Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

معاون سلامت دامپزشکی یزد:

پست قرنطینه ایستگاه فراغه ابرکوه مبادلات پرندگان را کنترل می کند


معاون سلامت دامپزشکی یزد گفت: هم‌اکنون با همکاری مأموران انتظامی سه پست قرنطینه در مسیر ایستگاه فراغه در ابرکوه، مسیر ورزنه به ندوشن و مسیر عقدا ورود مورد مشکوک در این حوزه به استان یزد را کنترل می‌کنند.

به گزارش سرو ابرکوه، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان یزد با بیان این‌که استان یزد در بحث مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آمادباش کامل است، از ایجاد سه پست قرنطینه در مبادی ورودی استان به‌منظور جلوگیری از ورود ویروس h5n8 خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدرضا متوسل‌الحسینی» با حضور در جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد در خصوص مشاهده چند نمونه از آنفلوانزای فوق حاد طیور در شهر و استان یزد،‌ اظهار کرد: این نوع ویروس‌ها توانایی تغییرپذیری خیلی زیادی دارند و همین موضوع حساسیت جلوگیری از شیوع آن‌ها را چندین برابر کرده است.

وی گفت: آنفلوانزا به‌علت ساختار ژنتیکی خاصی که دارند،‌ قابلیت تغییر به انواع و اشکال مختلف را دارند که از جمله پرندگان انسان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان یزد در ادامه با بیان این‌که این ویروس با نام پزشکی h5n8  امسال به‌طور گسترده دیگر کشورهای جهان را درگیر کرده است، افزود: این ویروس از جمله ویروس‌هایی است که میان انواع پرندگان و انسان‌ها می تواند مشترک باشد.

متوسل الحسینی با اشاره به این‌که خوشبختانه تاکنون در سطح دنیا هیچ موردی از ابتلای انسانی به این ویروس گزارش نشده است، تصریح کرد: تغییرپذیری ویروس‌های آنفلوانزا و این که این ویروس می‌تواند بعد از مبتلا کردن پرندگان با تبادل ژنتیکی، نسبت به ایجاد ویروس جدید با قابلیت ایجاد بیماری شدید و تلفات جانی اقدام کند، حساسیت مقابله با آن را بسیار زیاد کرده است.

این مقام مسئول ایجاد شدن ویروسی با قابلیت انتقال انسان به انسان را مهم‌ترین دغدغه دست‌اندرکاران این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: سوابقی که از شیوع بیماری آنفلوانزا در دنیا وجود دارد بسیار وحشتناک و نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون آنفلوانزایh5n8  در بیش از 50 کشور جهان گزارش شده است و روش برخورد با این بیماری در همه کشورهای مبتلا به این بیماری یکسان است.

معاون دامپزشکی استان یزد مخزن شیوع این بیماری را جنوب شرق آسیا عنوان کرد و افزود: این ویروس توسط پرندگان آبزی به دیگر پرندگان منتقل و توسط پرندگان مهاجر که قبل از ورود به کشور با پرندگان آبزی و بیمار برخورد داشتند وارد کشور می شود.

متوسل الحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی ستاد مدیریت بحث آنفلوانزا فوق حاد طیور در استان، گفت: هماهنگی‌های بین بخشی به منظور قرینطینه کردن کانون شیوع ویروس در استان اولین دستور کار اداره کل دامپزشکی یزد در این مورد بوده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که در استان اصفهان تاکنون بیش 120 کانون آنفلوانزای فوق حاد شناسایی شده است، اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده در مورد میزان درگیری گونه‌های مختلف در اصفهان،‌ گویای درگیری انواع مختلف گونه‌های پرندگان به این بیماری است.

وی افزود: درگیری گونه‌های مختلف پرندگان در استان اصفهان به این ویروس نشان دهند وجود پیچیدگی‌های زیاد در بحث انتقال این بیماری بین انواع پرندگان و مرغ و خروس است.

ایجاد سه پست قرنطینه در مبادی ورودی استان

معاون دامپزشکی استان یزد شناسایی شمار قابل توجهی کانون شیوع این ویروس در استان اصفهان، استان یزد در شرایط بحرانی‌تری قرار داده است.

متوسل الحسینی با بیان این‌که وضعیت آماده‌باش در دستور کار دامپزشکی یزد قرار گرفته است،‌ گفت: همه حمل و نقل و ورود و خروج هرگونه دام و طیور به استان اصفهان و استان یزد تحت نظارت و کنترل دقیق قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که همه مبادلات مربوط به پرنده‌های زنده و فرآوردهای خام طیور از استان اصفهان ممنوع اعلام شده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با همکاری مأموران انتظامی سه پست قرنطینه در مسیر ایستگاه فراغه درشهرستان ابرکوه، مسیر ورزنه به ندوشن و مسیرعقدا ورود مورد مشکوک در این حوزه به استان یزد را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/ ک




Your Rating
Average (2 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد