Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

دومین تخریب بافت تاریخی پس از ثبت ملی

امتداد بسترهای سنگی محله درب قلعه در معرض تخریب/ عضو هیأت امنای حسینیه درب قلعه: میراث فرهنگی یا زمین را بخرد یا اجازه ساخت و ساز دهد


دومین تخریب بافت تاریخی پس از ثبت ملی در حصار شهر و در امتداد بسترهای سنگی محله درب قلعه در حال انجام بود که به دستور مراجع قانونی و قضایی متوقف شد.

در حالی که مدت کوتاهی از ثبت 162 هکتار بافت تاریخی ابرکوه می گذرد، این بار امتداد بسترهای سنگی محله درب قلعه درمعرض تخریب قرار گرفت، اما این عملیات با اقدام میراث فرهنگی متوقف شد.
مجاهد کرباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفتگو با سرو ابرکوه، اظهار کرد: ادامه بسترهای سنگی ابرکوهی که بخشی از بافت تاریخی شهرستان را تشکیل می دهد، در حال تخریب بود که با اطلاع به موقع مراقب آثار تاریخی و هماهنگی های لازم با مراجع قضایی و نیروی انتظامی، این عملیات متوقف شد.

کرباسی با بیان اینکه این دومین تخریب بعد از ثبت بافت تاریخی است، ادامه داد: پس از حضور نیروی انتظامی و توقف عملیات، طی صورتجلسه ای مقرر گردید که هیچگونه عملیاتی بدون اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح و طی مراحل قانونی در این منطقه صورت نگیرد.

در پی اعلام این موضوع، خبرنگار سرو ابرکوه با حضور در منطقه مذکور، علت تخریب را از اهالی منطقه جویا شد که محمود حاتمی زاده یکی از اعضای هیأت امنای حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) درب قلعه اظهار کرد: این زمین که مساحت آن نزدیک به 3 هزار متر می باشد، در تملک حسینیه می باشد.

حاتمی زاده اضافه کرد: هیأت امنای حسینیه سال ها قبل این زمین را از مالکان آن جهت احداث آشپزخانه حسینیه خریداری کردند و مالکیت قانونی آن برای این حسینیه می باشد. لذا بر اساس نظر کارشناسان جهت احداث ساختمان مذکور و تأمین امنیت آن، باید این بسترهای سنگی خراب شود، هر چند که در حال حاضر هم این بسترها می تواند برای عابران خطرآفرین باشد. 

وی یادآور شد: حدود 3 ماه قبل برای آغاز عملیات ساخت و ساز، موضوع را به صورت کتبی به اداره میراث اطلاع داده اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم؛ همچنین درخواست صحبت با کارشناس ویژه میراث را هم داشتیم که با این موضوع هم مخالفت شد.

عضو هیأت امنای حسینیه درب قلعه تصریح کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی یا این زمین را بخرد و به تملک خود درآورد و یا اینکه زمینی دیگر به حسینیه واگذار کند.

یکی دیگر از اهالی حاضر در منطقه اذعان کرد: اگر میراث فرهنگی ادعای حفظ بافت تاریخی را دارد، بهتر است وضعیت خندق سنگی اصلی را که محل فاضلاب و زباله ها شده را ساماندهی و برای امنیت جان عابران که هر زمان امکان تخریب سنگ ها بر سر آنان وجود دارد، چاره ای بیندیشد.

در ادامه رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه، تأکید داشت: با توجه به اینکه، پیش از این، جرم بودن هر گونه تخریب، تغییر و مرمت بافت تاریخی به طرق مختلف از قبیل انتشار در رسانه ها، مطرح شدن در نماز جمعه و نصب بنر در سطح شهر، به اطلاع عموم رسیده بود، اقدام تخریب در این منطقه جرم محسوب شده و به صورت قانونی پیگیری می شود.

کرباسی با بیان اینکه طی بازدید کارشناسان دفتر فنی، این محدوده جزء بافت تاریخی محسوب می شود، گفت: پاسخ نامه اهالی مبنی بر ساخت و ساز در منطقه طی نامه ای در تاریخ 22 خرداد ماه 95 به اطلاع آنان رسیده است ضمن اینکه در مراجعه حضوری هیأت امنای حسینه، اهمیت تاریخی بسترهای سنگی به آنان اطلاع داده شده بود.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام به تخریب روند اخذ مجوز را سخت تر خواهد کرد، متذکر شد: اگر هیات امنا قصد ساخت و ساز دارد اول باید به شهرداری مراجعه کرده و مجوز تغییر کاربری زمین را بگیرد و ضمن اعلام مراتب به میراث فرهنگی، منتظر پاسخ استعلام آنان بماند. پس از ارائه طرح و نقشه ساختمان و تأیید کارشناس مربوطه می توانند عملیات خود را آغاز کنند.

این مقام مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد که جهت ساماندهی وضعیت فاضلاب ها و زباله ها در بافت تاریخی، قطعاً تمهیدات لازم توسط شهرداری و اداره آب و فاضلاب اندیشیده شده است.

انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد