Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ مهران فاطمی

باور کنید مردم نامحرم نیستند!


نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا نمی‌توانند از یکسو معتقد باشند، تمام اطلاعات بانکی و مالی کشور را باید سوار بر نرم‌افزارهای FATF به دشمنانی داد که رسماً علیه ما جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند و از سویی دیگر موکلانشان را نامحرم دانسته و مخالف شفافیت آرایشان در مجلس باشند!

به گزارش سرو ابرکوه؛ ماجرای شفافیت آرا هم طنز تلخی است. در شرایطی که 170 نفر از نمایندگان طرح شفافیت آرای نمایندگان با دو فوریت را امضا کرده بودند، در روز موعود به دلیل آنکه رأی‌گیری مخفی بود تنها 60 نفر از این نمایندگان پای شفافیت آرا ماندند.

در این طرح پیش‌بینی‌شده بود که هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف شود، مجلس را به وسایل پیشرفته الکترونیکی مجهز نماید تا شمارش عده حاضران و غایبان و اسامی آنان در مجلس شورای اسلامی و اعلان رأی مخالف، موافق، ممتنع و کسانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند، با وسایل مذکور ممکن و میسر شود.

علاوه بر نتیجه آراء، اسامی و نوع رأی حاضران اعم از مخالف، موافق و ممتنع و نیز اسامی حاضرانی که در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند برای اطلاع عموم در سامانه جامع مذکور، در تبصره ماده ۸۱ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی ثبت و منعکس نماید. در موارد نقص فنی دستگاه‌ها حداکثر برای یک هفته رأی‌گیری با قیام و قعود یا طرق دیگر انجام خواهد شد.

شفافیت آرای نمایندگان در بسیاری از کشورها امری متداول است، به‌عنوان‌مثال در کنگره آمریکا می‎توان در مورد هر لایحه‎ای آرای هرکدام از نمایندگان را بررسی کرد؛ اما این شفافیت در حال حاضر برای نمایندگان مجلس در کشور ما وجود ندارد، چه‌بسا درگذشته که از تکنولوژی بهره‌مند نبودیم این شفافیت با قیام و قعود نمایندگان محقق بود.

از آثار مثبت طرح شفافیت آرا نمایندگان این است که لابی‌گری‌های زیان‌بار پشت پرده و راهروهای مجلس را کمتر می‌کند، نماینده لابی‌گر به‌راحتی نمی‌تواند پس از یک ماه باج‌خواهی و ساز مخالف زدن، یک‌شبه رای مثبت بدهد.

از دیگر مزایای طرح شفافیت آرای نمایندگان این است که نماینده می‌داند موکلانش از رای او خبردار می‌شوند و در انتخابات بعد این آرا را معیار گزینش یا عدم گزینش او قرار خواهند داد و این‌چنین انتخاب مردم بیش از آنکه متأثر از شعار باشد، مبتنی برآیند آرای 4 ساله نمایندگان خواهد بود.

طرح شفافیت آرای نمایندگان آن‌قدر مهم است که قید نمایندگان مخالف آن را از هر حزب و جریان و با هر سابقه‌ای هم که باشند، برای انتخابات 1398 بزنیم.

از مزایای دیگر این طرح این است که مردم متوجه می‌شوند کدام نمایندگان همان‌طور که لیستی به مجلس راه می‌یابند، لیستی و دستوری و بر اساس منافع حزبی هم رای می‌دهند و نه بر اساس منافع موکلانشان!

ضمناً طرح شفافیت آرا سبب می‌شود که نمایندگان ممتنع مجلس که صرفاً یک صندلی پرهزینه را اشغال کرده‌اند شناسایی شوند.

به‌هرتقدیر نمی‌شود نمایندگان مخالف طرح شفافیت آرا از یکسو معتقد باشند، تمام اطلاعات بانکی و مالی کشور را باید سوار بر نرم‌افزارهای FATF به دشمنانی داد که رسماً علیه ما جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند و از سویی دیگر موکلانشان را نامحرم دانسته و مخالف شفافیت آرایشان در مجلس باشند!
فیه تأمل

مهران فاطمی

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد