Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئیس اداره منایع آب شهرستان ابرکوه:

بارندگی های اخیر خشکسالی ابرکوه را جبران نکرد/ کاهش 35 درصدی بارندگی در ابرکوه


رئیس اداره منابع آب ابرکوه گفت: مجموع بارندگی سال آبی جاری کمتر از 36 میلیمتر ثبت شده است، که این میزان در مقایسه با وضعیت نرمال شهرستان با کاهش 35 درصدی مواجه است.

به گزارش سرو ابرکوه، باقری رئیس اداره منابع آب ابرکوه اظهار کرد: اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در شهرستان ابرکوه منجر به کاهش افت سطح آب زیرزمینی و همچنین بهبود کیفیت آب چاه ها شده است.

رئیس اداره منابع آب ابرکوه با خبر تشکیل بیست و یکمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ابرکوه افزود: مجموع بارندگی سال آبی جاری کمتر از 36 میلیمتر ثبت گردیده که این میزان در مقایسه با وضعیت نرمال شهرستان با کاهش 35 درصدی مواجه می باشد به نحوی که بر اساس تحلیل ایستگاه های کلیماتولوژی کل کشور متاسفانه شهرستان ابرکوه در بین پنج ایستگاه کم بارش کشور در سال آب جاری قرار گرفته است.

باقری در ادامه افزود: متاسفانه در کنار کاهش فاحش نزولات جوی طی چند سال اخیر، برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی نیز موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی و به معنای واقعی "بحران آب" در شهرستان شده است که در همین راستا حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. 

وی اشاره کرد: شرایط بحران آبی شهرستان به نحوی است که در کنار مدیریت یکپارچه منابع آب، نیاز به بسیج همگانی و مشارکت عمومی در جهت برون رفت از این بحران می باشد. 

باقری با گزارش اقدامات صورت گرفته در سال 1395 بالاخص نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف کلیه چاه های غیر مجاز و انجام طرح خاموشی چاه های کشاورزی افزود: سال 1395 برای اولین بار با اقدامات همه جانبه شورای حفاظت منابع آب و تعامل ارزنده کشاورزان، گامی مثبت در جهت کاهش افت سطح آب زیرزمینی در سطح شهرستان برداشته شد به نحوی که طرح راه اندازی کنتورهای هوشمند و همچنین خاموشی یک ماهه چاه های کشاورزی شهرستان که به طور همزمان و در سطح کل شهرستان اجرایی گردید منجر به افزایش سطح آب زیرزمینی  (به میزان 44 سانتیمتر) و صرفه جویی به میزان 15 میلیون مترمکعب (در دشتهای ابرکوه و چاهگیر) شد.

وی افزود: از طرفی نیز  در اقدامی بی سابقه اجرای پایلوت طرح تحویل حجمی  در دشت چاهگیر شهرستان ابرکوه منجر به افزایش کیفیت منابع آب زیرزمینی به میزان 2480 میکرومهوس بر سانتیمتر شده است.

رئیس اداره منابع آب در ادامه افزود: با توجه به مصوبات قبلی شورای حفاظت، کمیته ای فنی متشکل از ادارات منابع آب، جهاد کشاورزی و توزیع برق بررسی های لازم جهت پیشنهاد طرح خاموشی در سال 1396 را انجام داده که بر اساس این طرح در سال جاری نیز طی دو دوره مختلف جمعا به میزان 45 روز خاموشی در سطح شهرستان برقرار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مطابق زمان بندی تعیین شده توسط شورای حفاظت منابع آب شهرستان در سال 1394 نصب کنتور های هوشمند و در سال 1395 تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز به اداره منابع آب تکلیف شده بوده است اضافه کرد: برای سال 1396 برخورد قاطع با هرگونه اضافه برداشت غیر قانونی در چاه های مجاز جزء برنامه های تکلیفی شورای حفاظت منابع آب می باشد که حسب اقدامات قبلی صورت گرفته درزمینه نصب کنتورهای هوشمند، از ابتدای سال 1396 اداره منابع آب مکلف به کنترل برداشت چاه های شهرستان بر اساس میزان آبدهی مجاز (مندرج در  پروانه) از طریق شارژ و کالیبراسیون کنتورهای هوشمند شده است.

باقری در انتها  افزود: "تشکیل اتاق فکر آب شهرستان" از دیگر مصوبات این شورا می باشد که امید است با فعالیت این اتاق راهکار های اساسی و یکپارچه جهت مدیریت بحران آب زیرزمینی شهرستان اتخاذ گردد.

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد