شناسه : 21139430
هنرمند صنایع دستی یزد:

صنایع دستی؛ حلقه مفقوده اشتغالزایی در کشور است/ نبود اتحادیه صنفی؛ مهم‌ترین مشکل صنایع دستی استان یزد


هادی رحیم دل هنرمند صنایع دستی یزد که اعتقاد دارد باید مسئولان درب چاه‌های نفت را ببندند و روی صنایع دستی سرمایه‌گذاری کنند، گفت: صنایع دستی حلقه مفقوده فعالیت و اشتغالزایی کشور است اما برنامه ریزی درستی برای این هنر نشده است و بیشتر به عنوان کالای لوکس به آن نگاه می‌شود.

به گزارش یزد آوا؛ هادی رحیم دل از هنرمندان صنایع دستی استان یزد است که بالغ بر 10 سال در زمینه هنر شیشه‌گری و در مکانی تحت عنوان خانه آبگینه یزد واقع در زندان اسکندر فعالیت می‌کند و اکنون در چهار رشته معرق شیشه، همجوشی شیشه، مینای روی شیشه و تراش روی شیشه هنر دستی خود را ارائه می‌دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، هدف از این هنر دستی خود را ایجاد شاخه‌های مختلف شیشه گری در یزد عنوان کرد و گفت: در هنرهای  معرق و همجوشی شیشه، بیشتر کار بازیافت شیشه انجام می‌شود و از ضایعات شیشه برای ساخت شیشه‌های تزئینی استفاده می‌شود که برای درهای ورودی و پنجره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همجوشی شیشه برای ساخت وسایل تزئینی مانند شمعدان استفاه می‌شود.

 رحیم دل در خصوص دیگر هنرهای دستی خود گفت: در تراش شیشه، کار طرح و نقش روی ظروف شیشه‌ای انجام می‌گیرد و میناکاری روی شیشه نیز هنری است که برای اولین بار در یزد انجام گرفته است و مراسم افتتاحیه‌ای برای این هنر در 20 خرداد به مناسبت روز صنایع دستی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان برگزار می‌شود.

وی با ابراز رضایت از بازار فروش صنایع دستی ادامه داد: با تنوع و فعالیت در شاخه‌های مختلف شیشه گری سعی شده است تا چنانچه در برخی از صنایع دستی بازار فروش خوب نبود بتوانیم آن را جبران کنیم اما فعالیت 10 ساله من در این زمینه نشان می‌دهد که می‌توان درآمد خوبی از آن کسب کرد و تولید کنندگان دیگر صنایع دستی نیز از کار خود راضی هستند هر چند پشتکار لازمه هر کاری است و نباید در مواجه با مشکلات دلسرد شد.

این هنرمند صنایع دستی یزد که اعتقاد دارد باید مسئولان درب چاه‌های نفت را ببندند و روی صنایع دستی سرمایه‌گذاری کنند، با بیان اینکه خانه آبگینه یزد و هنر دستی شیشه گری موجب اشتغال زایی 10 نفر شده است، تصریح کرد: صنایع دستی حلقه مفقوده فعالیت و اشتغالزایی کشور است اما برنامه ریزی درستی برای این هنر نشده است و بیشتر به عنوان کالای لوکس به آن نگاه می‌شود.

رحیم دل با بیان اینکه صنایع دستی به سهم خود تاثیر زیادی در اشتغالزایی جوانان دارد، این شغل را از مشاغل پربازده عنوان کرد و گفت: صنایع دستی سرمایه کمی نیاز دارد اما بازده آن بالاست و در برخی از صنایع دستی حتی با سرمایه گذاری خیلی اندک می‌توان کارآفرینی کرد و درآمد خوبی کسب کرد.

وی با بیان اینکه به همه صنایع دستی نباید به یک چشم نگاه شود، ادامه داد: باید به صنایع دستی تخصصی نگاه شود تا در حق هیچ تولیدکننده‌ای اجحاف نشود چرا که در برخی صنایع دستی می‌توان در یک روز هزار قطعه را تولید کرد و تنها عنوان صنایع دستی را دارند و اما تولید برخی از صنایع دستی بیش از دو ماه زمان نیاز دارد.

این کارشناس صنایع دستی با اشاره به نقش تاثیرگذار اقتصاد مقاومتی در صنایع دستی خاطرنشان کرد: اصل اقتصاد مقاومتی به حمایت از تولید داخل برمی‌گردد و صنایع دستی نیز اساس آن تولید داخل است و مردم باید به خرید صنایع دستی ترغیب شوند و باید یاد بگیرند تا آن را به یکدیگر هدیه دهند چرا که حمایت صنایع دستی کشور حمایت از تولید داخل و موجب اشغالزایی خواهد شد و همان تحقق اقتصاد مقاومتی را در پی دارد.

وی با تأکید بر لزوم حمایت مردم از تولیدات داخلی یادآور شد: ما نیز در صنایع دستی و برای تراش شیشه ، تولیدات شیشه استان را تراش می‌دهیم و بر روی آن‌ها طرح و نقش ایجاد می‌کنیم و همچنین به دلیل کمبود مواد اولیه در کشور برای این صنعت، از ضایعات شیشه برای معرق و همجوشی استفاده می‌کنیم که به محیط زیست نیز کمک شایانی می‌شود.

این کارآفرین یزدی مهم‌ترین مشکل صنایع دستی استان را نبود اتحادیه صنفی برای این حرفه عنوان کرد و ادامه داد: در استان یزد بیش از هزار تولید کننده صنایع دستی وجود دارند اما بنا بر قوانینی که در شورای اصناف وجود دارد باید تعداد مشخصی از تولید کنندگان صنایع دستی مجوز داشته باشند تا بتوان اتحادیه صنفی این شغل را راه اندازی کرد.

رحیم دل با بیان اینکه متأسفانه در یزد تعداد زیادی صنعتگر صنایع دستی مجوز کسب ندارند، گفت: صنعتگران صنایع دستی نمی‌توانند جواز کسب را بیافرینند اما اگر شورای تأمین و شورای اصناف استان کمک کند تا فارغ از قوانین اتحادیه صنایع دستی در یزد راه اندازی شود این اتحادیه می‌تواند در کنار معاونت صنایع دستی و گردشگری به صنایع دستی کمک شایانی کند، مشکلات این حرفه را حل کند و موجب رشد فراینده‌ای در این صنعت گردد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.