Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

هجمه «چادرملو» به محیط زیست یزد؛

از شکار غیر مجاز تا هموار کردن مسیر انقراض یوز آسیایی


موارد متعددی از شکار غیر مجاز عوامل معدن مذکور در ارتفاعات مجاور معدن (بوزوآ) کشف شده و لیکن مجموعه مدیریتی به جای توجیه عوامل خود مبنی بر حساسیت زیست محیطی بالای منطقه ،برخورد با متخلفین از طریق تعلیق و یا اخراج عوامل متخلف، اقدامی قابل ذکر انجام نداده اند.

به گزارش سرو ابرکوه  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد نوشت: به استناد اصل پنجاهم قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سیاست ها و خط مشی های دولت گذشته و به خصوص دولت حاضر (دولت تدبیر و امید) وبه تبع آن استاندار و سایر مقامات ارشد استان ، حفاظت از محیط زیست در راس همه اولویت ها بوده و یک وظیفه همگانی محسوب می گردد.

لازم به ذکر است در خصوص تاکید مجموعه مدیریت معدن چادر ملو بر اینکه ، خارج از حوزه وظایف خود اقدامی را در راستای حفظ محیط زیست انجام داده اند.لازم به توضیح است شاید معدن چادر ملو از دیدگاه یک بعدی توسعه به نسبت، عملکرد نسبتا خوبی را در حوزه معدن در سطح استان به خود اختصاص داده باشد، لیکن از دیدگاه حوزه تنوع زیستی و منابع طبیعی در سال های گذشته عملکرد مناسبی نداشته و همکاری مجموعه مدیران و سیاست گذاران مجتمع چادرملو در بخش حفاظت از محیط زیست منطقه رضایت بخش نبوده است بطوریکه موارد متعددی از شکار غیر مجاز عوامل معدن مذکور در ارتفاعات مجاور معدن (بوزوآ) کشف شده و لیکن مجموعه مدیریتی به جای توجیه عوامل خود مبنی بر حساسیت زیست محیطی بالای منطقه ،برخورد با متخلفین از طریق تعلیق و یا اخراج عوامل متخلف، اقدامی قابل ذکر انجام نداده اند. علاوه بر آن وضعیت تخریب اراضی ،دپوی باطله های خشک،سدباطله ها و بطور کلی آلودگی های زیست محیطی معدن ،عدم توجه به حساسیت های پناهگاه حیات وحش ،قطع کریدورهای حرکتی گونه در معرض خطر انقراض یوزآسیایی بدون انجام اقدام حمایتی از جمله نقاط منفی در کارنامه زیست محیطی معدن چادر ملو است.

این در حالی است که استان یزد که دارای آب و هوای گرم و خشک بود و بخش اعظمی از فلات مرکزی ایران را در برگرفته با محدودیت های اقلیمی شدید مواجه بود و عوامل انسانی مزید بر عوامل طبیعی، آن را در فهرست 18 استان مواجه با خطر بیابانزایی قرار داده است. این استان سالهاست با مشکل خشکسالی شدید دست به گریبان است لذا اقدامات توسعه ای اگر بدین منوال و بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی ادامه یابد صرفا مصداق توسعه ناپایدار و تخریب سرزمین پیدا می کند در حالی که توسعه پایدار ، توسعه ای است که علاوه بر مرتفع نمودن نیازهای نسل فعلی ،بتواند پاسخگوی نیازهای نسل آتی هم باشد. لذا مقتضی است که عوامل معدن ضمن توجه بیشتر به مباحث زیست محیطی ،خود را در قبال حفظ محیط زیست و منابع حیات (آب، خاک، هوا) و به تبع آن پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه مسئول و موظف بدانند نه اینکه فکر کنند وظایف شخص یا ارگان دیگری را به دوش کشیده اند.

بدیهی است کارشناسان پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به نظارت مستمر در سالجاری بر اساس وظایف قانونی خود بر عملکرد مجتمع معدن چادر ملو جهت اقدامات بعدی خواهند نمود.
 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد