Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

کارشناس اقتصادی در یزد:

افزایش بی‌رویه قیمت دلار نتیجه سیاست‌های انقباضی دولت است


این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با اوضاع این روزهای اقتصاد کشور اظهار داشت: اقتصاد ما وابسته به بحث واردات است، بنابراین تأثیرپذیری زیادی از ارز دارد.

به گزارش سرو ابرکوه، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با نوسانات ارزی در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: به طور کلی نرخ ارز متأثر از عوامل متعددی در اقتصاد است که عمده‌ی این موارد تأثیرگذاری متقابل نرخ ارز و شاخص تورم است.

سجاد کلانتر اظهار داشت: به طور کلی تورم هم علت و هم معلول افزایش نرخ ارز است. به این معنی که نرخ تورم باعث می‌شود که نرخ ارز افزایش پیدا کند و خود افزایش نرخ ارز هم باعث می‌شود مجددا تورم مضاعف داشته باشیم.

وی تأکید کرد: به میزانی که اقتصاد یک کشور وابسته به تولیدات خارجی چه در زمینه مصرف‌کننده و چه در زمینه تولیدکننده باشد این وابستگی به نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به نامگذاری سال 97 تصریح کرد: مقام معظم رهبری که امسال را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند با ذکاوت و هوشیاری خودشان عملا همین آفت را آفند کردند. بدین معنا که ما هرچقدر بتوانیم وابستگی‌مان را به کالای خارجی کاهش بدهیم در شاخص CPI یعنی شاخص بهای مصرف‌کننده از مجموع سبد هزینه‌کرد مصرف‌کننده در کالاها و خدمات بتوانیم سهم کمتری را به کالای خارجی اختصاص بدهیم عملا وابستگی‌مان به نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند.

کلانتر ادامه داد: همچنین در بحث تولیدکننده شاخص PPI یا شاخص بهای تولید، هرچقدر بتوانیم در مواد اولیه لازم برای تولیدکننده سهم مواد اولیه داخلی را افزایش دهیم قطعا وابستگی‌مان به نرخ ارز کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ما بتوانیم شعار امسال را جدی بگیریم و در تحقق آن مردم و مسئولان با هم همدل باشند یکی از ثمرات شیرین آن در کشور کاهش وابستگی به نرخ ارز و کاهش شیب افزایشی قیمت ارز است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با اوضاع این روزهای اقتصاد کشور هم اظهار داشت: اقتصاد ما وابسته به بحث واردات است، بنابراین تأثیرپذیری زیادی از ارز دارد؛ به طوری که ارز هم مانند یک کالای دیگر در سبد خانوار متناسب با تورم افزایش می‌باید.

کلانتر با اشاره به سیاست های دولت روحانی در رابطه با مسئله ارز خاطرنشان کرد: دولت روحانی در 4 سال اول با سیاست‌های شدید انقباضی از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرد که البته این رخداد در دولت‌های دیگر هم اتفاق افتاده بود. در دولت احمدی‌نژاد هم در چهار اول افزایش نرخ ارز خیلی زیاد نبود و روند افزایش نرخ ارز در چهار سال دوم اتفاق افتاد. همچنین در دولت‌های قبل‌تر از آن هم همین بود.

وی اضافه کرد: بنابراین ما در چهار سال اول (دولت یازدهم) حدود 70 درصد افزایش قیمت‌ها را در شاخص بهای مصرف‌کننده داشتیم اما افزایش نرخ ارز این عدد نبود و نهایتا 25 درصد بود. لذا گویی فنر ارز در این چهار سال به غایت فشرده شده بود و این مسئله خود را در جهش نرخ ارز در نیمه دوم سال 96 و ماه اول سال 97 نشان داد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر حساب کنیم ارز 3500 تومانی که روحانی در سال 92 تحویل گرفت طی افزایش 70 درصدی، امروز به عدد 5500 تومان رسیده است. بنابراین به نظر می‌رسد یک رابطه یک به یک و یک تناظر متقابل بین افزایش تورم و نرخ ارز وجود دارد ولی آنچه اتفاق افتاده این است که دولت با سیاست‌های انقباضی ارزی خودش عملا از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرده بود و حالا شاهد این افزایش یکباره و ناگهانی هستیم.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد