Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مسئولان هشدار دادند

بحران جدی آب در ابرکوه با کاهش نزولات جوی


کاهش نزولات جوی همراه با برداشت بی رویه از منابع آبی، ابرکوه را با بحران آب مواجه کرده طوری که افت آب موجب شده کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز برخی از چاههای کشاورزی را تا چندین نوبت جابجا کنند.

به گزارش سرو ابرکوه و به گفته متولیان امر کشاورزی بیش از 40درصد اشتغال مردم شهرستان ابرکوه دربخش های کشاورزی و دامداری است .

به گفته آنان افزون بر 6 هزار خانوار کشاورز در این بخش فعالند که سالیانه نزدیک به 200هزارتن محصولات کشاورزی و دامداری تولید و علاوه برمصرف به بازار عرضه می کنند.

براساس این گزارش کاهش نزولات جوی موجب تداوم خشکسالی شده طوری که عمق چاههای کشاورزی در این منطقه به بالای 200متر رسیده و بیم از شور شدن آب چاههای کشاورزی بهره برداران این بخش را به شدت نگران کرده است .

تداوم 15 ساله دامنه خشکسالی ابرکوه به مرز هشدار رسیده است و در این شهرستان بوسیله چاههای کشاورزی و قنات های موجود سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آبهای زیرزمینی تخلیه و به مصارف شرب، صنعت و کشاورزی می رسد.

محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب دربخش کشاورزی 537 حلقه چاه کشاورزی درشهرستان ابرکوه به کنتورهوشمند تجهیز شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد همچنین گفت: مهمترین دشت‌های استان در شرایط بحرانی قرار دارند به طوری که دشت ابرکوه طی 30 سال گذشته 18 متر افت سطح آب داشته‌ است.

فرماندار و رییس شورای حفاظت آب ابرکوه گفت: موضوع خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی در دستور کار شورای حفاظت شهرستان قرار دارد.

سید نبی رسولی اظهارکرد:از ابتدای دی ماه سال جاری به مدت یک ماه تمامی چاههای کشاورزی با همکاری کشاورزان بوسیله سامانه کنتور هوشمند با قطع بهره برداری مواجه خواهد شد که امید است تاثیر قابل توجهی در ذخیره آب زیرزمینی داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهترین راههای استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی تغییر الگوی کاشت محصولات کشاورزی و توسعه طرحهای آبیاری نوین است.

به گزارش ایرنا؛ مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه نصب کنتورهوشمند درچاههای کشاورزی راهکارمناسبی برای برداشت بی رویه آب است افزود : باید برای اجرای این طرح فرهنگ سازی شود وکشاورزان را آشنا ساخت .

مهدی غیب الهی اظهارکرد: برای استفاده بهینه از آب دربخش کشاورزی تاکنون 2هزار و 700هکتار آبیاری قطره ای در اراضی وباغات این شهرستان اجرا شده است. وی ادامه داد: دولت در راستای توسعه طرحهای آبیاری نوین برای اجرای طرح در هرهکتار که 130میلیون ریال براورد هزینه می شود 50درصد آن را تسهیلات بلند مدت و باقی مانده را بصورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می دهد .

وی تصریح کرد: محصولات گلخانه ای و همچنین توسعه زعفران علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ، نقش تاثیر گذاری در صرفه جوئی مصرف آب دارد.

غیب الهی ادامه داد: هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 قنات، منابع تامین آب کشاورزی شهرستان ابرکوه هستند و 17هزارهکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد. 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد