روزنامههای حامی دولت از گران شدن بنزین چگونه نوشتند
به گزارش یزد آوا، روزنامههای حامی دولت، امروز با تغییر موضع نسبت به روزهای قبل، به حمایت از گران شدن بنزین پرداختهاند و حتی برخی مدعی شدهاند که با گران شدن بنزین، تورم کمتر خواهد شد. یک نمانده مجلس هم گفته که استفاده از شهرهای جدید برای مسکن مهر در حالی مورد انتقاد دولت فعلی است که جانمایی این شهرها در زمان مسئولیت خود عباس آخوندی در وزارت مسکن (در دولت سازندگی) انجام گرفته بود.
سایر مطالب مهم روزنامهها در ادامه میآید.
* آرمان
- افزایش قیمت بنزین باعث کاهش تورم میشود
این روزنامه حامی دولت با دفاع از گران شدن بنزین در یادداشتی نوشته است: دولت به لحاظ اقتصادی اولا چارهای جز افزایش قیمت حاملهای انرژی نداشت و ثانیا این تکلیف قانونیای بود که مجلس برای دولت تعیین کرده است بنابراین باید این اقدام انجام میشد. ممکن است که درباره نحوه اطلاعرسانی درمورد حذف این یارانهها و افزایش قیمت حاملهای انرژی سوالات و ابهاماتی داشته باشیم اما درمورد اصل و ضرورت انجام این کار هیچگونه جای بحثی نیست.
شواهد تجربی بسیار غنی در نیم قرن گذشته در اقتصاد ایران به دفعات و کرات ثابت کرده که هیچ رابطه روشن و «تعیینکنندهای» بین افزایش قیمت حاملهای انرژی یا هر کالا و خدمات دیگری با افزایش شاخص تورم وجود ندارد و اصلیترین عامل شتاب گرفتن نرخ تورم دستکم در اقتصاد ایران همواره بیانضباطی مالی دولت، کسری بودجه و به تبع آن چاپ نقدینگی بدون پشتوانه توسط قوه مجریه بوده است.
بنابراین اگر دولت انضباط مالی و پولی را رعایت و همزمان تلاش کند که کسری بودجه خودش را از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی که مصوبه قانونی هم است، کاهش دهد، درست است که در ابتدای امر ممکن است اینطور بهنظر آید که قیمتها در بعضی زمینهها افزایش یافته اما از آنجا که منجر به کاهش شاخص تورم میشود درمجموع اقشار فرودست اجتماع هستند که برندگان اصلی این ماجرا میشوند...
به نظر میرسد اقدام اخیر دولت در افزایش قیمت حاملهای انرژی حداقل 5هزار میلیارد تومان به منافع دولتی برای پوشش هزینههای دولت اضافه میکند یا معادل همین مبلغ از هزینه و کسری بودجه دولت کم میکند که مستقیما میتواند به کاهش نرخ تورم کمک کند. نرخ تورمی که مطابق آخرین آمارها از 14درصد در اردیبهشت پایینتر رفته و درمورد مواد غذایی که قوت اصلی و مورد مصرف اصلی فقیرترین گروههای اجتماعی ایران است تکرقمی شده است.
به همین دلیل است که میبینیم این افزایشها با وجود فقدان اطلاعرسانی توسط دولت چقدر با خیال راحت و آرامش توسط جامعه مورد پذیرش قرار میگیرد.
- مجلس نباید در موضوع گرانی بنزین از دولت سوال کند
این روزنامه از انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به افزایش قیمت حاملهای انرژی هم گلایه کرده و نوشته است: در شرایطی که کلیه مراحل و فازهای طرح هدفمندسازی یارانهها مورد تاکید و تائید خود مجلس بودهاست، بار دیگر بیژن نامدارزنگنه، اینبار بهدلیل حذف بنزین سهمیهای به مجلس فراخوانده شده است.
بهانه مجلس اینبار این است که دولت بدون اطلاع مجلس اقدام به افزایش قیمتها نمودهاست. اما مساله بر سر این است که در قانون هدفمندسازی یارانهها، هیچ مرز زمانی مشخصی برای اینکه دولت وظیفه خود را در ارتباط با افزایش قیمت سوخت (بنزین) تهیه دیده نشده که این خود از خلاءهای قانون هدفمندسازی یارانههاست.
پرسش اصلی این است که آیا در دولت قبل نیز برای افزایش قیمتها از قبل با مجلس هماهنگی وجود داشت و از همه مهمتر، آیا مجلس نسبت به این عدم هماهنگی واکنش نشان میداد؟ تمام این اقدامات در شرایطی انجام میشود که دولت و مسئولین اجرایی هنوز برای حفظ بخشی از منافع مردم نسبت به دولت قبل حساسیت بیشتری نشان میدهند.
به نظر میرسد در شرایطی که دولت با کسری بودجه سالانه 50هزار میلیارد تومانی مواجه است، مجلس باید حداکثر یاری را به دولت برساند تا بتواند هزینههای عمده اداره کشور را کاهش دهد.
در این شرایط شاید از دید بسیاری از کارشناسان دولت بهجای تمرکز روی بحث هدفمندسازی یارانهها و حذف یارانهها و سهمیه سوخت، به دولت در زمینه کاهش هزینههای اداری و جاری و افزایش مالیات بخشهای نامولد فشار میآورد، مساله بیش از پیش قابل حلوفصل بود. اما در شرایطی که بخش عمدهای از هزینههای مازاد عمرانی و فرهنگی کشور ممکن است با اعمال نظر برخی نمایندگان به دولت ایجاد میشود، نمیتوان در جایگاه قوه مقننه ادعای نظارت بر دولت داشت و انتظار داشت دولت برای کاهش هزینههای خود اقدامی در جهت کاهش هزینههای جاری خود نکند.
البته ناگفته نماند که تعلل خود دولت در زمینه حذف یارانه ثروتمندان نیز از نکاتی است که در این زمینه حائز اهمیت است. بنابراین باید این سوال را نیز پرسید که چرا تاکنون مجلس برای تعلل چندماهه دولت برای اجرای این دستور وزیر و مسئولی را از قوه مجریه احضار نکردهاند؟
* آفتاب یزد
- گران شدن بنزین، رانتها را کاهش داد
این روزنامه اصلاحطلب درباره افزایش قیمت بنزین اینطور نوشته است: تک نرخی شدن سوخت و انرژی و به صورت خاص بنزین، در واقع در یک مجموعه کلی مطرح می شود و اصولا برای شفاف سازی قیمت گذاری در اقتصاد قاعدتا باید از تنوع نرخ دوری کرد تا عملا هم در واقع مصرف کننده ها و پرداخت کننده های نرخ های متنوع از این حالت روانی بهره مند شوند که به عنوان مصرف کننده مورد تفکیک واقع نمی شوند و از یک سو هم فرصت های سودجویی و احتمالا شرایط خاص رانت در آن نرخ گذاری خاص از بین می رود.
در نتیجه افزایش نرخ در صورت نیاز پدیده درستی است و می باید بعد از گذر از شرایط استثنایی که مملکت در سال های گذشته داشت، بالاخره نرخ بنزین به عنوان سوخت اصلی محرک حمل و نقل کشور تک نرخی می شد.
* ابتکار
- سهمیهبندی بنزین از اساس غلط و به زیان اقتصاد کشور بود
این روزنامه حامی دولت هم از حذف سهمیهبندی بنزین به طور تمامقد دفاع کرده و در مذمت این طرح نوشته است: این اقدام از همان روز اول با اما و اگرهای بسیار و چالشی فراگیر مواجه شد و دولت گذشته و فعلی، طی این سالها، سعی و خطاهای بسیاری را برای رفع نقایص و عوارض این روش توزیع سوخت آزمودند...
با گذشت هشت سال از اجرای سهیمه بندی سوخت و 4.5 سال از اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی (موسوم به هدفمندسازی یارانه ها) هم دولت اعتدالیِ نیمه اصلاح طلب! و هم مجلس کاملا اصولگرا به این نتیجه رسیده اند که راهی که محمود احمدی نژاد پیش پای اقتصاد کشور گذاشت از اساس غلط بود و نسخه نجات اقتصاد ایران نه آن سهمیه بندی سوخت بود و نه این نظام یارانه نقدی...
کارشناسان اقتصادی بارها با کنار هم قراردادن اقلام مختلف سبد کالاهای تاثیرگذار بر نرخ تورم، سهم واقعی افزایش قیمت انواع سوخت و انرژی بر تورم را حداکثر 2 تا 4 درصد اعلام کرده اند. یک محاسبه سرانگشتی و دودوتا چهارتا هم نشان می دهد که با تک نرخی شدن قیمت بنزین ماهانه فقط 18هزارتومان به هزینه های زندگی خانواده های دارای خـــودروی شخصــی اضافــه می شود.با در نظر گرفتن حدود درآمدها، مخارج و هزینه های یک خانواده متوسط ایرانی بین 1 تا 2 میلیون تومان است که در هرحال رقم 18 هزارتومانی افزوده شده به هزینه زندگی حدود یک تا دو درصد کل هزینه زندگی است و چندان قابل توجه نیست...
گروهی دیگر از منتقدان و مخالفان، چرایی اعلام ناگهانی این تصمیم و بی خبر نگهداشتن مردم را بهانه کرده اند. آنها میگویند که دولت مردم را محرم ندانسته است و باید از مدت ها قبل، تصمیم خود برای تک نرخی شدن بنزین و گازوییل را اطلاع رسانی و پس از آن اقدام به این امر میکرد.
احتمالا حافظه این دسته از منتقدان کوتاه مدت است و حوادث متاثر کننده و صفهای کیلومتری بنزینی و سبدکالایی و باقی قضایایی که در سالهای گذشته برای هیچ! و برپایه داده ها و تفاسیر غلط بخشی از جامعه روی داد، را از یاد بردهاند، یا خود را به بی خبری و بی اطلاعی زده اند و یا برپایه بی اطلاعی و بی خبری از واقعیت های جامعه ای که در ان زندگی می کنند، قضاوت میکنند.
* وطن امروز
- بیاعتمادی نتیجه اطلاعرسانی ناقص دولت
این روزنامه از اطلاعرسانی ناقص دولت انتقاد کرده و نوشته است: دولت بعد از اطلاعرسانی ناقص و غیرمسؤولانه درباره حذف سهمیه بنزین خودروها کار سختی در کنترل قیمتها خواهد داشت. به گزارش «وطنامروز»، اطلاعرسانی ناقص و اقدامات غافلگیرانه مانند حذف سهمیه بنزین خودروها، قطع یارانه نقدی و گران شدن نان، اعتماد عمومی به دولت را کاهش داده و قطعا مسؤولان باید برای کنترل قیمتها و عدم ایجاد موج گرانی انرژی بیشتری صرف کنند.
سرگردانیای که در پی عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه به وجود آمده بود حتی دامن زیرمجموعههای وزارت نفت را هم گرفت تا جایی که رئیس انجمن جایگاهداران اعتراف کرد برای کنترل اوضاع مجبور به دروغگویی شده است...
قطعا دیوار بیاعتمادی بین دولت و ملت با اقدامات غافلگیرانه و بدون اطلاعرسانی درست و شفاف در حوزههای حساسی مانند سوخت و یارانه نقدی بلندتر میشود و جای شگفتی دارد که مسؤولان دولتی عملا از فضای ابهامآلود استقبال میکنند و دست از غافلگیری مردم برنمیدارند.
دولت درباره سهمیهبندی بنزین قبل از انتشار اخبار کذب رسانهها درباره واریز سهمیه بنزین خردادماه باید اطلاعرسانی میکرد که به علت اتخاذ تصمیمات جدید سهمیه بنزین خرداد واریز نمیشود تا حداقل مردمی که منتظر سهمیه بنزین بودند سرگردان نشوند.
* اعتماد
- کرایهها خودسرانه افزایش یافت
این روزنامه اصلاحطلب از افزایش کرایه تاکسیها با گران شدن بنزین خبر داده است: انتشار خبر حذف بنزین سهمیهای برای خودروهای عمومی و تاکسیها، در نخستین ساعات روز سبب شد کرایه تاکسی در بسیاری از مسیرها خودسرانه از سوی رانندگان افزایش یابد...
گزارش میدانی «اعتماد» از سطح شهر نشان میدهد که برخی از تاکسیداران صبح روز دوشنبه زمانی که برای پر کردن باکهای خودروی خود به جایگاههای سوخت مراجعه کردهاند با کارتهای سوخته شده سوخت خود مواجه شدند و مجبور شدند تا از بنزین آزاد برای آغاز روز کاری خود استفاده کنند؛ اتفاقی که به راحتی دستمایه افزایش کرایههای تاکسیهای خطی و گردشی شده است.
در روز گذشته برخی رانندگان تاکسی با استناد به این موضوع بر کرایههای مسیرهای خود افزودند و معتقدند وقتی دولت بنزین را بدون خبر گران میکند و برخلاف اعلام خود، کارتهای سوخت تاکسیها را هم میسوزاند، ما باید هزینههای خود را با افزایش کرایه جبران کنیم. یک تاکسیدار حتی در مواجهه با اعتراض یکی از مسافران که به جای کرایه ١١٠٠ تومانی مصوب شهرداری ١٣٥٠ تومان گرفته بود با عصبانیت گفت: «اعتراضتان را به دولت بگویید هیچ کس پاسخگوی ضرر و زیان ما نیست پس چرا ما باید جبرانکننده اقدام دولت باشیم.»
در عین حالی یکی دیگر از تاکسیداران در مسیر رسالت – سیدخندان نیز در تایید حذف کارت سوخت خود به «اعتماد» گفت: «روز جمعه طبق روال هر ماه سهمیه سوختم واریز شد اما روز گذشته وقتی برای پر کردن باک خودرو به جایگاه رفتم با کارت سوخته بنزین مواجه شدم که یکی از متصدیان جایگاه از احتمال سوخته شدن کارت تاکسیداران طبق نظر دولت خبر داد و حتی گفت از صبح روز دوشنبه تعدادی از تاکسیداران که به جایگاهش مراجعه کردهاند با کارتهای سوخته مواجه شدهاند.»
- نگرانی از کاهش رأی نمایندگان حامی دولت با گران شدن بنزین
ابراهیم نکو نماینده حامی دولت در یادداشتی در روزنامه اعتماد نسبت به افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و دلایل جالبی برای انتقاد خود مطرح کرد است: قطع سهمیه بنزین و پیشنهاد یک وزارتخانه در مورد افزایش قیمت گاز خانگی، در شرایط کنونی و از سوی دولت مورد تردید جدی قرار دارد. زیرا اجرای چنین طرحهای پر ریسکی آنهم در سال انتخابات مجلس تنها میتواند نمایندگان حامی دولت را در انتخابات تضعیف کند و دست بالا را به مخالفان دولت بدهد...
به هر حال اگر از لحاظ سیاسی هم به اقداماتی از این دست نگاه کنیم، مهمترین تاثیر آن کاهش محبوبیت دولت و هواداران او است. وقتی برنامهای اجرا میشود و نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی ندارند، در حوزه خود زیر سوال میروند و مردم به سمت نارضایتی میروند چرا که میبینند دولت حتی مجلس را هم مطلع نکرده است.
در نهایت اگر تمام این مسائل بدون برنامهریزی اصولی انجام شود، ممکن است به اصطکاک جدی مردم ناراضی و دولت بینجامد. دولت در شرایط فعلی باید تمام تلاش خود را بر عدم تاثیرگذاری افزایش قیمت بنزین بر کالاهای دیگر بگذارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا میتوان توجیه دولت برای اجرای این کار را، که همان کسری بودجه است، پذیرفت.
از سوی دیگر هم دولت باید حتیالمقدور از افزایش قیمت گاز بپرهیزد و اگر هم در نهایت این کار را اجرایی کرد، تدابیر لازم را بهکار ببندد تا زندگی اقشار ضعیف بیش از پیش تضعیف نشود.
* ایران
- بنزین گران نشده است
روزنامه دولت هم با حمایت از گران شدن بنزین نوشته است: کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی به استقبال از این طرح رفتهاند و اجرای آن را برای اقتصاد ملی مطلوب ارزیابی کردهاند. به اعتقاد آنها هم اکنون در تمام کشورهای دنیا تک نرخی بودن سوخت در حال اجراست و هر چه دولتها از یارانهای که به بخش انرژی پرداخت میکنند بکاهند و فاصله بگیرند بهتر میتوانند برنامههای اصلاح اقتصادی خود را پیش ببرند...
افزایش قیمت بنزین رخ نداده و در این مقطع تنها تغییر قیمت از سهمیهبندی به آزاد است. حدود از 70میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین در کشور بیش از چهار پنجم به صورت آزاد مصرف میشد از اینرو برداشته شدن سهمیه بنزین نمیتواند مشکلاتی را ایجاد کند و حتی میتوان گفت اتفاق جدیدی رخ نداده است...
افزایش قیمت بنزین برای جبران هزینههای ناشی از هدفمندی یارانهها و پرداخت یارانه نقدی است، بنابراین طبیعی بود که امسال قیمت بنزین افزایش یابد...
در مورد بنزین هم مانند یارانه نقدی مشکلاتی وجود دارد.افرادی بودند که خودرو ارزان قیمت خریداری و از سهمیه آن استفاده میکردند.چنین اقدامی فقط هزینهها را بالا می برد و دولت مجبور بود یارانهای را پرداخت کند که به درستی تفکیک نشده است. به هر حال مقوله کوپن ایجاد تبعیض میکند و کاملا فسادآور است لذا دولت با توجه به این نگاه تصمیم گرفت قیمت بنزین را تک نرخی کند و این یکی از اقدامهای شایسته دولت بود...
سال گذشته با آنکه قیمت بنزین افزایش پیدا کرد ما با کاهش نرخ تورم روبهرو شدیم بنابراین نگرانی از بابت اصلاح قیمت بنزین و تک نرخی شدن آن از نظر علمی جایگاه مناسبی ندارد و قطعاً این امر عامل افزایش نرخ تورم نخواهد شد.دولت با اصلاح قیمت فرآوردههای نفتی درآمدهای خود را افزایش میدهد از اینرو باید از تصمیمگیری دولت در این بخش حمایت کرد.
* جوان
- دولت یازدهم تمام نسخههای دولت دهم را برای اقتصاد میپیچد
این روزنامه در یادداشتی درباره سیاستهای اقتصادی دولت یازدهم نوشته است: دولت تدبیر از نخستین روزهای آغاز به کارش مدام از سیاستهای دولت قبل ایراد گرفت، اما اکنون پس از دو سال تمام نسخههای دولت دهم را برای اقتصاد میپیچد، به عنوان مثال دولت گذشته هم تثبیت، افزایش و هم کاهش نرخ سود بانکی را تجربه کرد، دولت تدبیر با ورودش تمام دولتهای گذشته را سیاه و تاریک اعلام کرد، اما همچنان در نرخ سود بانکی راه دولت گذشته را پیش رفت.
همینطور دربخش مسکن، اعلام شد که دولت با حمایت از مسکن مهر، منابع کشور را هدر داد، اما اکنون سیاستی که محکوم کرده بودند را بار دیگر دردستور کار قرار دادند و برای خروج از رکود تسهیلات بانکی مسکن را افزایش دادند و از حمایت از این صنعت سخن میگویند.
متأسفانه معضل اصلی اقتصاد کشور ذهنیت دولتمردان است، آنها در شرایطی نسخه خروج از رکود را ارائه میدهند که در آن تمام راهکارهای دولت گذشته که زمانی توسط خودشان محکوم شده، آمده، از حمایت از مسکن گرفته تا صنایع کوچک که گفته میشددر دولت دهم منابع کشور را هدر داده و بازدهی نداشتهاند.
دولتها آموختهاند با هرمسئله اقتصادی، برخورد سیاسی داشته باشند، به محض اینکه وارد کنندهای کالای مورد نظرش را به گمرک ایران میرساند، تعرفهها برداشته میشود و پس از ترخیص از گمرک، قیمتها گران میشود و... و متأسفانه در هیچ کجا از این تصمیمات منافع مردم درنظر گرفته نمیشود و واقعیات همچنان درپس آمار و ارقام دولتی پنهان میشود.
- جانماییهای بد مسکن مهر کار خود آخوندی است
روزنامه جوان درباره مسکن مهر نوشته است: انتقاد از جانمایی نامناسب مسکن مهر در حالی ورد زبان وزیر راه و شهرسازی است که به گفته نماینده کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جانمایی شهرهای جدیدی چون پردیس و پرند و برخی شهرهای جدید نیز در زمان مسئولیت خود عباس آخوندی در وزارت مسکن انجام گرفته است، حال این پرسش مطرح میشود که آیا وزیر راه و شهرسازی فراموش کرده است سالها پیش این جانماییها توسط وی یا وزارتخانه متبوعش انجام گرفته است...
یکی از نقدهای مکرری که به طرح ملی مسکن مهر وارد است مربوط به جانمایی نامناسب مناطقی است که مسکن مهر در آنها ساخته شده و این در حالی است که گویا عمده مناطقی که مسکن مهر در آنها در حال ساخت است در گذشته و در زمانی که عباس آخوندی متصدی وزارت مسکن بود انجام گرفته و تنها در دولتهای نهم و دهم این مناطق به واسطه ساخت مسکن مهر بارگذاری شده است.
در این باره علیرضا خسروی اظهار داشت: اغلب جانماییهای سایتهای مسکن مهر در دولتهای پیش انجام گرفته است و در دولت احمدینژاد تنها این مناطق بار گذاری شد.
* جهان صنعت
- افزایش هزینه حملونقل قطعی است
با وجود اظهارات مسئولان دولتی درباره عدم افزایش هزینه حملونقل با گران شدن بنزین، مسعود دانشمند فعال حوزه حملونقل جادهای به روزنامه جهان صنعت گفته است: افزایش نرخ سوخت بهطور حتم در حملونقل تاثیر گذار است، دولت وقتی روی قیمت سوخت دست میگذارد آثار آن روی قیمت کالاها و خدمات مشخص میشود و به نظر میرسد حداقل 10 درصد افزایش قیمتها را در بخشهای مختلف حملونقل داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه تجربه سالهای گذشته نشان داده که افزایش نرخ سوخت، قیمت کالاها را افزایش میدهد، اظهار داشت: افزایش قیمت کالاها هم باز به رشد نرخ خدمات شرکتهای حملونقل برمیگردد زیرا تمام اینها به صورت زنجیرهای به هم مرتبط هستند.
دانشمند به افزایش نرخ لوازم یدکی خودروها و وسایل نقلیه سنگین اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت تمامشده کالاها بر لوازم یدکی خودروها هم تاثیرگذار است بنابراین این چرخه پس از کالا دوباره به این بخش بازمیگردد و افزایش قیمت را به دنبال دارد.
این فعال حوزه حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه نمیتوان جلوی افزایش قیمت را گرفت، بیان کرد: افزایش قیمت بخش حملونقل ناگهانی نخواهد بود و به تدریج تاپایان سال میتوان اثرات این افزایش را در بخشهای مختلف دید.
وی در خصوص تعیین دستوری قیمتها از سوی دولت، اظهار داشت: کل حملونقل جادهای برونشهری در اختیار بخشخصوصی است و دولت نمیتواند تاثیر زیادی در قیمتها داشته باشد و اعمال نظری کند زیرا قیمتی را تعیین میکند که بخشخصوصی آن را نمیپذیرد بنابراین کالاها جابهجا نمیشود.
دانشمند تصریح کرد: تعیین نرخ دستوری فقط باعث تخلف در بارنامهها شده و مانند دورههای گذشته که در بارنامهها پشتنویسی میشد یا اینکه مبلغی اضافهتر از بارنامه از صاحبان کالا دریافت میشد باز هم اتفاق میافتد که این هم در نهایت بر قیمت کالاها تاثیرگذار است و اینطور نیست که دولت بتواند با فشار به بخشخصوصی قیمتها را کنترل کند.
* شرق
- گران شدن بنزین در راستای اجرای عدالت اجتماعی است
این روزنامه حامی دولت هم درباره گران شدن بنزین نوشته است: با افزایش نرخ سوخت، بخشهای مختلفی از اقتصاد، از سبد معیشتی خانوار گرفته تا بخشهای تولیدی کشور، تحتتأثیر قرار گرفتند؛ امری که بسیاری از کارشناسان بر آن تأکید دارند، اما در راستای اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها از سوی دولت اعمال شده است.
ازآنجاکه مقرر شده است تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه بهای فرآوردههای نفتی در کشور به ٩٠درصد فوب خلیجفارس برسد، از نظر قانونی دولت در جهت برنامه پنجم و برنامه آزادسازی قیمت انرژی حرکت کرده است. این در حالی است که دولت در آغاز سالِجاری اعلام کرده بود قصد ندارد قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهد، بهاینترتیب بهنظر میرسد دولت بدون اعلام رسمی، اقدام به آغاز فاز سوم هدفمندی یارانهها کرده است.
جبران کسری بودجه دولت نیز یکی دیگر از اهدافی بود که سبب درپیشگرفتن روشهایی ترکیبی ازجمله حذف یارانه نقدی برخی گروهها و افزایش نرخ بنزین شد، هرچند آنطور که پیداست افزایش قیمت گاز نیز در چند روز آینده به آن اضافه خواهد شد.
حال با حذف سهمیه بنزین، دولت میتواند ادعا کند افزایش قیمتی رخ نداده است و تنها اقدام به حذف سهمیه، در راستای اجرای عدالت اجتماعی کرده است، چراکه به اذعان کارشناسان، دولت میتوانست با افزایش نرخ بنزین هزارتومانی به هزارو٤٠٠ تومان، به همین درآمد چهار هزار میلیارد تومانی بدون حذف سهمیه برسد، اما این راه را با زیرکی تمام برگزید.
* همشهری
- بنزین تکنرخی آتشبیار تورم نشود
این روزنامه درباره تبعات گران شدن بنزین نوشته است: برآوردها نشان میدهد با آزادسازی قیمت بنزین معمولی و سوپر میزان درآمد دولت سالانه حدود 5.5هزار میلیارد تومان افزایش مییابد. همزمان با آزادسازی قیمت بنزین، قیمت دیگر فرآوردههای نفتی شامل گاز مایع، گازوئیل، نفت سفید و نفت کورههم برای دومین بار در دولت یازدهم افزایش یافت.
اقدام دولت در گرانکردن قیمت بنزین و دیگر فرآوردههای نفتی اگرچه برابر با قانون هدفمندی یارانهها بوده و قابل دفاع است، اما حذف سهمیه بنزین خودروهای عمومی و افزایش قیمت گازوئیل ممکن است موجب افزایش خودسرانه قیمت کالاها و خدمات عمومی شود. این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس و البته مردم انتظار داشتند سهمیه سوخت حملونقل عمومی دستکم در ماههای نخست و بهصورت یکجا لغو نشود...
در حوزه حمل و نقل نیز وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تک نرخی شدن قیمت بنزین، گفت: افزایش قیمت بنزین تأثیر جدی روی نرخ بلیتها ندارد. به گزارش همشهری عباس آخوندی مشخص نکرده است که آیا منظور او گران نشدن بلیت هواپیما خواهد بود یا شامل حملونقل درونشهری نیز میشود. او البته درباره تأثیر احتمالی گران شدن گازوئیل بر حملونقل کالا و مسافر نیز اظهارنظر نکرده است...
یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف سهمیه سوخت خودروهای شخصی گفت: با توجه به قانون هدفمندی یارانهها قیمت بنزین در سال پنجم اجرای قانون باید تک نرخی شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بهروز نعمتی در ارتباط با گرانی کالاهای اساسی، پس از تک نرخیشدن بنزین گفت: دولت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی و بازرسی مانع گرانی کالاهای اساسی شود و افزایش قیمتها را مدیریت و کنترل کند.
- جنگ رسانهای وزارت ارتباطات با سهامداران عمده مخابرات
همشهری در گزارشی نوشته است: جنگ رسانهای مخابرات و وزارت ارتباطات با ارسال پاسخهای پیاپی روابط عمومیها و اظهارنظر مسئولان بلندپایه 2 طرف وارد مراحل تازهای شده است...
ظاهرا اختلاف این روزهای مخابرات و وزارت ارتباطات بر سر برنامه توسعه و افزایش تعرفههاست. وزیر ارتباطات در 2هفته اخیر دستکم در 2سخنرانی، انتقادهای تندی را بر عملکرد شرکت خصوصیشده مخابرات وارد آورده و این شرکت را به تعلل در ارائه برنامه توسعه متهم کرده است. در مقابل شرکت مخابرات یک کپی از برنامههای توسعه خود را که به رگولاتوری ارائه کرده در اختیار رسانهها قرار داده، اما رگولاتوری در پاسخی متقابل برنامه مزبور را بهعنوان برنامه توسعه به رسمیت نشناخته است.
سهام شرکت مخابرات ایران در سال 87 از طریق بورس تهران واگذار شد. در 7سال گذشته سهامداران مخابرات در سایه حرکت کردهاند و با توجه به شایعات مطرح شده درباره ماهیت شبهدولتیشان تلاش کردهاند خیلی در چشم رسانهها نباشند اما تغییر ناگهانی مدیرعامل این شرکت چند روز قبل از مجمع عمومی عادی امسال و به تبع آن جنجالهای پیش آمده در جریان مجمع و پس از آن جنگ رسانهای با وزارت ارتباطات شرکت مخابرات را ناخواسته وارد حاشیه کرده است.
سهامداران خرد این شرکت در بورس تهران ماجرای جنجالهای اخیر را توأم با نگرانی دنبال میکنند، بهویژه آنکه مسئولان وزارت ارتباطات در پاسخ خود تلویحا به سهامداران خرد شرکت مخابرات هشدار دادهاند تداوم روند فعلی فقط منافع سهامداران عمده مخابرات را تأمین خواهد کرد.
در پی اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر نداشتن برنامه توسعه توسط مخابرات، این شرکت بزرگ فعال در بورس با صدور بیانیهای به این اظهارات واکنش نشان داد.در این بیانیه آمده است: شرکت مخابرات ایران در اجرای مصوبه دولت و با هماهنگی وزیر محترم ارتباطات طرح همکدی تلفن ثابت را با میلیاردها تومان هزینه و کاهش 10تا 30درصدی درآمد، با هدف ارائه خدمات مطلوبتر به مشترکان و قول وزیر برای جبران کاهش درآمد اجرا و گزارش اقدامات خود را در زمستان 93تقدیم ایشان کرد. باتوجه به فرمایشات مقام محترم وزارت ارتباطات مبنی بر عدمدریافت برنامه توسعه مخابرات، بهنظر میرسد همکاران محترم سازمان تنظیم مقررات یا دبیرخانه کمیسیون این برنامه را عمداً یا سهواً به ایشان نداده باشند.
مطالب مرتبط:
- ایران جزو ۱۰ کشور عرضهکننده بنزین ارزان
- بنزین ۱۰۰۰ تومان / درباره بنزین مجبور شدیم به مردم دروغ بگوییم!
- تدبیر به کنار؛ شأن و احترام مردم چه میشود؟!
- گرانیهای مشکوک دولت ادامه دارد
- قرار بود بنزین ۱۵۰۰ تومان شود/ افزایش قیمت بنزین تأثیری بر قیمت دیگر کالاها ندارد!
- دست انداز افزایش قیمت بنزین سر راه رانندگان تاکسی یزد
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|