شناسه : 34849818
چرا مردم نرخ تورم تک رقمی را باور نمی کنند؟

افزایش 16 درصدی قیمت خوراک و قوت مردم/بیشترین فشار گرانی روی خانوارهای بی بضاعت است


کارشناس اقتصادی گفت: وقتی فشار هزینه ها روی گروه خوراک و قوت مردم در سبد کلی مصرف خانوارها زیاد شود خانوارهای بی بضاعت مجبورند از کیفیت تغذیه خود بزنند و هزینه های اجتناب ناپذیری مانند آب و برق و مسکن را پرداخت کنند.

به گزارش یزدآوا، نرخ تورم در خرداد ماه سال حاری از سوی بانک مرکزی 8.2 درصد اعلام شده است این در حالی است که در همین چند ماه نخست سال بازارهای مختلف در التهاب و آشفتگی بوده و قیمت بسیاری از اقلام پر مصرف مردم نرخ صعودی داشته اند از این رو عموم مردم نرخ های تورمی که از سوی مسئولین اعلام می شود را باور ندارند چرا که با گوشت و پوست خود گرانی را درک می کنند و کوچک تر شدن سفره های خود را می بینند.

افزایش 16 درصدی قیمت گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار یزدآوا در این خصوص این گونه توضیح داد: برای محاسبه تورم تغییرات قیمتی در چند گروه کالایی محاسبه می شود در گروه هایی که خانوارهای با درآمد پایین بیشتر به سراغ آن ها می روند رشد قیمت به مراتب بیشتر از هشت درصد بوده مانند گروه خوراکی ها که در خرداد ماه بیش از 16 درصد افزایش قیمت داشته است اما در گروه تفریح و دخانیات افزایش قیمت چندانی نداشته است از این رو در مجموع که نرخ تورم همه گروه ها محاسبه می شود افزایش گروه خوراکی ها توسط ثبات و یا افزایش اندک سایر گروه ها خنثی می شود و در مجموع متوسط تغییرات قیمتی کل گروه ها هشت درصد اعلام می‌شود

عباس علوی با اشاره به نحوه محاسبه نرخ تورم اظهار داشت: نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی متوسط تغییرات قیمت همه سبد مصرفی یک خانوار شامل خوراکی ها، تفریح سرگرمی، مسکن، سوخت و ... است اما خانوارهای بی‌بضاعت عمدتاً درآمد و پولشان صرف خرید خوراکی ها که بیشترین افزایش قیمت را داشته است می شود از این رو نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی را باور نمی کنند و این یک ضعف محاسباتی نرخ تورم است.

وی افزود: با توجه به این ضعف محاسباتی، در بررسی وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم استناد به نرخ تورم صحیح نمی باشد و باید با به سطح درآمدی خانوارها و واقعیت های بازار توجه شود.

مردم از غذای خود می زنند و پول آب و برق و گاز می دهند

علوی راد با بیان این که ترکیب سهم هزینه زندگی مردم یزد در طی پنج سال گذشته دچار تغییر شده است گفت: در طی سال های 91 تا 95 سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها از 35/6 درصد با 27/1 کاهش یافته است و در مقابل سهم هزینه های مسکن (شامل آب، برق، گاز، اجاره و...) از 19 درصد به 25/2 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به این معنی که مردم یزد به خاظر فشارهای اقتصادی سهم هزینه های خوراکی ها خود را کم کرده اند و پول قبوض آب و برق و اجاره داده اند. 

علوی راد اذعان داشت: وقتی فشار هزینه ها روی گروه خوراک و قوت مردم در سبد کلی مصرف خانوارها زیاد شود خانوارهای بی بضاعت مجبورند از کیفیت تغذیه خود بزنند و هزینه های اجتناب ناپذیری مانند آب و برق و مسکن را پرداخت کنند.

آسیب جبران ناپذیر کاهش سهم هزینه های خوراکی مردم

این مدرس دانشگاه هشدار داد: کم شدن سهم هزینه های خوراکی در سبد خانوارها در بلند مدت به بنیان های جامعه آسیب وارد می رساند از این رو مسئولین باید به فکر خانواده های بی بضاعت باشند این خانواده ها با آینده و سلامتی خود و فرزندانشان بازی می کنند. هزینه های درمان به خاطر کاهش هزینه های خوراکی ها در آینده چندین برابر خواهد شد.

علوی راد با بیان این که تورم موجود در اقتصاد کشور بیشتر به خانوارهای بی بضاعت با درآمد پایین فشار می آورد ادامه داد: کاهش هشت درصدی سهم هزینه های خوراکی خانوارهای یزدی برای پنج سال خیلی زیاد است آثار و پیامدهای این موضوع چند سال دیگر مشخص خواهد شد و جامعه را دچار آسیب می کند.

تفریح مردم یزد کمتر از استان های فارس و اصفهان نیست

وی با بیان این که سهم هزینه های بهداشت و درمان در سبد مصرفی خانوارهای یزدی از 3/8 درصد به 5/8 درصد در سال 95 افزایش داشته است اظهار داشت:سهم هزینه های تفریح را در سبد خانوارهای یزدی 2 درصد است هرچند کاهش داشته است اما در مقایسه با استان هایی چون فارس و اصفهان که به هزینه کرد در این خصوص مشهور هستند تفاوت چندانی ندارد و یزد وضعیت بدتری ندارد.

علوی راد با اشاره به روند ثابت سهم هزینه های تحصیلات در سبد خانوارهای یزدی گفت: سهم هزینه تحصیلات 1/7 درصد اعلام شده و تقریبا روند ثابتی داشته است و این نشان دهنده آن است که مردم استان یزد تقریبا به هر نحوی شده هزینه تحصیل فرزندان خود را تامین کرده و سهم آن را کاهش نداده اند و این روحیه همیشگی یزدی ها است.

انتهای پیام/ق

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.