Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


رئیس جمهور یکشنبه در صحن علنی مجلس/ نحوه برگزاری جلسه رأی اعتماد ۳۳۰ دقیقه‌ای به سه وزیر پیشنهادی در مجلس


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از حضور روحانی، معاون اول و چند تن از معاونین و وزراء در جلسه روز یکشنبه مجلس برای رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خبر داد. نمایندگان مجلس در نشست علنی یکشنبه هفته آینده پارلمان به بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان می‌پردازند.

جلسه-رای-اعتماد-سه-وزیر-پیشنهادی

به گزارش سروابرکوه، حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس، با اعلام این خبر اظهارداشت:‌ دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به همراه برخی از معاونین و وزراء ساعت هشت صبح روز یکشنبه برای حضور در جلسه رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: البته رئیس جمهور در مدت حضور خود به دفاع از وزرای پیشنهادی خواهد پرداخت.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس‌جمهور حداکثر یک ساعت برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی زمان دارد.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه هفته آینده پنجم آبان ماه با تشکیل جلساتی علنی در دو نوبت صبح و عصر، صلاحیت و برنامه‌های رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و علی‌اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند و سپس صلاحیت سه وزیر پیشنهادی از سوی رئیس مجلس به رأی وکلای ملت گذاشته می‌شود.

قرار است در جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان، حسن روحانی رئیس‌جمهور برای دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن علنی پارلمان حضور یابد.

بر پایه این گزارش، رئیس‌جمهور یک ساعت فرصت دارد از سه وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. سپس برای هر یک از سه وزیر معرفی شده، ۲ نفر مخالف و ۲ نفر موافق به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه فرصت سخنرانی دارند. در نهایت هم وزرای پیشنهادی هر کدام ۳۰ دقیقه فرصت دارند از برنامه‌های خود در صحن علنی دفاع کنند.

در مجموع زمان بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی در مجلس ۳۳۰ دقیقه یعنی پنج ساعت و ۳۰ دقیقه زمان می‌برد که البته ممکن است برخی از مخالفان وزرای پیشنهادی از سخنرانی منصرف شوند که در این صورت موافق وزیر پیشنهادی نیز سخنرانی نمی‌کند، در نتیجه از زمان فوق‌الذکر کاسته خواهد شد.

طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس، در صورتی که بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی در نشست علنی صبح یکشنبه به پایان برسد، عصر روز یکشنبه، جلسه علنی برگزار نمی‌شود در غیر این صورت، پارلمان روز یکشنبه در نوبت عصر نیز جلسه علنی خواهد داشت.

طبق ماده ۲۰۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیئت وزیران، جلسات مجلس به طور متوالى تشکیل مى‏گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به­صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت.

در ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی نیز آمده است: قبل از تشکیل اولین جلسه بررسى برنامه‏هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هیئت وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول کلى و ترکیب هیئت وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه‏هاى جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت‌نام مى‏نمایند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتى از وقت خود را دراختیار نماینده دیگر قرار دهد.

رئیس‌جمهور یا کسانى که او تعیین خواهد نمود به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ مى‏دهند. درمورد هر وزیر دو نفر از نمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک­نفر مخالف و موافق هر کدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور، به مدت سى دقیقه براى دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بحث و بررسى براى تک تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‏گیرد، رئیس‌جمهور مى‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به طور یکجا از آنان دفاع نماید. پس از آن رأى‏گیرى به عمل مى‏آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رأى‏گیرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت.

در تبصره یک ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی تأکید شده است: در موارد معرفى یک یا چند وزیر (کمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اولیه رئیس‌جمهور به مدت یک­ساعت، بدون بحث در کلیات برنامه‏ها و ترکیب هیئت‏وزیران تنها در مورد برنامه‏ها و صلاحیت وزیران پیشنهادى به‏ترتیب فوق‏الذکر اقدام خواهد شد.

ماده ۲۰۷- درمورد اصول ۸۷ و ۱۳۶ قانون اساسى، کیفیت رأى اعتماد به وزیر یا هیئت وزیران و همه مسائل مربوط به آن طبق این آیین‏نامه خواهد بود.

تشخیص مسائل مهم و مورد اختلاف مذکور در اصل ۸۷ قانون اساسی که دولت مى‏تواند در زمینه آنها از مجلس رأى اعتماد بگیرد، با هیئت وزیران است.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد