Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

گفتگوی اختصاصی با پیشکسوت خبرنگاران ابرکوه:

با «تلفن هِندلی» 10 هزار خبر به استان فارس مخابره کردم/ اهداء 3 تخم مرغ تا پیروزی رزمندگان از شیرین ترین خبرها بود/ اصلاً پشیمان نیستم


پیشکسوت و تنها خبرنگار ابرکوه در دوران دفاع مقدس گفت: 37 سال پیش، زمانی که ابرکوه جزئی از استان فارس بود، اخبار را با «تلفن هِندلی» برای صدا و سیما ارسال می کردم.

به گزارش سرو ابرکوه، فردا 17 مرداد ماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان است.

روز 17 مرداد که شورای فرهنگ عمومی به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد، فرصتی شد تا گزارشی از خبرنگار پیشکسوت شهرستان ابرکوه ارائه کنیم.

بخاطر معرفی ابرکوه و علاقه شدید وارد عرصه خبر شدم
رضا ربانی فرزند عباس حدوداً 60 یا 62 ساله تنها خبرنگار شهرستان ابرکوه در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، که جزئیات آن لحظات را برای همشهریان خود مخابره می کرد.

صبح امروز رضا ربانی پیشکسوت خبرنگاران ابرکوه، در حاشیه سمینار بین المللی پژوهشگران و خادمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در شهر مقدس مشهد طی تماس تلفنی در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد: بین سال های 59 تا 67 که جنگ تحمیلی رخ داد از ابتدای جنگ تا انتهای آن، زمانی که شهرستان ابرکوه جزئی از استان فارس بود، من نیز خبرنگار صدا و سیما مرکز فارس بودم.

ربانی ادامه داد: 25 ساله بودم که به خاطر علاقه شدید وارد عرصه خبر و خبررسانی شدم، تا شهرستان ابرکوه، استعدادها و ظرفیت ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردمانش را شناسایی و در خارج از شهرستان و استان، معرفی کنم.

ارسال ده هزار نوع خبر در طول 8 سال به صدا و سیما استان فارس
وی تصریح کرد: در طول مدت 8 سال فعالیت در استان فارس، حدود ده هزار خبر و گزارش در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... در قالب خبرهای عمرانی، اطلاعیه ها، خطبه های نماز جمعه، اعزام رزمندگان به جبهه ها، کمک های مردمی، ایثار و شهادت و... به برگزاری صدا و سیما ارسال کردم.

تنها خبرنگار ابرکوه در سال های جنگ گفت: سی و هفت سال پیش بحث خبر و فعالیت های خبری اصلا شناخته شده نبود و متأسفانه کمتر کسی در این عرصه برای خدمت به مردم، وارد میدان می شد. چرا که مثل امروز شبکه، سایت و یا خبرگزاری گسترده نبود و تنها صدا و سیما در این زمینه حرفی برای گفتن داشت.

ربانی تأکید کرد: برای مردم خیلی مهم بود که اخبار شهرستان شان در تنها شبکه سراسری خبر یعنی شبکه یک پخش شود. مرکز صدا و سیما فارس فقط 15 دقیقه در طول روز اخبار و گزارشات شهرستان ها را پخش می کرد.

با «تلفن هِندلی» اخبار را برای مرکز استان مخابره می کردم
وی ضمن اشاره به اینکه امروز فعالان عرصه فرهنگی و خبر باید بخاطر وجود تکنولوژی و امکانات، شکرگذار باشند، اذعان کرد: در زمان جنگ کشور اوضاع مناسبی نداشت و امکانات امروزی مثل: تلفن های خودکار، انواع شبکه ها و سایت های خبری، وسایل و تجهیزات ارتباطی پیشرفته همچون گوشی های همراه و اینترنت وجو نداشت، که راحت در طول مدت زمان کم بتوانیم اخبار را به مرکز برسانیم.

پیشکسوت خبرنگاران ابرکوه افزود: شاید باورتان نشود با تلفن هِندلی و فی سبیل الله، خبرهای شهرستان را به مرکز استان گزارش می کردم، حتی بعضی مواقع ازم گزارش صوتی می خواستند که باید به مخابرات می رفتم و از کابین مخابرات خبر را مخابره می کردم، تا آنها فایل صوتی را پخش کنند. هزینه های تلفن آن زمان 3 الی 5 تومان می شد که زیاد بود.

تلخ ترین و شیرین ترین اخبار
ربانی در پاسخ سوال خبرنگار در خصوص تلخ ترین و شیرین ترین خبری که کار کردید، چه بود؟ خاطر نشان کرد: تلخ ترین اخبار آن زمان، بازگرداندن پیکر مطهر شهدای عزیزمان از مناطق جنگی به شهرهایشان بود که واقعا گزارش آن صحنه ها سخت و ناراحت کننده بود.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان ها اضافه کرد: شیرین ترین اخبار، گزارش کمک های مردمی که شامل اهداء 3 عدد تخم مرغ تا بزرگترین چیزها بود و همچنین پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات ها بود که هم گزارشگر و هم کل مردم شهرستان را به وجد می آورد.

اصلاً پشیمان نیستم
وی تأکید کرد: هر چند که سختی های و موانع زیادی برای ارسال اخبار می کشیدم، ولی اصلاً پشیمان نیستم و در حال حاضر نیز اگر موقعیتی برای انجام این فعالیت پیدا شود، باز هم کاری خبری را با ذوق و شوق ادامه می دهم.

ربانی در پایان ضمن بیان اینکه بهتر است خبرنگار خبرهای امیدوار کننده به مخاطب برساند و کمتر گلایه ای کار کند، گفت: صداقت و درستی، اطلاع رسانی صحیح، ارسال به موقع و بجا، ارسال اخبار ارزشی و دارای قابلیت انتشار، در نظر گرفتن مصلحت کشور و مردم و پخش نکردن اخباری که باعث بروز شایعات می شود، از مهمترین رسالت خبرنگار است.

انتهای پیام/ ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد