Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

رئیس اداره میراث ابرکوه:

مرمت خانه های مشارکتی در ابرکوه با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 340 میلیون ریال


رئیس اداره میراث ابرکوه از پایان مرمت و ساماندهی خانه های مشارکتی در ابرکوه با اعتباری بالغ بر 1 میلیارد و 340 میلیون ریال خبر داد.

به گزارش سرو ابرکوه، عباس قدیریان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه با اعلام این خبر اظهار کرد:  از جمله این آثار می توان به خانه باغ قلعه خسروآباد یکی از بناهای تاریخی شهرستان ابرکوه که در دهستان فراغه و در روستای خسروآباد واقع شده است اشاره کرد که حدود ۴۰۰۰ مترمربع مساحت دارد.

قدیریان افزود: بنای مذکور با حصاری رفیع و چهاربرج در چهارضلع به صورت چینه ای بنا شده است و متعلق به دوره قاجار است و تحت شماره ۲۵۳۶۰ مورخ 18/12/87  در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اعتبار تحصیص داده شده به این طرح را 200 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از جمله موارد اقدامات  مرمتی آن می‌توان به اندود كاهگل پشت بام، اجرای سیمگل بدنه، اجرای شرفی و اجرای فرش کف اشاره كرد.

رئیس اداره میراث شهرستان خانه باغ عظيمي واقع در روستاي صفي آباد را دومین خانه نام برده و تصریح کرد: ورودي بنا درقسمت شمالي و داراي گچ بري هاي بسيار زيبا و نفيس در قسمت حياط مي باشد كه با سيمگل با رنگ زرد همراه با دم گيري، زيبايي خاصي به بنا بخشيده است و قدمت بناي مذكور پهلوي است.

وی افزود: این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ با شماره ثبت 22775  به ثبت رسیده است و مرمت آن شامل جمع آوری و تخریب دیوار چینه قدیمی و پی کنی، تهیه مصالح و اجرای دیوار چینه، تهیه مصالح و اجرای آجر فرش 20 در 20 قم با هر ملات، اجرای بندکشی با پودر سنگ و سیمان سفید، اجرای اندود کاهگل ته کش به ضخامت 5/2 سانت می باشد با اعتباری بالغ بر  140 میلیون ریال است.                                                                                                                                                   

قدیریان خانه باغ اسفندیار خان مربوط به دوره پهلوی اول و در بخش مرکزی، دهستان تیرجرد، روستای فیروزآباد را به عنوان سومین اثر عنوان کرد و گفت: این بنا با شماره 22756 در تاریخ ۲۸ اسفند1386 به ثبت رسیده است و اقدامات مرمتی انجام شده سامل کاهگل ته کش پشت بام،  کاهگل رو کش پشت بام،کاهگل روکش و چفت گیری طاقچه و سوق درگاه، پله هره ایی با بند کشی، ازاره اطاق به روش قرنیزی به اعتبار مبلغ 150 میلیون ریال می باشد.                                                                                                                 

این مقام مسئول مرمت و ساماندهی خانه های مشارکتی را در قالب تفاهم نامه منعقد شده بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مالک به صورت پنجاه سهم مالک و پنجاه سهم میراث و زیر نظر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خانه هایی که در این اداره به ثبت رسیده باشند مشمول مرمت و ساماندهی می شوند.

انتهای پیام / ک




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد