شناسه : 22332047
محصولی بهتر از کیفیت آلمان اما بدون بازار!

اوضاع خط خطی بزرگترین کارخانه مداد کشور/ «پارس مداد» با یک چهارم ظرفیت نفس می‌کشد


مدیر عامل کارخانه پارس مداد در خصوص وضعیت صنعت مداد سازی در کشور گفت: از هفت کارخانه تولیدکننده مداد چوبی در کشور تنها دو کارخانه فعال و یک کارخانه نیمه فعال باقی مانده‌ است که این‌ کارخانه‌ها نیز شرایط مساعدی ندارند و زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند.

به گزارش یزد آوا به نقل از آوای اقتصاد، حال و روز تولیدات داخلی این روزها خوب نیست و هر چند حمایت از تولیدات داخلی در سخنرانی‌ها و شعارهای بسیاری از مسئولین مطرح می‌شود اما در عمل هنوز «حمایت از تولیدات ملی» روی زمین مانده است.

در گذشته کارخانجات ایرانی مثل ارج، آردل، آزمایش و غیره محصولات خوب و با کیفیتی ارائه می‌کردند اما این کارخانه‌ها در حال حاضر یا تعطیل شده‌اند یا با ظرفیت بسیار پایینی در حال فعالیت هستند و جای خود را در سبد خرید خانوار ایرانی به کالاهای وارداتی داده‌اند.

یکی از کارخانجاتی که در بستر اقتصاد کشور رشد و نمو پیدا کرده کارخانه پارس مداد است که در بهبوهه اقتصاد کشور توانسته به عنوان یک برند معروف جای خود را در بازار بدست آورده است. این کارخانه در سال 1361 فعالیت خود را در زمینه تولید انواع مداد چوبی تحت لیسانس فایبرکاسل آلمان آغاز کرده و بعد از گذشت ده سال از عمر کارخانه با تصمیم مدیریت، تولید مداد با برند لاکپشت ایرانی را آغاز کرده و پس از آن در طی سال‌های که اکنون طرفداران زیادی را دارد.

این کارخانه ملی با سابقه 34 ساله را می توان بزرگترین تولیدکننده مداد چوبی در کشور دانست و کیفیت محصولات آن همچنان زبان زد اهل فن است اما مانند بسیاری از دیگر صنایع اوضاع مساعد و خوبی را سپری نمی‌کند.

وجود تنها دو تولیدکننده فعال در کشور

سیدضیاء‌الدین جلالیان، مدیر عامل کارخانه پارس مداد در گفتگو با خبرنگار آوای اقتصاد در خصوص وضعیت صنعت مداد سازی در کشور گفت: از هفت کارخانه تولیدکننده مداد چوبی در کشور تنها دو کارخانه فعال و یک کارخانه نیمه فعال باقی مانده‌ است که این‌ کارخانه‌ها نیز شرایط مساعدی ندارند و زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص دلایل تعطیلی کارخانجات تولیدکننده مداد در کشور اظهار داشت: همچون بسیاری دیگر از صنایع دلیل اصلی تعطیلی کارخانجات مداد سازی قاچاق و واردات بی‌رویه است؛  متاسفانه واردکنندگان در گمرک کم اظهاری نیز دارند به این صورت که مثلا مداد 10 دلاری را در فرم‌های کمرگی 2 دلار ثبت می‌کنند و تعرفه ناچیزی برای آن پرداخت می‌کنند.

جلالیان با بیان این که بیشتر مدادهای خارجی در بازار را مدادهای چینی تشکیل می‌دهد افزود: واردکنندگان بیشتر به دنبال واردات مدادهای درجه دو و سه چینی هستند حتی در مواردی مدادهای چینی را به اسم مداد آلمانی به کشور وارد می‌کنند و سود قابل توجهی را بدست می‌آورند و در این جا این تولیدکننده داخلی است که ضرر می کند چون قدرت رقابت با آن‌ها را ندارد و تقریبا بیش از نیمی از بازار داخل در دست رقبای خارجی است.

توصیه‌های کلیدی: برندسازی و ارتقای کیفیت

وی در توصیه به تولیدکنندگان گفت: در شرایط موجود تولیدات داخلی از نظر قیمت نمی‌توانند با رقبای خارجی رقابت کنند از این‌رو صنعتگران بهتر است بر روی کیفیت کالاها کارکنند و کیفیت محصولات خود را بالا نگه دارند. در کشورهای مانند چین، تایلند، بنگلادش و.... نه تنها نیروی کار ارزان وجود دارد بلکه سایر شرایط تولید نیز با آن چه در ایران است متفاوت است.

جلالیان با تاکید بر اهیمت برندسازی اظهار داشت: تولیدکنندگان باید به دنبال برند و برندسازی بروند در ایران هنوز برندها به شکل قوی ظاهر نشده‌اند این درحالی است که برند قدرت بسیار بالایی دارد به حدی که ورود یک برند معتبر به بازار به راحتی می‌تواند رقبای خود را از بازار خارج کند.

این صنعتگر با اشاره به کیفیت بالای تولیدات کارخانه پارس مداد گفت: هیئت مدیره یکی از برندهای معروف آلمان به طور سرزده از خط تولید پارس مداد بازدید و کیفیت مدادهای تولیدی ما را مورد بررسی قرار دادند اذعان کردند « که باور نمی‌کنیم خارج از خاک آلمان بتوان مداد رنگی با این کیفیت تولید کرد». اما وقتی اسم ایرانی روی آن می‌خورد یعنی برند نیست و برای فروش دچار مشکل می‌شویم.

جلالیان با اشاره به فرهنگ استفاده از تولیدات خارجی در کشور اظهار داشت: در یکی از فروشگاه‌های بزرگ هر چه سعی کردم خریداری را توجیح کنم که مداد برندی که در دست دارد ساخت چین است و مداد ایرانی را یک بار امتحان کند نپذیرفت. همین موضوع سبب شد یک برند با نام خارجی استایلیش را برای افرادی که به دنبال اسامی و مارک‌های خارجی هستند تولید کنیم.

وی افزود: پس از ثبت برند استایلیش متاسفانه وزارت ارشاد اجازه چاپ آن را به دلیل استفاده از کلمه خارجی به ما ندادند و با مشکلات متعددی در این رابطه مواجه شدیم؛ این درحالی است که کالاهای خارجی بدون هیچ مشکلی با اسامی مختلف در بازار توزیع و عرضه می‌شود اما تولیدکننده داخلی نمی‌تواند از کلمات خارجی استفاده کند.

جلالیان با اشاره به تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در کشور اظهار داشت: در داخل کشور شرایط برای تولید کننده داخلی و خارجی یکسان نیست کالاهای خارجی بدون هیچ مشکلی در طرح، تبلیغات، برند و ... قدرت مانور دارند اما تولیدکننده داخلی را به جای آن که حمایت کنند جلوی راهش سنگ می‌اندازند.

واحدهای تولیدی مستعمره بانک‌ها شده اند

وی با اشاره به مشکلات متعدد تولیدکنندگان در ایران اذعان داشت: عمده مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند ناشی از فشارها و مشکلات داخلی است؛ شرایط فعلی کارخانجات تولیدی مستعمره‌های سازمان‌های دارایی، تامین اجتماعی و بانک‌ها هستند.

جلالیان با کمر شکن بودن نرخ بهره های بانکی، تعطیلی گسترده صنایع را یادآور شد و افزود: بهره‌های بانکی، درصد سهم کارفرما دربیمه، مالیات و دیگر شرایط تولید در کشورهای خارجی بسیار مساعد و همه در جهت حمایت از تولید است اما در ایران تولیدکننده مدام باید درگیر امور دارایی تامین اجتماعی و ... باشد و زمانی می‌رسد که دیگر تولیدکننده انگیزه‌ای نخواهد داشت و متوقف می‌شود.

مدیرعامل واحد تولیدی پارس مداد با انتقاد از وضعیت اخذ مالیات در کشور گفت: در چند سال اخیر فشار مالیاتی بر تولید به شدت افزایش یافته است؛ مالیات را باید پرداخت کرد اما این مالیات‌ها باید عادلانه از همه اقشار اخذ شود، در ایران بسیاری از بخش‌های اقتصادی مالیات را پرداخت نمی‌کنند و فشار اصلی بر تولیدکنندگان و بخش تولید کشور است. اگر این شکل اخذ مالیات ادامه یابد بسیاری از واحدهای تولید تعطیل خواهند شد و درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش خواهد یافت.

به نام صنعت به گام دلالان

جلالیان با ضروری دانستن حمایت های دولت از صنایع بیان کرد: هر چند در شعارها از حمایت از تولید صحبت می‌شود اما عملا تولید و تولیدکنندگان واقعی حمایت نمی‌شوند. متاسفانه فشارها و عدم حمایت از صنایع باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها شده و خواهد شد. در شرایط فعلی وضع تولید و تولیدکننده خوب نیست و ادامه این شرایط بیکاری، فساد و سایر تبعات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: امروز تولیدکننده به جای آن که وقت و انرژی خود را بر تولید متمرکز کند متاسفانه خود را درگیر رفت و آمد بین سازمان‌های دولتی برای دریافت وام‌های کم بهره کرده است. هر چند که تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده است که بی ضابطگی در اعطای وام و عدم و نظارت بر آن باعث شده  درصد قابل توجهی از این وام‌های کم بهره دولتی که به صنعتگران داده شده در بخش تولید هزینه نشده است

جلالیان در خصوص حمایت‌های دولت از صنعت و تولید گفت: دولت باید تولیدکننده واقعی را شناسایی و ازآن حمایت کند. برای شناسایی آن‌ها شاخص‌های معتبری وجود دارد.؛ شرکت‌ها باسابقه و موفق باید حمایت شوند چرا که با حمایت‌‌، توسعه و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. هر چند واحدهای دارای مشکل نیز باید حمایت شوند اما بسیاری از واحدهای تولیدی ورشکسته عملا توانایی نجات و حیات دوباره را ندارند و تزریق نقدینگی به این واحدها نتیجه بخش نخواهد بود.

وی با اشاره به بعضی از واقعیت‌های موجود در خصوص پرداخت وام‌های حمایتی گفت: اگر دولت هم بخواهد از تولید کمک کند عملا به مستحقش نمی‌رسد عده‌ای بدون انگیزه تولید تسهیلات ویژه‌ای را که برای تولید اختصاص یافته را دریافت می‌کنند بدون آن که در بخش تولید هزینه کنند. در حالی که برای رسیدن به اقتصاد پویا و موفق باید وام‌ها و حمایت‌ها به افرادی برسد که توانایی کار تولیدی را دارند برسد.

ایران در صنعت مداد سازی حرفی برای گفتن دارد

جلالیان در خصوص توان تولیدی کشور درزمینه صنعت مدادسازی گفت: تکنولوژی روز دنیا را به همراه دانش فنی و تجربه آن داریم به جرأت می توان گفت ایران در صنعت مدادسازی در دنیا حرف برای گفتن دارد. کیفیت تولیدات ما در سطحی برابر و حتی بالاتر از برندهای معروف دنیا است.

این فعال صنعتی در خصوص مواد اولیه مورد نیاز صنعت مداد سازی گفت:مانند همه برندهای معتبر جهان مثل فابرکاستل، استدلر و سایر برندها برای تولید مداد به واردات چوب از جنوب شرق آسیا هستند، ایران نیز فقط واردکننده چوب از این مناطق است و دیگر هیچ نیازی به مواد اولیه خارجی ندارد.

جلالیان در خصوص میزان تولید کارخانه پارس مدادگفت: زمانی با 280 کارگر در سه شیفت کاری بیش از 900 هزار قراض( 200 میلیون عدد) مداد تولید می‌کردیم اما در شرایط بوجود آمده با کمتر از یک چهارم ظرفیت،  با حدود 60 کارگر 210 هزار قراض مداد تولید داریم.

انتهای پیام/ق






رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.