Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مطالبه‌گری یزدی‌ها در خصوص دستبرد آمریکا به دارایی‌های ایران:

باید در مقابل دزد محکم ایستاد/ تکیه صرف بر راه حل‌های حقوقی؛ زمان بر و غیرقابل اطمینان است


یکی از شهروندان یزدی گفت: امکان موفقیت در دادگاه‌های بین‌المللی مشخص نیست زیرا نمی‌توان از این مطمئن بود که آمریکا در این دادگاه ها محکوم شود و این در صورتی است که ما خود می‌دانیم این دستبرد تاریخی یک نوع غارت و جنگ اقتصادی علیه مردم ایران است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از عصرسیاست، خبر دستبرد تاریخی آمریکا به دارایی های ایران را کمتر کسی است که نشنیده باشد؛ دستبردی که می توان شاخص ترین اقدام خصمانه آمریکا پس از مذاکرات هسته ای دانست.

در طول مدت زمانی که از دستبرد آمریکا به 2میلیارد دلار از دارایی های ایران گذشته است تحلیل ها و راهکارهای زیادی برای بازپس گرفتن این دارایی ها ارائه شده و دولت یازدهم پیگیری حقوقی آن را مدنظر خود قرار داده است. بر همین اساس بر آن شدیم تا با حضور در جمع مردم یزد از نظر آن ها در خصوص این دستبرد تاریخی و راهکارهای مقابله با آن از آن ها نظر خواهی کنیم.

مسلم زارع یکی از شهروندان یزدی در واکنش به این دستبرد به دارایی های ایران، علت آن را زیاده خواهی و روحیه استعماری آمریکا دانست و تاکید کرد: متاسفانه برخی با خوش بینی سیاسی تصور می کنند می توان با آمریکا مراوده و رابطه داشت و این دستبرد به اموال مردم ایران نمود نتیجه چنین رابطه ای است. آمریکایی ها نه الان بلکه عناد خود با مردم ایران را بارها و بارها نشان داده اند و سابقه این اقدامات قدمتی بیش از 30 سال دارد که نشان می دهد آمریکایی ها هدفی جز ضربه به نظام انقلابی ایران را ندارند.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای مقابله با چنین دستبردی گفت: دولتمردان با این پیش فرض باید وارد عمل شوند که این دارایی ها و حیثیت ایران است و نه ملک شخصی آن ها که بخواهند شاید انعطافی داشته باشند بلکه این سرمایه های ملت است که در طول سالیان دراز به دست آمده است که نباید مورد بی توجهی قرار گیرد. بهترین اقدامی که در عرصه بین المللی نیز پذیرفته شده است می تواند در جواب آمریکایی ها داشت دست زدن به اقدامات متقابل است چرا که آمریکایی ها تا در برابر خود مقاومت سرسختانه احساس نکنند همچنان دست به پیش روی زده و در مراحل بعدی دیگر منافع ایان را مورد تهدید و هجوم خود قرار می دهند.

سید محمد محسن حسینی پور یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز در این رابطه دیپلماسی ضعیف دولت یازدهم در موضوع مذاکرات هسته ای را عامل این دستبرد و دزدی از مردم ایران دانست و تاکید کرد: رهبر انقلاب بارها بر غیر قابل اعتماد بودن شیطان بزرگ تاکید کردند و این دزدی نیز تایید این ویژگی آمریکایی ها یعنی غیر قابل اعتماد بودن آن هاست. آمریکایی ها هرگاه فرصت پیدا کردند به ما صدمه و ضربه زدند اما برخی در داخل به دنبال بزک کردن این گونه اقدامات خصمانه هستند.

حسینی پور تصریح کرد: برخی از مسئولین مذاکره کننده بر نقض برجام نبودن این موضوع اصرار دارند در صورتی که باید نتیجه را مدنظر قرار داد، در برجام قرار بر این شده است که دارایی های بلوکه شده ایران بازپس گرفته شود ولی آمریکایی ها با این دزدی بخش بزرگی از این دارایی ها از ایران سلب کرده اند پس این نتیجه برجام است.

وی در ادامه اظهار داشت: باید در برابر دزد محکم ایستاد زیرا این سرمایه های مردم است که مورد غارت و چپاول قرار گرفته است و این وظیفه دولت است که مورد پیگیری قرار دهد، دولت باید به مسئولیت خود در این موضوع عمل کند. راه هایی که در خصوص طرح شکایت از آمریکا در دادگاه های بین المللی گفته می شود هم زمان بر است و هم احتمال موفقیت آن کم است زیرا آمریکا به قواعد بین المللی پایبند نیست و صرف اینکه از لحاظ حقوقی این موضوع پیگیری شود احتمال عدم موفقیت آن و ضایع شدن حق مردم بسیار زیاد است. باید باید به اقدامات متقابل دست بزند زیرا تنها در این صورت است که می توان آمریکا را از دستبرد زدن به دارایی های ایران برحذر داشت.

یکی از کسبه یزد نیز در پاسخ به چرایی دستبرد آمریکا به دارایی های ایران تصریح کرد: دستبرد و غارت و چپاول در ذات آمریکایی ها است و این را در طول تاریخ به وجود آمدن آمریکا ثابت کرده اند و با این منطق قلدرمآبانه اهداف و منافع خود را تامین کرده اند که این دستبرد نیز تنها گوشه ای از ذات استعماری آن هاست. سابقه عناد آمریکایی ها نسبت به مردم ایران به سال ها قبل برمی گردد و آن ها همیشه سعی کرده اند کمبودهای خود را به دستبرد به دارایی های ایران تامین کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به هر صورت باید این دارایی ها که حق مردم و حاصل فروش سرمایه هایی چون نفت است باید گرفته شود و دولتمردان مجموعه ای از اقدامات را در دستور کار خود قرار دهند تا با این اقدامات آمریکا مقابله کنند و نگذارند این دستبرد جای پایی برای آمریکایی ها برای تکرار چنین اقداماتی بوجود بیاورد.

حمید رستگار یکی دیگر از شهروندان یزدی غارت 2 میلیارد دلاری آمریکا را تایید حرف های امام راحل در خصومت ذاتی آمریکایی ها با ملت های آزاد دانست و اظهار داشت: آمریکایی ه هیچ گاه دلشان برای ما نسوخته است و هرگاه فرصت و امکان صدمه زدن به مردم ایران را داشته اند مضایقه نکرده اند.

رستگار تاکید کرد: این آمریکایی ها تا در برابر خود مقاومت و ایستادگی نبینند اینقدر پر رو هستند که چنین اقداماتی را تکرار کنند و باید هم دارایی های دزدیده شده را پس گرفت و هم درس عبرتی برای آن ها داد تا چنین اقداماتی را تکرار نکنند زیرا تنها کسانی که از این اقدامات صدمه می بینند مردم هستند. در زمانی که ما در داخل با کوهی از مشکلات اقتصادی مواجه هستیم نباید اجازه دهیم دارایی های ایران که می تواند برای اقتصاد کشورمان منشا اثر باشد نباید از گلوی آمریکایی ها پایین برود.

رئیس حوزه علمیه یزد نیز از دیگر کسانی بود که در ادامه گزارشمان به سراغ او رفتیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در خصوص رای دیوان عالی آمریکا به برداشت 2میلیاردی از دارایی های بلوکه شده ایران گفت: در رابطه با موضوع طرح شکایت از آمریکا در مجامع بین المللی که از سوی برخی افراد مطرح می شود باید به 2 نکته توجه کرد: اولا اینکه پیگیری چنین اقداماتی در قالب طرح شکایت از آمریکا در دادگاه های بین المللی موضوعی زمان بر است که حتی امکان دارد از چند سال تا چند ده سال ادامه پیدا کند و این یک کار زمان بری است که در کوتاه مدت دستاوردی نخواهد داشت از سوی دیگر امکان برنده شدن در این دعواهای بین المللی معلوم نیست زیرا نمی توان از این مطمئن بود که آمریکا در این دادگاه ها محکوم می شود و این در صورتی است که ما خود می دانیم این دستبرد تاریخی یک نوع غارت و جنگ اقتصادی با مردم ایران است لذا به نظر می رسد طرح شکایت در دادگاه های بین المللی که هم زمان بر است و هم امکان موفقیت آن معلوم نیست نمی تواند اقدام مناسبی در برخورد با این اقدام خصمانه آمریکا باشد.

شمس در ادامه تاکید کرد: بهترین راه مقابله با آمریکا تغییر رویکردها در ادامه رابطه کنونی با آمریکا است نباید از دیدگاه ضعف با آمریکایی ها وارد گفتگو شد زیرا جوانان انقلابی ما نشان داند که در تأسی از معمار کبیر انقلاب مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند هیچ تردیدی به خود راه نمی دهند پس بهترین راه مقابله با آمریکا دست زدن به اقدامات متقابل و دیپلماسی انقلابی و قاطعانه است.

انتهای پیام/آ




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد