Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

قاچاق سم و آفت خطرناک برای رشد تولید ملی

بررسی کالاهای قاچاق در یزد/ آیا با متخلفان برخورد سلیقه ای می شود؟


اما چیزی که مهم و اصل است در امر مبارزه با قاچاق کالا مبارزه با این آفت خطرناک و بلای جان تولید ملی، مبارزه با این سم قبل از ورود با بازار است یعنی باید از جلو مبادی ورودی با قاچاقچیان برخورد کرد و مجازات های بازدارنده نیز تعیین کرد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدندا؛ حضرت امام خامنه ای در سال 1381 در فرمانی خطاب به رئیس جمهور وقت در خصوص مبارزه با قاچاق کلا و ارز فرمودند: « گسترش پديد ة قاچاق و تاثير مخرب آن در امر توليد و تجارت قانوني و سرمايه گذاري و اشتغال، خطر جدي و بزرگي است كه بايد باجديت تمام با آن مبارزه كرد و بر همه دستگاه هايي كه به نحوي مي توانند در اين امر دخيل باشند واجب است كه سهم خود را در اين مبارزه ايفا كنند.


ایشان در متن فرمان خود آورده بودند: اولاً بايد كانون مركزي اين مبارزه در سطح عالي نزديك به رئيس دولت و داراي اشراف قانوني بر دستگاه هاي ذيربط دولتي باشد .


ثانيا تبليغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در خدمت اين مبارزه قرار گيرد.


ثالثا برخورد قضايي و انتظامي، قاطع و در ارتباط كامل با تصميم گيريهاي آن كانون مركزي باشد.


رابعاً عزم جدي بر اين باشد كه عمل قاچاقچي كاملا برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پيش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون اين مبارزه قرار گيرد.


البته در اين كار لازم است با دقت و مراقبت تمام از آلوده شدن عناصر دست اندركار اين مبارزه به بيماري رشوه و امثال آن جلوگيري شود. بديهي است كه دستگاه قضايي از يك سو و دستگاه هاي انتظامي و احياناً نظامي از سوي ديگر وظيفه دارند در اين امر مهم همكاري كامل داشته باشند».


امام خامنه ای بعد از گذشت 14 سال، همچنان از رویه قاچاق کالا در کشور گلایه مندند و در این خصوص تذکر دادند و مبارزه جدی با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضرور را از ضروریات و اصلی ترین لاز مه های اجرای اقتصاد مقاومتی می دانند.


کارشناسان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی نیز این دو پدیده شوم اقتصادی را اصلی ترین موانع برای رشد تولید ملی و همچنین شکوفایی اقتصادی کشور قلمداد می کنند.


در بازار استان یزد سهم نزدیک به 90 درصد بازار لوازم آرایشی را محصولات خارجی به خود اختصاص داده اند که بعضا بیشتر آنها از موادی غیر قانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می شود.


یک منبع آگاه همچنین در خصوص واردات پارچه گفت: استان یزد بهترین منسوجات را تولید می کند اما کارخانه های تولید پارچه استان به دلیل کسادی بازار با مشکل مواجه هستند.


بر اساس این گزارش و به گفته فعالان بازار پارچه، درصد قابل توجهی از پارچه های خارجی موجود در بازار استان یزد، قاچاق هستند زیرا تعرفه واردات پارچه زیاد است و همین خود سبب بروز مشکل به بازار ارز و همچنین لطمه به تولید ملی شده است.

همچنین پوشاک قاچاق نیز از کالاهایی است که سهم قابل توجهی در ضربه زدن به تولیدات ملی در استان یزد دارد.


برای نمونه، یزد با توجه به سابقه طولانی در بازار طلا و جواهر و تولیدات فاخر طلا، در این بازار نیز وجود اجناس خارجی و بعضا قاچاق به چشم می خورد.


در بازاری مانند بازار انواع تلفن همراه و محصولات دیگر در زمینه فناوری به طور جد محصولات ما از لحاظ کیفی با لوازم خارجی تفاوت محسوس دارند و یا بعضا اصلا تولیدی در این زمینه ها مانند لپ تاپ یا رایانه نداریم اما در زمینه همین محصولات نیز واردات اصولی باید انجام گیرد و جلوی قاچاق بی رویه در این بخش نیز گرفته شود.


لوزام خانگی، پوشاک، لوازم یدکی اتومبیل، باتری خارجی، برنج، ابزار، میوه و تره بار، نوشیدنی ها، آدامس، لوازم التحریر، لاستیک، عینک، برنج همگی از مواردی هستند که بخشی از فروش این محصولات به کالاهای خارجی که به صورت قاچاق وارد استان یزد شده اند اختصاص دارد.


نظارت ضعیف در خصوص قاچاق کالا در موادی ورودی از مشکلات اصلی این پدیده است که رهبری نیز در این خصوص فرمودند: منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می کنند.


هماهنگ نبودن دستگاه های متولی و همچنین عدم فرهنگ سازی در خصوص مجازات های مربوط به این امر به بازاریان از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.


همچنین باید قوی ترین افراد مامور مقابله با قاچاق شوند.


متاسفانه برخورد سلیقه ای با بازاریان و اصناف استان در خصوص قاچاق یکی دیگر از مشکلات مبارزه است.


اما چیزی که مهم و اصل است در امر مبارزه با قاچاق کالا مبارزه با این آفت خطرناک و بلای جان تولید ملی، مبارزه با این سم قبل از ورود به بازار است یعنی باید از جلو مبادی ورودی با قاچاقچیان برخورد کرد و مجازات های بازدارنده نیز تعیین کرد.

انتهای پیام/
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد