Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

وقتی پاسخی راحت جایگزین اجرای طرح‌های ساده و مثمر ثمر می‌شود

بهانه «کمبود نهال زیتون» به‌جای تدابیر آینده دار برای شهر کم آب ابرکوه


در ایام درختکاری برخی مسئولین ابرکوه کمبود نهال زیتون را بهانه‌ای برای عدم تغیر کشت گیاهان کم آب‌خواه غیر مثمر همچون کاج و سرو کرده‌اند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ همه می‌دانند که طی چند سال اخیر ابرکوه یکی از شهرستان‌های استان یزد است، که با کاهش بارندگی و خشک‌سالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. چنانچه پیامدهای ناشی از این خشک‌سالی در مناطق مختلف شهرستان مشهود بوده و کمتر کسی است که متوجه آن نشده باشد.

لذا سال‌ها است می‌بینیم که در ماه اسفند و ایام درختکاری برخی مردم و مسئولین ابرکوه، از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست می‌کنند برای کاشت درخت به‌صورت همگانی یا انفرادی، نهال زیتون را جایگزین درختان غیر مثمر کنند.

این روزها اخباری با مضمون توزیع بیش از 12 هزار اصله نهال رایگان سرو خمره‌ای، سرو شیراز، کاج تهران، اقاقیا، سنجد زینتی، سنجد شیرین و تلخ، توسط منابع طبیعی در سطح شهرستان شنیده می‌شود.

درحالی‌که جهاد کشاورزی ابرکوه، پرچم کشت گیاهان کم آب‌خواه و پربازده را بالابرده و از کشاورزان خواسته کشت این گیاهان و درختان را در اولویت قرار دهند. (البته ناگفته نماند که همیشه کشاورزان و عموم مردم ملزم به اجرای طرح‌های حفظ منابع زیرزمینی آب و صرفه‌جویی هستند.)

و حتی شنیده‌شده است برخی دستگاه‌های متولی فضای سبز در شهرستان، باهدف کشت درختان مثمر با هماهنگی‌های انجام‌شده در استان و خارج از استان، جهت روز درختکاری تعداد زیادی نهال زیتون تهیه‌کرده‌اند.

اما به نظر این روزها اقدامات عملی جهت درختکاری خلاف این خواسته عمومی است. گویا برخی مسئولان شهرستانی، علاقه‌ای به جلوگیری از هدر رفت آب، حتی در این مورد جزئی نداشته و ندارند و بهانه‌هایی ازجمله کمبود نهال زیتون را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

درصورتی‌که همه می‌دانند نهال زیتون را باید با هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های قبلی از مناطق دیگر خریداری کرد نه در خود شهرستان ابرکوه، چراکه اگر ابرکوه دارای زیتون (درختی که شرایط رشد و نمو آن با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ابرکوه همخوانی دارد) بود، دیگر نیاز به فرهنگ‌سازی و ترویج کاشت آن نبود.

شرایط کاشت نهال زیتون به‌جای سرو و کاج نه‌تنها برای شهرستان ابرکوه بلکه برای کلیه شهرستان‌های استان یزد، که شهری کویری و کم آب هستند، مناسب‌تر می‌باشد.

درست است که کاج و سرو هم جز درختان کم آب‌خواه هستند ولی چرا به دنبال بهترین‌ها نباشیم، چرا زیتون نکاریم که از میوه آن‌هم بهره ببریم.

مسئولین مربوطه که خود بارها بر صرفه‌جویی، استفاده بهینه از آب و نگهداری منابع آبی تأکید کرده‌اند، اکنون در این روزها که فصل درخت و درختکاری است، می‌توانند به‌سادگی با کمترین هزینه کاشت زیتون و هر درخت میوه‌دار را جایگزین درختان غیر مثمر کنند، تا بدین نحو خود نیز متولی فرهنگ کاشت گیاهان کم آب‌خواه مثمر باشند.

انتهای پیام/ف
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد