شناسه : 9265136
استاد آبایی در مصاحبه با یزد آوا:

در زندگی فلسفه قیام اباعبدالله(ع) را جاری کنیم/ مداحان و سخنرانان محتوایی متقن و مستند ارائه کنند/ «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» منبعی معتبر برای ارائه


استاد آبایی با تأکید بر اینکه محتوایی را که سخنرانان و مداحان ارائه می‌کنند، باید متقن و مستند باشد، گفت: باید از بیان مطالبی که از سند درستی برخوردار نیست، پرهیز کرد.

به مناسبت ایام سوگواری سید الشهدا(ع)  احمد آبایی استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با عرض تسلیت این ایام و با آرزوی قبولی عزاداری‌های خالصانه همه‌ی شیفتگان و دلسوختگان اهل بیت عصمت و طهارت، فلسفه قیام امام حسین(ع) را اصلاح جامعه‌ای عنوان کرد که توسط بنی امیه به انحراف کشیده شده بود.

وی ادامه داد: جامعه زمان امام حسین(ع) از حقیقت شریعت ناب فاصله گرفته و اسلام ناب به اسلام اموی تبدیل شده بود، معنویت رنگ باخته، دنیا گرایی به اوج خود رسیده بود و حق از باطل تشخیص داده نمی‌شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فراز « اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَآتَيْتَ الزَّکوةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَيْتَ عَنْ الْمُنْكَرِ » افزود: در این فراز که در زیارت‌ها می‌خوانیم به زیبایی به فلسفه قیام امام حسین(ع) پی می‌بریم و این فلسفه برای هرکسی که به دنبال حق وحقیقت و عدالت باشد پیدا و آشکار است.

وی تصریح کرد: نباید در عزاداری‌ها تنها به قالب بپردازیم و به صورت ظاهری عرض ادب کنیم، مجلس بگیریم، اشک و آه و ناله کنیم.

استاد آبایی تأکید کرد: جان ما باید تا قیام قیامت با فلسفه و فرهنگ عاشورا به عنوان یک جریان نه به عنوان یک جرقه و به عنوان یک حقیقت جاری  نه به عنوان یک خاطره شکوهمند در پس اعصار و قرون پیوند بخورد.

استاد آبایی ادامه داد: باید در لحظه لحظه‌ی زندگیمان مرام، مکتب و فلسفه قیام امام حسین(ع) را جاری کنیم، حسینی زندگی کنیم و کار و کسب، معشیت، روابط بین فردی، روابط اجتماعی،  حقوق شهروندی و  تمام کلمات ما در زندگی، حسینی باشد و اگر این اتفاق افتاد می‌توانیم بگوییم که عزادار حقیقی هستیم و در راه نشر معارف اهل بیت(ع) و ترویج فرهنگ حسینی قدم برداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: «کل یوم عاشورا کل ارض کربلا»، یعنی نماز حسین یعنی جهاد حسین یعنی امر به معروف و نهی از منکر حسین، یعنی احیای دین خدا و چنانچه عزاداری‌های ما این دستاوردها را داشت موفق بوده‌ایم و گرنه فقط به قالب پرداخته‌ایم و از عمق و روح و جان این عزاداری فاصله گرفته‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مداحان و سخنرانان جوان به عنوان الگو در جامعه هستند، ادامه داد: چنانچه اخلاق و منش مداح و سخنران در شأن ذاکر و نوکر اباعبدالله(ع) نباشد، به معنی دهن کجی این فرد به قیام ابا عبدالله (ع) است.

وی تأکید کرد: وجنات، سکنات و هیئت ظاهری مداح و سخنران باید در شأن نوکری سید الشهدا(ع) باشد و نوع زندگی او مردم را به سوی فرهنگ عاشورا جلب کند.

وی خاطر نشان کرد: مداحان و سخنرانان باید با خدای حسین معامله کنند،  رضایت الهی را در نظر بگیرند و قصد آنها جلوه کردن و گُل کردن نباشد و دچار دنیا زدگی و دنیا گرایی نشوند و برای بانیان بر سر مسائل مالی خط و نشان نکشند.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه محتوایی را که سخنرانان و مداحان ارائه می‌کنند، باید متقن و مستند باشد، ادامه داد: باید از بیان مطالبی که از سند درستی برخوردار نیست، پرهیز کرد.

وی ادامه داد:  باید مداحان و سخنران ابا عبدالله(ع) با مطالعه مقتل‌های معتبر از جمله مقتل جدیدی تحت عنوان «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا» که شامل دو جلد است و با کار گروهی چندین ساله تاریخ پژوهان تحت نظر حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی منتشر شده است، به بیان مطالب بپردازند تا نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد.

استاد آبایی با بیان اینکه نفس کشیدن زیر خیمه امام حسین(ع) نورانیت و برکت به همراه دارد، در توصیه به خانواده‌ها تصریح کرد: خانواده‌ها همراه با فرزندانشان مجالس اباعبدالله(ع) را پر رونق برگزار کنند و سعی کنند نقشی هر چند کوچک در دستگاه امام حسین(ع) داشته باشند.

وی با اشاره به آیه «يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ » (هركس شعائر الهي را بزرگ دارد ، اين كار نشانه‌ي تقواي دلها(ی آنها) است. حج آیه 32) گفت: باید مجالس امام حسین(ع) را هر چه باشکوه‌تر، با عظمت‌تر و گرم‌تر برگزار کرد و نشستن، برخاستن و ظاهر عزاداران به گونه‌ای باشد که به تأیید حضرت زینب(س) و ابا عبدالله(ع) برسد.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.