Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

تاثیرات اقتصادی نامطلوب بر امور معیشتی مردم ابرکوه؛

افزایش فساد و جرم، زائیده وضعیت اقتصادی نامطلوب/تقاضا بیشتر برای کالای بی کیفیت و ارزان/حذف گوشت و برنج در برنامه غذایی قشر ضعیف به علت گرانی


فشار گرانی مواد غذایی و اساسی زندگی، کمر اقشار مختلف مردم خصوصا قشر ضعیف شهرستان ابرکوه، را خم کرده ایت و هیچ کس نیست که به داد مردم برسد.

به گزارش سرو ابرکوه، با توجه به اوضاع بحرانی اقتصادی کشور که در استان ها و شهرستان ها نیز بی تاثیر نبوده است، بد نیست نگاهی گذرا به زندگی مردم ابرکوه، خصوصا قشر کارگر و زحمت کش جامعه داشته باشیم، که روز به روز زیر این فشارها کمرشان خم تر می شود و خم به ابرو نمی آورند.

 


تنها تأثیر برجام در افزایش قیمت بوده است/ قشر ضعیف به علت گرانی برنج ایرانی نمی خورند
محمد علی قربانی یکی از مغازه داران ابرکوه بیان کرد: افزایش قیمت مواد خوراکی بسیار محسوس بوده است تا جایی که حدوداً از 10 روز قبل از نوروز 95 این افزایش قیمت ها با سیر صعودی آغاز و همچنان هم ادامه دارد.


قربانی افزود: به عنوان مثال نوعی برنج ایرانی(کامفیروز) قبل از عید، هر کیلو 65 هزار ریال بوده ولی امروز 115 هزار ریال که با این وجود قشر ضعیف جامعه اصلا چنین برنجی را خریداری نمی کنند و مجبور هستند برنج های با کیفیت پایین تر مصرف کنند.


وی تصریح کرد: قشر متوسط هم که قبلا در هر بار خرید یک کیسه از این برنج خریداری می کردند الان فقط به میزان نیاز چند روز آن را تهیه می کنند و مانند سابق خرید بالا ندارند. افراد پر درآمد هم که اصلا تغییر قیمت ها را حس نمی کنند و به هر قیمتی که باشد بهترین برنج را خریداری می کنند.


صاحب مغازه لبنیاتی خاطرنشان کرد: هر حلب روغن 5 کیلویی قبلا 210 هزار ریال و امروز 240 هزار ریال خریداری می شود؛ همچنین افزایش قیمت در موادی همچون قند و شکر بسیار محسوس بوده که می توان گفت تقریبا دو برابر شده است.


قربانی در رابطه با تأثیر برجام بر تثبیت و یا کاهش قیمت ها، بیان کرد: برجام تنها در گران شدن و افزایش قیمت ها تأثیر داشته است.

 


خانواده هایی هستند که ماه ها گوشت نخورده اند/ گرانی؛ برای قشر مرفّه اهمیتی ندارد
خانم اسحاقی در این خصوص اظهار کرد: هزینه های زندگی بسیار بالا و درآمد مردم پایین است و کمتر کسی قدرت خرید دارد. خانواده هایی را می شناسم که به علت گران بودن قیمت ها، چندین ماه است گوشت و مرغ نخورده اند و به جای آن بال، بازو و سنگدان مرغ را می خرند. همچنین هستند خانواده هایی که توانایی تهیه تغذیه مدرسه کودکان خود را هم ندارند.


وی ادامه داد:  در شرایط فعلی هر کسی به فکر زندگی خودش است و معدود افرادی که تمکّن مالی داشته و قدرت خرید دارند، موضوع گرانی اجناس و کالاهای ضروری زندگی برایشان اهمیت چندانی ندارد.

 

فقر، فساد و جرم، زائیده وضعیت اقتصادی نامطلوب/ مالیات 2 میلیارد ریالی به قیمت بیکاری 110 ابرکوهی
هادی عمیقی ویزیتور شرکت مواد غذایی، ابراز کرد: حدود سه سال قبل اگر چه مردم وضعیت مالی خوبی نداشتند اما چون بازار کشش داشت و آنان سرمایه محدودی در دست داشتند، وضعیت معیشت نسبتاً مناسب بود، اما در حال وضعیت بحرانی است؛ چرا که واحدهای تولیدی به علت رکود وضعیت مساعدی ندارند و از سوی دیگر نمی توانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.


عمیقی با بیان اینکه مردم نه درآمد دارند و نه قدرت خرید، گفت: عده ای کالاهای ضروری زندگی خود را با هزار بدبختی تهیه می کنند تا فقط زنده بمانند. این وضعیت بیشتر برای قشر ضعیف جامعه مشکل ساز شده است. لذا اگر مسئولین رسیدگی نکنند این وضع اقتصادی نتیجه ای جز رشد فقر و افزایش فساد و جرم در جامعه نخواهد داشت.


وی اذعان کرد: ما از سیاست سررشته ای نداریم اما می بینیم که برجام به اندازه یک ریال هم در بهبودی اوضاع اقتصادی تأثیر نداشته، نه تنها رونقی ایجاد نکرده بلکه همه چیز بدتر از قبل هم شده است. تنها راه تغییر این وضعیت حل مشکل بیکاری است.


عمیقی با بیان اینکه مسئولین در 2 سال گذشته هیچ کاری برای مردم انجام نداده اند، افزود: یکی از کارفرمایان در ابرکوه که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 110 نفر ایجاد اشتغال کرده است، می گوید با مالیات 2 میلیارد ریالی که مجبور به پرداخت آن هستم، واحد صنفی را تعطیل کنم بهتر است. حالا تصور کنید تعطیلی این واحد چند خانواده را از زندگی ساقط می کند!!!

 


مواد غذایی ضروری برای بدن قیمت بالایی دارد/ یارانه 45 هزار تومانی 5 سال قبل تغییر نکرد، اما همه چیز گرانتر شد
سهیلا زارع اذعان کرد: وضعیت معیشتی مردم و به ویژه قشر کارگر بحرانی است زیرا یک کارگر با حقوق ماهیانه 900 هزار تومان باید پاسخگوی نیاز خانواده خود با 3 یا 4 فرزند، شهریه مدرسه که به اسم کمک، اما بالاجبار گرفته می شود، اجاره خانه، مخارج دانشگاه، تهیه جهیزیه و ...باشد. این وضعیت اقتصادی فشار سنگینی را بر زندگی مردم وارد کرده است.


خانم زارع تصریح کرد: مواد خوراکی از جمله حبوبات، میوه جات، پروتئین ها و ... که مصرف آن برای بدن انسان و به خصوص کودکان ضروری است، آنچنان قیمت بالایی دارد که بسیاری از خانواده ها توان خرید آن را ندارند و فرزندانشان دچار بیماری های مختلف می شوند.


وی ادامه داد: مسئولین دولت هر روز به مردم وعده دادند که با مذاکرات تحریم ها برداشته شده و مشکلات اقتصادی برطرف می شود، حالا بعد از تصویب برجام بگویند کدام مشکل اقتصادی برطرف شده؟ 5 سال قبل یارانه ای که پرداخت می کردند 45 هزار تومان بود، الان هم همین مبلغ است، اما آیا قیمت ها هم همان قیمت های 5 سال قبل است؟قبوض آب، برق، گاز، تلفن و ... هم با همان تعرفه 5 سال قبل است؟!


مادر ابرکوهی یادآور شد: عده ای وام های کلان میلیاردی می گیرند و باز هم ناراضی هستند اما یک کارگر وقتی می خواهد 5 میلیون تومان وام بگیرد اول باید چندین ضامن کارمند داشته باشد و بعد هم 10 میلیون در حساب بانکی خود داشته باشد... خوب اگر این کارگر بیچاره 10 میلیون تومان پول در حساب خود داشت که دیگر نیازی به وام 5 میلیونی نداشت!


زارع در پایان صحبت های خود تأکید کرد: خدا را شکر می کنیم که زندگی ها هر چند به سختی، اما می گذرد و عده ای مجبورند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند، اما از مسئولین تقاضا داریم که به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به ویژه قشر ضعیف و کارگر توجه بیشتری داشته باشند.

 


فشار گرانی روی قشر کارگر و کاسب است /مذاکرات و برجام وضعیت اقتصادی را بدتر از قبل کرد
محمد مغنی پور صاحب تعمیرگاه موتور سیکلت، اظهار کرد: بیشترین فشار وضعیت اقتصادی موجود بر قشر کارگر و کاسب است. قیمت مواد خوراکی به ویژه حبوبات نسبت به 2 سال گذشته افزایش زیادی داشته و می توان گفت حدود 7 یا 8 برابر شده است. مثلا برنجی که 40 هزار ریال بوده امروز باید 130 هزار ریال بخریم و یا گوشت 160 هزار ریالی امروز 340 هزار ریال است که مجبور به خرید آن هستیم و نمی توان گفت ضروری نیست و مصرف نمی کنیم.


مغنی پور با اشاره به اینکه اجاره بها، هزینه آب، برق، گاز و ... هم افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مذاکرات بر بهبود وضعیت هیچ تأثیری نداشته اما آن را بدتر و خرابتر کرده است.

 


تنها قشر مرفّه و  پُردرآمد می توانند با وضعیت موجود زندگی کنند/کالای بی کیفیت و ارزان مشتری بیشتری دارد
صادق صالحی صاحب سوپر مارکت، تصریح کرد: در جامعه ما با این وضعیت اقتصادی فقط یک قشر می توانند بدون دغدغه زندگی کنند، که آن هم قشر مرفّه و  پُردرآمد هستند. قبلا دو گروه مشتری داشتیم که یکی به دنبال کالای ارزان بودند و یکی هم به دنبال کالای لوکس و قیمت برایشان مهم نبود، اما امروزه ملاک همه مشتری ها ارزان بودن است و کیفیت آن اصلاً برایشان مهم نیست؛ چنانچه کالای بی کیفیت و ارزان فروش بیشتری دارد تا کالای با کیفیت.


صالحی افزود: 2 سال قبل مشتری ها وقتی می آمدند به اندازه نیاز یک هفته خود و به صورت عمده خرید می کردند، اما در حال حاضر چون وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم نامناسب است قدرت خرید آنها کم شده و مجبورند چندین نوبت در هفته برای خرید مراجعه کنند و در هر مرتبه هم فقط ضروریات را خریداری می کنند و از خرید تنقلات و تغذیه های غیر اساسی صرفنظر می کنند.


وی خاطرنشان کرد: بعد از برجام هیچ بهبودی در وضعیت زندگی و اقتصاد مردم ایجاد نشد. کاسب هایی مانند من به علت بالا بودن اجاره بهای مغازه، بهای آب، برق، گاز، تلفن و مالیات بر ارزش افزوده به درآمد مناسب هیچ امیدی نداریم چرا که وضعیت اقتصادی کل جامعه بحرانی است.


حال شما قضاوت کنید، مسئول این وضعیت اقتصادی نامطلوب در کشور و شهرستان ما کیست؟ آیا واقعا سزاوار است که قشر پایین جامعه که بیش از همه زحمت می کشند، از تهیه مواد غذایی و لازم و ضروری برای تقویت بدن، عاجز باشند؟ آیا واقعا عدالت است که روز به روز فاصله طبقاتی در جامعه زیادتر شود؟


انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (6 Votes)
The average rating is 4.333333333333333 stars out of 5.


محمد حسین
از این صحبت ها واقعا متشکریم و امید واریم که مسئولان تو جه بیشتری داشته باشند
0 (0 Votes)
Posted on ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ ۱۵:۱۰.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد