Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/

بحران اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان یزدی!


نویسنده ابرکوهی نوشت: حل مشکلات استان، عزم و همتی جهادی می طلبد تا با غلبه بر باتلاق رکود و رخوت و بی تصمیمی،فلک را سقف بشکافد و طرحی نو در اندازد!

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از ابرنیوز، یادداشت "بحران اشتغال ، ازدواج و مسکن جوانان یزدی!" نوشته مهران فاطمی را می خوانید.

– طی  چند سال گذشته اگر چه قیمت مسکن تغییر جدی نکرده است اما قیمت اجاره ‌بها ۵۰ درصد رشد داشته است‌‌‌ هر چند که بر اساس آخرین آمار قیمت یک متر مربع مسکن در سال ۹۴ در یزد ۷۸ برابر سال ۱۳۷۱ شده است!

– در ساله ای اخیر مستاجران، تمایل بیشتری به دادن رهن داشته، درحالی که موجران دریافت اجاره بها را ترجیح می دهند و در بیشتر مواقع این موجران هستند که به خواسته خود می‌رسند و فشار بیشتری به مستاجران وارد می‌ سازند!

– با این اوصاف، طی چند سال گذشته  تا کنون، شهروندان به ناچار حاضرند اجاره بیشتر بپردازند اما قادر به خرید مسکن نیستند‌‌!

– نتیجه آن که اگر بازار مسکن در شرایط فعلی باقی بماند و راه چاره‌ای برای ارزان کردن آن ارائه نشود و آداب و رسوم من درآوردی و پرهزینه ازدواج اصلاح نگردد نسل جوان چاره‌ای جز بالا بردن جدی سن ازدواج نخواهد داشت‌‌! چرا که دیگر نه قدرت خرید خانه دارد  ونه  قدرت پرداخت اجاره بها را! در کناروضعیت نابسامان مسکن، نرخ بیکاری۱۲.۷ که واقعی آن عددی در حدود ۱۸ درصد می باشد را اضافه بفرمایید!

– لازم به ذکر است  در سال ۸۰  رتبه استان یزد در نرخ ازدواج کشور ششم بوده است که در سال ۹۴ این رتبه به ۲۲ رسیده و تعداد ازدواج های استان کاهش یافته است ضمنا میانگین سن ازدواج استان یزد در سال گذشته ۲۷ و نیم برای مردان و ۲۲ و نیم برای زنان بوده است!

– سوال اینجاست که طی سال های گذشته چند مورد شورای مسکن استان به منظور حل مشکلات مسکن جوانان استان تشکیل گردیده است؟

– مسکن مهر که هیچ!، تکلیف مسکن اجتماعی پس از قریب به چهار سال  چه شد؟

– انجمن خیرین مسکن سازان استان ، چند واحد مسکن خیری را به جوانان عرضه نموده اند؟

– شورای فرهنگ عمومی، ستاد ساماندهی امور جوانان، کارگروه اجتماعی و بقیه شوراهای مرتبط چه برنامه عملیاتی برای اصلاح فرهنگ ازدواج استان و کم هزینه نمودن  و تسهیل آیین ازدواج ارائه نموده اند؟

– دستاورد عینی همایش پرهزینه خیرین و توسعه اجتماعی برای یزد و ازدواج جوانان یزدی چه بوده است؟

– دستاورد همایش پرخرج توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد در چشم انداز ۱۴۰۴ برای حل مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان چه بوده است؟

-و ده ها چرای دیگر؟

— باید اذعان نمود حل مشکلات استان، عزم و همتی جهادی می طلبد تا با غلبه بر باتلاق رکود و رخوت و بی تصمیمی، فلک را سقف بشکافد و طرحی نو در اندازد! نه اینکه با ارجاع  موضوعات به برخی جلسات بی فایده و همایش های بی مصرف به سرنوشت این بیت شعردچار گردد:

پی مصلحت مجلس آراستند !
نشستند و گفتند و برخاستند!

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (3 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد