Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

چند نفر دیگر باید قربانی سهل انگاری مسئولین شوند؟

چند حادثه دیگر باید رخ دهد؟/گردنه تخته سنگ یا تخته مرگ!؟


گردنه تخته سنگ شهرستان تفت در محلی واقع شده است که اگر کوچک‌‌ترین لغزش بر خودرویی بر اثر بی‌احتیاطی وارد شود به ته دره سقوط می‌کند یا با کوه های مجاور خود برخورد می کند.

به گزارش سرو ابرکوه، صبح تفت نوشت: گردنه معروف به تخته سنگ(علی آباد) شهرستان تفت در کیلومتر 64و 65 محور یزد-شیزار یکی از گردنه‌های حادثه‌خیز استان یزد است و روزانه تردد و رفت و آمدهای بسیاری در این محور انجام می‌شود و متاسفانه سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان را به کام مرگ می‌کشاند.

این گردنه که مدتی زیادی از احداث آن نمی گذرد با شیب تند و طول زیاد در محلی واقع شده است که اطراف آن نیز پرتگاه‌های خطرناکی وجود دارد؛ در این گردنه خطرناک که نیازمند رفع نقطه حادثه‌خیز است اگر کوچک‌‌ترین لغزش بر خودرویی بر اثر بی‌احتیاطی وارد شود به ته دره سقوط می‌کند یا با کوه های مجاور خود برخورد می کند.

آمار مقایسه ای از تصادفات این گردنه نشان می دهد که تصادفات و حوادث در این منطقه افزایش چشمگیری داشته است به گونه ای که تنها در یک تصادف 8 نفر کشته شده اند(لینک خبر)
 

یکی از روستاییان این منطقه در رابطه با حادثه خیزی این گردنه گفت: اسم این گردنه، تخته سنگ نیست بلکه گردنه تخته مرگ است؛ در این یکسال اخير تصادفات خطرناكی در اين جاده اتفاق افتاده  که اکثر آن کشته داده است.

وی با مطالبه بهسازی اين گردنه، در رابطه با علت تصادفات گفت: معمولاً تریلی ها و ماشین های باری در این گردنه دچار سانحه می شود چراکه علاوه بر تند بودن شیب این گردنه، طول زیاد آن باعث می شود تا با چند بار ترمز کردن، خودروی های سنگین دیگر نتوانند خود را کنترل کند.

 

رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان تفت در رابطه با استاندارد بودن این مسیر می گوید: مسیر اصلی پروژه از روستای بیدستان طراحی و بیشتر زیرسازی آن اجرا شده اما به علت مشکلات آزادسازی در روستا بوجود آمد، وزارت راه و شهرسازی مجبور به تغییر مسیر و طراحی مسیر جدید شد.

دادخواه ادامه می دهد: مسیر جدید به علت طول کمتر،  دارای شیب بیشتری نسبت به مسیر اولیه است ما از شیب استاندارد راه تجاوز نکرده است.

 

اما پیگیری خبرنگار صبح تفت از تصمیمات شورای ترافیک استان برای حل این مشکل نشان می دهد که اقداماتی نظیر نصب دوربین کنترل سرعت در این مسیر توسط اداره کل حمل و نقل پایانه ها، استفاده از آسفالت زبر جهت اصطکاک بیشتر و تامین پارکینگ مناسب برای توقف خودروها مصوب شده اما هیچکدام از این مصوبات کاملاً اجرایی نشده است.

حال باید دید مسئولان شهرستان تفت و استان برنامه ای برای رفع حادثه خیز بودن این گردنه دارند؟ یا همچنان باید شاهد حوادث خونین در مسیر باشیم؟

انتهای پیام/م




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد