Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسولان مربوطه در ابرکوه مطرح کردند

روش دفن زباله ها در ابرکوه، علمی نیست/ 60 درصد مصرف پلاستیک ها غیرضروری است/تصویب طرح جامع پسماند؛ بهترین راهکار دفن زباله ها


مسولان مربوطه در ابرکوه، مطرح کردند: در صورت تصویب طرح جامع پسماند در ابرکوه، خطر دفن روزانه 20 الی 25 تن زباله در شهرستان، که به روش غیر علمی انجام می شود، از بین خواهد رفت.

به گزارش سرو ابرکوه، نحوه جمع آوری و دفع زباله ها یکی از معضلاتی است که اگر به صورت غیرعلمی و خارج از چهارچوب اصول بهداشتی انجام شود، خطرات جبران ناپذیری برای انسان ها در پی دارد.

 


تصویب طرح جامع پسماند؛ راهکار رفع دفن غیرعلمی زباله های ابرکوه
حسین حاتمی شهردار ابرکوه، در خصوص چگونگی جمع آوری و دفن زباله های شهرستان در گفتگو با سرو ابرکوه، اظهار کرد: وضعیت جمع آوری و دفع زباله در شهرستان و حتی استان هم اکنون به صورت علمی انجام نمی شود و این موضوع در سطح کلان و کشوری هم با مشکلاتی مواجه است.

حاتمی تصریح کرد: در همین راستا شهرداری ابرکوه از سه سال قبل مدیریت پسماند را در دستور کار قرار داد و با مشاوران ذیصلاح مذاکراتی صورت داد، تا طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان را تهیه کند. هم اکنون این طرح، در استان و کارگروه های مربوطه تصویب و منتظر تأیید نهایی توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوری است.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع مدیریت پسماند، گودال جدید دفن زباله در منطقه ای که شرایط زیست محیطی، آب های زیرزمینی و بهداشتی در آن مد نظر قرار گرفته است، جانمایی شده و همچنین روش های تفکیک از مبدأ و از محل جمع آوری به صورت علمی و بهداشتی انجام می شود.

شهردار ابرکوه ضمن بیان این مطلب که زباله های بیمارستانی بسیار خطرناک است، اذعان کرد: امیدواریم که هر چه زودتر این طرح تأیید و به مرحله اجرا برسد. ضمن اینکه از مسئولین بیمارستان انتظار می رود با دستگاه های ایمن ساز زباله، روش های بسته بندی زباله در بیمارستان را به صورت علمی و بهداشتی انجام دهند.

حاتمی کنترل پساب کشتارگاه، تغییر سوخت کارخانه آسفالت از مازوت به گاز، نصب سطل های تفکیک زباله در سطح شهرستان، اهداء لوازم التحریر در ازای تحویل کاغذ باطله و ... را از جمله اقدامات انجام شده در بحث مدیریت جمع آوری پسماند عنوان کرد.

 


روزانه 20 الی 25 تن زباله در ابرکوه جمع آوری می شود
محسن فلاح زاده مسئول خدمات شهری شهرداری ابرکوه در رابطه با چگونگی جمع آوری و انهدام زباله در شهرستان گفت: در شهر ابرکوه همه روزه از ساعت 7:30 جمع آوری زباله ها توسط کارگران شهرداری آغاز می شود و بعد از آن در محل موقتی این زباله ها به ماشین های مخصوص منتقل شده و به گودال دفن انتقال می یابد.

فلاح زاده خاطرنشان کرد: در ایام معمولی روزانه حدود 14 تا 18 تُن و در ایام عید روزانه حدود 20تا 25 تُن زباله تولید می شود که پس از انتقال به گودال مخصوص که در 35 کیلومتری آخرین محدوده شهرستان قرار داد، هر چند وقت یک بار (به تناسب حجم زباله) سوزانده و بعد از آن دفن می شود.

وی تصریح کرد: شهرداری ابرکوه اقدامات بسیاری در راستای تفکیک زباله از مبدأ و فرهنگ سازی در این زمینه انجام داده است تا به یاری خدا با اجرای طرح جامع مدیریت پسماند بتوانیم علاوه بر رفع مشکلات زیست محیطی و بهداشت ناشی از دفع غیر علمی زباله ها، از زباله های قابل بازیافت نیز بهره برداری کنیم.

 


سوزاندن زباله ها باعث پراکنش مواد سرطان زا می شود/ 60 درصد مصرف پلاستیک ها غیرضروری است
حسن تیموری سرپرست اداره محیط زیست ابرکوه نیز در این خصوص اظهار کرد: این شیوه جمع آوری زباله ها در شهرستان ابرکوه علمی نیست و عواقب خطرناکی برای محیط زیست دارد. نبود فنس کشی اطراف گود زباله جهت جلوگیری از پراکندگی زباله، نفوذ شیرابه زباله ها به آب های زیر زمینی و سوزاندن زباله ها که نوعی احتراق ناقص مواد سوختنی است، موجب آلودگی هوا و پراکنش مواد سرطان زا در محیط می شود.

وی ضمن اشاره به مطرح کردن موضوع در شورای سلامت شهرستان، افزود: بهترین راه برای حل این مشکل تفکیک انواع زباله ها در مبدأ تولید یعنی منازل، مغازه ها، کارخانه ها و دیگر مراکز تولید زباله ها، مکان یابی جدید برای محل بازیافت پسماند و استقرار سایت و تجهیزات مربوطه، تغییر ساعت جمع آوری زباله ها از روز به شب، تشکیل کمیته پسماند طبق قانون و تعیین تکلیف دستگاه های متولی جهت انجام وظایف محوله در امر پسماندها است.

تیموری اذعان کرد: امروز زباله ها خصوصا پلاستیک و فرآورده های آن به عنوان معضل زیست محیطی درآمده است. در صورتی که طرح جامع پسماند که برای دو شهر ابرکوه و احمدآباد اردکان در دست اقدام است، با اعتبارات مناسب عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات در این زمینه را حل خواهد شد.

سرپرست اداره محیط زیست ابرکوه خاطر نشان کرد: هر خانوار ایرانی روزانه حدود 5 تا 7 کیسه پلاستیکی مصرف می کند، که 60 درصد آن غیر ضروری و 50 درصد آن، تنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرد، که بهتر از با فرهنگ سازی و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای (چند بار مصرف)، پلاستیک را از چرخعه مصرف انسان ها حذف کرد، تا بار آلودگی محیط زیست کم شود.

وی با بیان این مطلب که از پلاستیک های رها شده در طبیعت، مواد آلاینده به صورت گاز تولید می شود، عنوان کرد: در اطراف جاده ها به جای دیدن درخت با جنگل پلاستیک روبرو هستیم، که یکی از دلایل اصلی این معضل، تجزیه ناپذیری پلاستیک در کوتاه مدت (برخی می گویند تجزیه پلاستیک بین 200 الی 500 سال زمان می برد) است.

تیموری گفت: آمار نشان می دهد در بدن 40 درصد گونه های جانوری دریازی، پلاستیک یافت شده است و همچنین تغذیه برخی پرندگان و جانواران در محیط های خشک مثل ابرکوه زباله است، به مرور زمان میکروبهای این مواد از طریق مصرف پرندگان، ماهیان و... وارد چرخه غذایی انسان ها شده و سلامتی شان را تهدید خواهد کرد.

وی در پایان پراکندگی زباله ها در اطراف سایت و جاده ها، باعث به هم ریختن چرخه اکوسیستم می شود که نشانه آن تکثیر جانواران گوشتخوار مثل سگ، شغال، گرگ، روباه، سگ گرگ در سطح شهر و مناطق مسکونی است.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد