Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت:

از انتشار آثار هنرمندان حمایت می‌کنیم


مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره دشواری‌های ارتباط با هنرمندان از عدم اعتماد آنها در ماه‌های نخست فعالیت موسسه یاد کرد و از حمایت موسسه از انتشار کتاب هنرمندان و فروش آثار هنری آنان در آینده خبر داد.

به گزارش سروابرکوه به نقل از فارس، مینا عبدی، موسسه هنرمندان پیشکسوت با اندکی بیش از یک سال سابقه فعالیت رسمی‌خود اقداماتی را جهت پوشش درمانی هنرمندان و پرداخت هزینه‌های آنها انجام داده است.

اما در واقع نیاز هنرمندان به حمایت مالی از آنها محدود به پرداخت هزینه‌های درمانی نیست و مسائلی از جمله چاپ کتابهای این هنرمندان، فراهم آوردن شرایطی برای قراردادن تجربیات آنها در اختیار نسل جوان و ده‌ها فعالیت دیگر در لیست نیازهای هنرمندان پیشکسوت قرار دارد. در حقیقت برای هنرمندان پیشکسوت باید کارگاه‌هایی کوتاه مدت اما پربار مهیا کرد تا دانشجویان بتوانند از حضور آنها استفاده کنند و از سوی دیگر اساتید پیشکسوت با قرار گرفتن در محیط و شرایطی پویا ، از نظر روحیه نیز تقویت خواهند شد. برای پیگیری دامنه فعالیت‌های آتی موسسه هنرمندان پیشکسوت با سید عباس عظیمی‌مدیر موسسه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

*هنرمندان در دوران جوانی‌شان به فکر بیمه باشند

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره بیمه هنرمندان و لزوم توجه به این مقوله می‌گوید: بخشی از مسائل مربوط به هنرمندان پیشکسوت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌باز می‌گردد. از سوی دیگر در ارتباط با هنرمندان پیشکسوت بخشی از مشکلات به دوران جوانی خودشان باز می‌گردد، یا امکاناتی با عنوان بیمه وجود نداشته و هنرمندان بیمه نمی‌شدند و یا اگر شرایطی فراهم شده از شرایط سنی هنرمندان پیشکسوت گذشته. در مجموع آنچه برای ما تجربه شده و از هنرمندان جوان می‌خواهم تا مراحل بیمه خود را از همین دوران پیگیری کنند تا در دوران کهولت سن به بازنشستگی و حقوق و مزایا برسند. یکی از مشکلات موجود این است که هنرمندی شغل قلمداد نمی‌شود اما اگر هم چون همه افراد دیگر که در حرفه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.هنر به عنوان شغل قلمداد شود ، بخشی از مشکلات هنرمندان خود به خود حل خواهد شد. در واقع هنر باید به عنوان یک صنف شناخته شوند و در حوزه کار و امور اجتماعی تعریفی مشخص از آن به عنوان یک شغل لحاظ شود. می‌توان به رفع مشکلات هنرمندان امید بست. نه آن که هنرمند به مرحله بیماری و افتادن در بستر بیماری بیافتد و بعد به دنبال حمایت از هنرمندان باشیم؛ پیش از آنکه هنرمندان دچار مشکل شوند، باید به حال آنها رسیدگی کرد. موسسه هنرمندان پیشکسوت بنا ندارد که صبر کند تا هنرمند به مرحله بیماری برسد و آنوقت برای حمایت از او گام بردارد.

*پیش از بیماری حال هنرمندان را می‌پرسیم

سید عباس عظیمی‌درباره رسیدگی به هنرمندان پیش از افتادن در بستر مرگ یا بیماری عنوان می‌کند: ما خود در موسسه هنرمندان پیشکسوت احوال هنرمندان را پیگیری می‌کنیم، چه بیمار باشند، چه نباشند، چه مشکل داشته باشند، چه نداشته باشند. نکته اساسی درباره موسسه هنرمندان پیشکسوت همین جاست. برای نخستین بار است که ما توانسته‌ایم با 100 هنرمند پیشکسوت در منزل آنها ملاقات کنیم. این به باور من یک رکورد ارزشمند است که به نام موسسه هنرمندان پیشکسوت ثبت شده است. به جرأت می‌توانم تائید کنم که این ساختار شکنی بسیار جدی است. در مدت 3 تا چهار ماه گذشته فعالیت تازه‌ای را برای سرکشی به هنرمندان شروع کرده‌ایم. وقتی از نزدیک با آن‌ها سخن می‌گوییم شرایط آنها را نیز می‌سنجیم. از لا به لای همین سرکشی‌ها مشخص شده برخی از هنرمندان به طور جدی دچار مشکل مسکن هستند، برخی مشکل درامد مستمر دارند. در سن 70 سالگی هنرمند هیچ حقوقی ندارد! بعضاً فرزندان آنها از این هنرمندان حمایت مالی می‌کنند که در شرایط اقتصادی کنونی این کاری دشوار است. همین موضوع سبب شده ما مستمری بیشتری را برای هنرمندان در نظر بگیریم. در برخی مواقع کمک هزینه هنرمندان را افزایش داده‌ایم.

* فعالیت‌های فرهنگی در سبد موسسه هنرمندان پیشکسوت

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت درباره حمایت از هنرمندان پیشکسوت در همه زمینه‌ها می‌گوید: ما امروز به جایی رسیده‌ایم که قادریم بخشی از هزینه چاپ کتاب یک هنرمند را بپردازیم یا از کتاب حمایت کنیم. بدین نحو که از کتاب منتشر شده در ارتباط با ناشر آن حمایت می‌کنیم. تئاتری که هنرمند در حال خلق آن است توسط موسسه مورد حمایت ما قرار می‌گیرد، به سبب شرایط هنرمندان مایل نیستم در بوق و کرنا کنیم که تئاتر کدام هنرمند حمایت می‌کنیم ، از کدام کتاب و کدام کار هنری حمایت می‌کنیم، اما این شرایط فراهم شده که از هنرمندی که سازنده ساز است بخواهیم که برای ما ساز بسازد تا هم برای او درآمدی ایجاد شود و هم ما از فروش مراحلی ایجاد کنیم که به طور مستمر از هنرمندان حمایت کنیم. در همه حوزه‌ها از هنرمندان برای فروش آثار هنری‌شان اعم از نقاشی، مجسمه، ساز و ... حمایت خواهیم کرد. این فعالیت‌ها مربوط به مقطع زمانی اکنون و مرتبط با مدرسه هنرمندان پیشکسوت است. ما هنوز از آنچه می‌خواهیم بسیار عقب تر هستیم. یک افق ایده‌آل برای موسسه در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن به موضوع حمایت معنوی و مادی و فراهم آوردن شرایط قرارگیری هنرمند در محیطی پویا مرتبط است. اما امیدواریم هنرمندان عقبه پیش از 60 سال را به درستی طی کرده باشند و به آنها پیش از این سن رسیدگی شده باشد که وقتی به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت می‌رسند، حداقل خیال ما راحت باشد که حقوق بازنشستگی دارند. این خیلی دشوار است که هنرمندی عضو موسسه باشد که هنوز هم حقوق ندارد! علاوه بر این که شرایط کهولت سن هم اجازه کارکردن به او نمی‌دهد. تولید اثر متوقف می‌شود و این شرایط را برای هنرمند دشوار می‌کند.

* واسطه آموزش دانسته های هنرمندان به جوانان می‌شویم

عظیمی‌در ادامه عنوان می‌کند: بحث آموزش را در حیطه کاری هنرمندان پیشکسوت به طور جدی در برنامه‌های خود خواهیم گنجاند. گرچه به سبب آن که هنوز دچار کمبود بودجه هستیم این امکان برای ما فراهم شده که اگرچه هنرمند در سنین پیری دیگر قادر به فعالیت هنری و حلق اثر نباشد، بتواند تجربیات را به هنرجویان و علاقمندان منتقل کند و ما واسطه انتقال اطلاعات بین قشری که نیاز به فرا گرفتن دارد همچنین هنرمندان پیشکسوت واسطه باشیم. این برنامه‌هاییست که روی کاغذ نوشته شده و آماده اجراست.

* فاصله از روی کاغذ تا اجرا

وی درباره زمان عملیاتی شدن حمایت ها و فاصله ایده تا اجرا می‌گوید: ما بخش‌هایی از فعالیت‌های خود را انجام داده‌ایم جلب اعتماد حاصل عملیاتی شدن بخشی از کارهاست. ما ارتباط تنگاتنگی با هنرمندان برقرار کردیم تا از اوضاع آنها بهتر مطلع شویم و شرایط آنها را بهتر بسنجیم تا بتوانیم به مشکلات آنها به خوبی رسیدگی کنیم تا پیش از آن که مشکلات آنها به شکل حاد درآید حل شود. روزی نیست که هنرمندی مهمان ما نباشد روزهای نخست هرچه تماس می‌گرفتیم می‌گفتیم چنین موسسه‌ای وجود دارد، کسی باور نمی‌کرد. روزهای اول وقتی با آن‌ها تماس می‌گرفتم تصور می‌کردند که یک کلاه‌بردار با آنها تماس گرفته، برخی گوش می‌دانند و بعد می‌گفتند : «چه کای می‌خواهید انجام دهید، تا حالا کسی به ما کمک نکرده و از این به بعد هم برایمان مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد» برخی شاید باور نمی‌کردند و برخی تصور می‌کردند می‌خواهیم از آنها حق عضویت دریافت کنیم. در هر حال باور نمی‌کردند یک موسسه برای حمایت از آنها تاسیس شده. برخی می‌آمدند تا ببینند راه‌اندازی این موسسه واقعی است یا یک کلاه برداری است. کسب اعتماد هنرمندان کار راحتی نبود. برخی از آنها سوال از ما می‌پرسیدند آن این بود که : «پس از 30 سال چگونه کسی به یاد ما افتاده . شاید بخشی از سرمایه‌گذاری ما به هنرمندان گمنام مربوط است.»

مدیر موسسه هنرمندان پیشکسوت ادامه می‌دهد: بعضی از هنرمندان در جمع رسانه‌ای مورد توجه قرار نمی‌گیرد گرچه شاید هنر او حتی بیشتر هم باشد. ممکن است چهره یک هنرمند برجسته حتی برای دیگران آشنا هم نباشد. این کاری دشوار است. با وجود نیروی انسانی محدود . انجام این کارها سایر دشوار است. همکاران من از تمام ظرفیت‌های عاطفی و امکانات خود استفاده می‌کنند تا این موسسه یک موسسه خدمتگذار خوب باشد. من اگر بخواهم به شکل عامیانه و اداری مدیریت کنم کاری از پیش نمی‌برم!

* بیمه درمانی هنرمندان چه می‌شود؟

سید عباس عظیمی‌در پایان عنوان می‌کند: دفترچه بیمه خدمات درمانی خوب است اما کافی نیست. ما برای هنرمندان در حوزه هنرمندان پیشکسوت بیمه فراهم خواهیم آورد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد