌اند.
انتهای پیام/



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.