Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در جلسه ستاد نوروزی ابرکوه مطرح شد

آثار تاریخی ابرکوه نشانه تمدن و فرهنگ غنی این شهر است/ انجمن ها و NGO ها دست های فعال میراث فرهنگی


جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی، با حضور مدیر کل میراث استان و اعضاء کمیته ابرکوه، در محل فرمانداری برگزار شد.

به گزارش سرو ابرکوه، روز گذشته جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی با حضور فاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان و اعضاء کمیته های نوروزی شهرستان برگزار شد.


آثار تاریخی ابرکوه نشانه تمدن و فرهنگ غنی این شهر است
سید نبی رسولی فرماندار ابرکوه اظهار کرد: بحث خدمات سفر در شهرستان دارای اهمیت فوق العاده است. زیرا ابرکوه در موقعیت دسترسی چند استان توریستی و گردشگری از جمله اصفهان، فارس و یزد قرار دارد. همچنین به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری شناخته شده است، که باید پتانسیل های آن را در بخش های مختلف معرفی کنیم.

رسولی افزود: نوروز که نماد همگرایی انسان ها و گرامیداشت خصلت های برجسته انسانی است، فرصت خوبی است که این نماد اجرایی شود، کاری که در دولت تدبیر و امید انجام شد.

وی گفت: ده کمیته ستاد خدمات نوروزی به دبیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، شامل: خدمات حمل و نقل، خدمات امداد و نجات، خدمات انتظامی- امنیتی و ترافیک شهری، هماهنگی امور شهرداری ها و دهداری ها، خدمات اسکان و رفاه، نظارت و تنظیم بازار، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، خدمات بهداشتی- سلامت و محیط زیست، برنامه ریزی و آمار، اطلاع رسانی- تبلیغات و امور فرهنگی، است.

فرماندار ابرکوه تاکید کرد: با توجه به آثار تاریخی ابرکوه نشان از یک تمدن و فرهنگ غنی است، تقاضا داریم امسال همه به ویژه اداره میراث فرهنگی، با برپایی سیاه چادر عشایر در ورودی و خروجی شهر و کنار سرو، نحوه مناسب راهنمایی گردشگران و ایجاد غرفه های متنوع از جاذبه های دیدنی شهرستان، به صورت ویژه به ابرکوه نگریسته شود.

رسولی با اشاره به همکاری عوامل صدا و سیما جهت پخش آداب و رسوم، فرهنگ، هنر و... شهرستان گفت: بوم گردی های ابرکوه باید کاری کنند که مسافران، توریست ها و گردشگران را جذب شوند و همه نقاط شهرستان را پوشش دهند. چرا که هر گردشگر؛ سفیری برای معرفی شهرستان است.


انجمن ها و NGO ها بازوهای فعال میراث فرهنگی/ اعلام آمادگی مشارکت با شهرداری
فاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن تقدیر از حسین حاتمی به عنوان شهردار منتخب شهرهای نمونه گردشگری کشور، اظهار کرد: موقعیت مکانی شهرستان که در گذرگاه تاریخ مورد توجه بوده و همچنین داشتن آثار تاریخی منحصر به فرد، ابرکوه را به یکی از شهرهای ویژه و خاص در حوزه گردشگری تبدیل کرده است.

دانش ادامه داد: به یقین معرفی ابرکوه به عنوان یکی از 14 شهر نمونه گردشگری صحتی بر ادعای فوق است و چنین رخدادی بی جهت نبوده است. نکته حائز اهمیت در مورد این شهر،  قرار داشتن در مسیر طریق الرضا(ع) است؛ لذا نه تنها در ایام نوروز بلکه در طول سال می تواند کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شعار طرح خوشامدگویی امسال«نوروز متفاوت» است، افزود: با توجه به فعال شدن بحث بوم گردی در ابرکوه، امسال تا پایان اسفند ماه، حدود 9 برناه آموزشی برای حوزه میراث فرهنگی پیش بینی شده است که یکی از آنها کلاس های آموزشی بوم گردی است که شامل حال این شهرستان هم می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، گفت: اعتبارات میراث فرهنگی در راستای ثبت آثار طبیعی و ناملموس محدود است، لذا از انجمن های حامی میراث فرهنگی و NGO ها درخواست می شود تا با فعالیت مختلف از قبیل نوشتن مقاله و ...، بازوهای فعال میراث فرهنگی برای معرفی آثار باشند.

دانش تصریح کرد: میراث فرهنگی آمادگی خود را برای مشارکت با شهرداری در راستای مرمت آثار باستانی اعلام می کند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که باید مشکلات سال های قبل در زمینه استقبال از مسافران نوروزی بررسی شود تا امسال چنین مشکلاتی نداشته باشیم.


انتخاب ابرکوه به عنوان دبیرخانه شهرهای نمونه گردشگری کشور
حسین حاتمی شهردار ابرکوه ابراز کرد: شهرداری می تواند در حوزه تهیه طرح توسعه مرکز محلات، اطراف آثار تاریخی و ...، پروژهای مرمتی مشارکتی با در صورت تأمین اعتبار با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری داشته باشد.

حاتمی تأکید کرد: با توجه به فعالیت های مسئولین ابرکوه و پتانسیل ها و ظرفیت های این شهرستان در حوزه گردشگری درخواست داریم تا با پیگیری های مسئولین استانی ،دبیرخانه شهرهای نمونه گردشگری کشور به ابرکوه داده شود؛ چرا که این یک بِرَند ملی خواهد بود که وارد استان یزد می شود .


از بین رفتن آثار تاریخی ناشی از قصور مسئولین
علی اسحاقی بخشدار بخش بهمن نیز ضمن گلایه از برخی مسئولان اظهار کرد: اگر امروز برخی از آثار تاریخی از بین می روند به خاطر قصور برخی از مسئولین در انجام وظیفه و بازدید از نقاط تحت مدیریت خود می باشد؛ علی ایحال اگر مشکلات بخش بهمن در حوزه میراث فرهنگی با ایجاد نمایندگی در این بخش از بین می رود، مسئولین استانی در این زمینه اقدام نمایند.

وی در ادامه خواستار ثبت تک بناها، باغ های بِکر، داشتن طرح برای مرمت آثار تاریخی، توسعه بوم گردی و ثبت آثار ناملموس در شهرستان شد.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد